Hej!
Lät installera ny Elcentral i stugan härom veckan, nu första natten som vi sov där så fick frugan sömnen förstörd pga att kontaktorn till värmen smäller / slår väldigt hårt vid till och från slag.
Den gamla elcentralen från 91 lät inte alls lika högt… är nedan kontaktor till för ändamål eller är det till industrianvändning?
Kan någon snälla tipsa om en ljudlös eller mindre störande modell? Måste be att elektriker byter…
Sen tyckte jag den brummade rätt bra med…
Tack för input
// Erkki
Lät installera ny Elcentral i stugan härom veckan, nu första natten som vi sov där så fick frugan sömnen förstörd pga att kontaktorn till värmen smäller / slår väldigt hårt vid till och från slag.
Den gamla elcentralen från 91 lät inte alls lika högt… är nedan kontaktor till för ändamål eller är det till industrianvändning?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan någon snälla tipsa om en ljudlös eller mindre störande modell? Måste be att elektriker byter…
Tack för input
// Erkki
Verkar vara en vanlig kontaktor som fungerar bra för ändamålet. Elvärme tillhör driftkategori 1 så det finns ett stort urval av att välja på.
De behöver ordentlig kraft för att kunna bryta och sluta strömmen utan att slita på kontaktytor för mycket så det är normalt att det smäller till vid manövrering.
Men det finns säkert tystare varianter. Hör med de stora tillverkarna vad de rekommenderar. Många har också "brumfria" modeller.
De behöver ordentlig kraft för att kunna bryta och sluta strömmen utan att slita på kontaktytor för mycket så det är normalt att det smäller till vid manövrering.
Men det finns säkert tystare varianter. Hör med de stora tillverkarna vad de rekommenderar. Många har också "brumfria" modeller.
Den kontaktorn har ett metallankare som ska dra rakt in och då blir det en smäll varje gång den manövreras. Lämpligt då med en typ som den här, som inte smäller, utan bara klickar.
https://www.solar.se/se-webshop/aut...tors/power-contactor-ac-switching/1000227051/
https://www.solar.se/se-webshop/aut...tors/power-contactor-ac-switching/1000227051/
Det finns ju halvledarreläer (Solid State Relay, SSR) som saknar mekaniska komponenter. De är tysta.
Exempel,
https://www.ahlsell.se/products/el-...rerelaer/solid-state--halvledarrelaer/4029073
Exempel,
https://www.ahlsell.se/products/el-...rerelaer/solid-state--halvledarrelaer/4029073
En av Siemens billigaste kontaktorer, och inte brumfri heller.E erkka skrev:Hej!
[bild]
Tack för input
// Erkki
Passar inte så bra i en normkapsling.J jonaserik skrev:
Ser ganska djup ut och passar nog inte heller?ClasseClas skrev:
Största felet är nog priset skulle jag tro, ca 3500:- + moms på Ahlsell.
Annars någorlunda tyst vid till/frånslag och brumfri:
3279351 HAGER ESC425S
Svårt att beskriva ljud kanske, men tror du denna är tystare vid till/från slag än den jag fick installerad?snaggletooth skrev:
Jag ville mest peka på SSR som en möjlighet. Jag har inte tillgång till Ahlsells priser. Elektrikern kan rota vidare. Det finns ju SSR från Asien till väldigt låga priser men jag vill inte länka till någon produkt.snaggletooth skrev:
Den borde vara tystare men en mekanisk kontaktor kan aldrig bli helt tyst.E erkka skrev:
SSR som förslogs av @ClasseClas är ju ett säkert kort om man bara är beredd att slanta upp, men det kanske det kan vara värt för sömnens skull?
Det med normalt får stå för dig. Nu är det oväsen som ska bort och då går det hur bra som helst med en sådan kontaktor. Som sägs "" Nöden har ingen lag " Men nu är det ingen nöd och bara ett faktum, vad som kan göras.snaggletooth skrev: