Vi bytte kompressor på vår 6-7 år gamla Nibe F730 i augusti i år, efter att den förra plötsligt la av. När bytet var gjort tyckte jag genast att det bullrade och väsnades mer i huset, det var också mer drag i ventilationen. Saken är den att vi har vårt sovrum ovanför tvättstugan där värmepumpen står. I takt med att det blivit kallare så väsnas värmepumpen allt mer, med ett just "pulserande"/"pumpande" ljud i allt högre varvtalv i takt med att det blir kallare. Vibrationerna rör sig i hela sovrummet som blir som en bullerkammare. Detta har ej förekommit tidigare med förra kompressorn i.

Vi tycker också att värmepumpen drar mycket mer el nu. Vår elförbrukning har ökat med 22-23% både oktober och november i jmf med förra året, trots att vi i år ej har något SPA-bad utomhus (som förra året stod uppvärmt till 39° dygnet runt). Det har förvisso varit 3 grader kallare som genomsnittstemperatur båda månaderna det här året, men är en så mycket högre elförbrukning ändå rimligt sett till att vi ändå också plockat bort SPA-badet?

Bullret stör mig mest då det påverkar sömnen varje natt, men undrar också kring elförbrukningen såklart. Någon som vet vad det kan bero på?
 
på vilket sätt bullrar det, dessa brukar ha mer som ett vinande ljud. Kan reparatören ha råkat böja nåt rör som tar i någonstans, låter som ni får resonans från något.
 
Ja, innan var det ner vinande / susande. Vi får höra av oss till montören som får komma och kika.
 
N Nyponbuske skrev:
Ja, innan var det ner vinande / susande. Vi får höra av oss till montören som får komma och kika.
Hej! Hittade ni någon förklaring på detta problem. Min f730 har samma symptom.
Mvh
Olle
 
M Morolle skrev:
Hej! Hittade ni någon förklaring på detta problem. Min f730 har samma symptom.
Mvh
Olle
Nej, tyvärr. Montören kom tillbaka, men hittade inget avvikande. Nu vid varmare temperaturer är ljudet lite mindre, men vi får väl se till vintern när det blir kallare, om vi kanske tar hit någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.