Halloj!

Någon som kan hjälpa en gammal gubbe med lite tankar och råd kring installation av ny köksfläkt. Håller på och små-renoverar köket på en äldre 50-talslägenhet och har skruvat av hyllan som nuvarande köksfläkten är fastsatt vid. Till min fasa ser jag att el-uttaget är riktigt fult "utbilat" och dessutom går till höger. Hade velat ha det i mitten högre upp, så att nya fläktens kåpa hade kunnat dölja det.

Den nya fläkten kommer enbart att köras med kolfilter. Behöver alltså inte kopplas till någon ventilation.

Hur hade ni gjort i detta fall? Såga i väggen och dra om elen eller lägga en snygg dragning och skarva, kanske emot hyllan? Låta el-uttaget vara kvar och sätta en snygg blomkruka för, ståendes på nya fläkten? :)

Nya fläkten som ska sättas upp kommer troligen vara i T-form, möjligen denna:

https://www.mediamarkt.se/sv/produc...AJhaRax9QM_7mLq47nR0anBSZKvW366BoCemwQAvD_BwE

Även tittat lite på vägghängda, snedställda. Något i denna stil:

https://www.bauhaus.se/koksflakt-respekta-ch24060sam-glas-svart-60-cm

Bifogar bilder!

Det blir ju troligen till att anlita ett proffs, men om man kan lösa det enkelt själv så försöker jag gärna med det först. :)

Allt gott
Jürgen G

• Köksrenovering: Gammal köksfläkt på bänk, hål i vägg för el-uttag, flexibel ventilationskanal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre köksfläkt demonterad med synlig flexibel ventilationsslang och en el-uttag till höger på en ojämnt målad köksvägg.
    Skapa konto
  • Eluttag med ojämnt utsågat hål och sladdar på en vägg i ett renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Höll på att glömma...hela hyllan ska bort och väggen bak ska fixas till, spacklas, målas om. Så föreställ er en vitt vägg med ett fult utbilat vägg-jack så är ni rätt ute. :D

Sent svar men kontakta en elektriker så löser han/hon flytt av uttaget efter dina önskemål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.