I vintras så dog våra fina klätterväxter som vi hade på tre stänger i trädgården. De var så fina och vi saknar dem.
Hur gör vi enklast för att snabbt och enkelt återskapa det vi hade?
Vad bör vi köra för växt och är det lämpligt att köpa färdiga växter?
Både jag och min sambo har tummen mitt i handen, och vi är nya både med hus och trädgård. Tips mottages gärna.
Hur gör vi enklast för att snabbt och enkelt återskapa det vi hade?
Vad bör vi köra för växt och är det lämpligt att köpa färdiga växter?
Både jag och min sambo har tummen mitt i handen, och vi är nya både med hus och trädgård. Tips mottages gärna.
Det är jag som är förvirrad, min sambo säger mig nu att det var förra vintern som klätterväxten dog, och att det var därför hon rev bort allt det döda i höstas Tiden går fort...W Whipthor skrev:
Jag vet inte vad det var för art, men tror inte den kommer tillbaka. Det finns några enstaka skott faktiskt, men har inte mycket hopp om dem.
Jag ska se om jag hittar några gamla bilder på innan den försvann.
Ser ut som humlestörar, så kolla bilder på humle så ser du om du känner igen utseendet, humle är väldigt vackert och kommer garanterat igen de är nästan omöjliga att ta död på/rensa bort och växer så det knakar då de kommer igång på våren Lycka tillM mendlock skrev:Det är jag som är förvirrad, min sambo säger mig nu att det var förra vintern som klätterväxten dog, och att det var därför hon rev bort allt det döda i höstas Tiden går fort...
Jag vet inte vad det var för art, men tror inte den kommer tillbaka. Det finns några enstaka skott faktiskt, men har inte mycket hopp om dem.
Jag ska se om jag hittar några gamla bilder på innan den försvann.
Tja - har man rivit bort rötterna på pipranka (kan vara nog så besvärligt) lär de inte komma tillbaka. Annars är det en trevlig, frodig växt med fascinerande blom/fröställningar och som TS kan inhandla på närmaste trädgårdsmästeri. Olika clematisar är annars ett alternativ. Kolla på trädgårdsmästeriet om störarna är tillräckligt höga för humle - också ett trevligt val.
Inget av ovan alternativ är vintergrönt (endast murgröna som inte blir så snygt på detta sätt).
Inget av ovan alternativ är vintergrönt (endast murgröna som inte blir så snygt på detta sätt).
Murgröna går ju att köpa som ganska höga plantor om man vill återställa. Annars finns det annat som klättar.
Liknande trådar
-
Hur dra ventilation till detta nya rum?
Ventilation -
Råd sökes för behandling av nyslipad fiskbensparkett i ek
Golv -
ny vägg, dränering - var ska man börja??
Utbyggnad och tillbyggnad -
Gammal plastmatta under nytt klickgolv?
Fritidshus -
Hur få till det med klätterväxter vid nybyggt hus?
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22