Vi har precis fått en Systemair K 125 XL sileo kanalfläkt inmonterad (istället för vår gamla flvp) och jag tycker att den låter mycket. I filmen går den på läge 3 av 5, jag hade förväntat mig ett lätt susande ljud men inte att den skulle ha det här vibrerande/skorrande ljudet.

Montören menade att "det är så här de låter" men jag känner mig tveksam till att det inte skulle gå att bygga en fläkt utan det ljudet.

Det känns inga påtagliga vibrationer på höljet eller rören framför och bakom fläkten.

Hur mycket låter en splitter ny fläkt, har jag orimliga förväntningar?

Mvh

Minskar ljudet om du sätter handen på röret så att vibrationerna minskar?

B BearTheFear skrev:
Minskar ljudet om du sätter handen på röret så att vibrationerna minskar?
Nej, det låter som att ljudet uppstår inuti fläkten, och det dämpas varken av att lägga handen på eller försöka rucka på den

Det jag undrar egentligen är om jag kan kräva att leverantören kommer och åtgärdar den eller är det så här en ny fläkt låter?

Den typen av fläkt - typisk noname köpt hos ahlsell är inte tysta och brumfria till och börja med - leverantören kan troligen inte göra ett dugg för att förbättra detta.

kort sagt fel fläkt för jobbet om kravet också skall vara tyst och brumfritt

Vet inte hur många liknande man hittar som låter illa på olika sätt i olika teknikrums ventilation, ingen av dem är tysta och lageroljud vanligt...

X xxargs skrev:
Den typen av fläkt - typisk noname köpt hos ahlsell är inte tysta och brumfria till och börja med - leverantören kan troligen inte göra ett dugg för att förbättra detta.

kort sagt fel fläkt för jobbet om kravet också skall vara tyst och brumfritt

Vet inte hur många liknande man hittar som låter illa på olika sätt i olika teknikrums ventilation, ingen av dem är tysta och lageroljud vanligt...
Nu är ju jag rätt obevandrad vad gäller ventilation men jag trodde inte att Systemair var att betrakta som noname. Vilket fabrikat/modell skulle du rekommendera om man vill ha en tystare fläkt?

L larsthure skrev:
Nu är ju jag rätt obevandrad vad gäller ventilation men jag trodde inte att Systemair var att betrakta som noname. Vilket fabrikat/modell skulle du rekommendera om man vill ha en tystare fläkt?
Nu lyssnade jag på ljudet efter att ha letat fram bättre högtalare.

Dels finns det en 50 Hz ton med övertoner vilket kommer med stor sannolikegt från motorn och faktiskt låter som lagerljud redan. - sådana här fläktlösningar är sällan speciellt ljudlösa, men det som räknas är väl hur mycket av ljudet når fram där det suger ut i ventilstussarna i rummen

När det gäller alternativ kan jag inte råda i utan det är att ta hem datablad på en rad olika och titta på vad de anger om ljud och specifikt diskreta toner typiskt 50,100,150,200 Hz om det är nätbrummet från motorn du stör dig på.

De datablad som inte ens har den informationen är bara att lägga åt sidan då de troligen låter mycket och de du har information på bör nivåerna efter dämpning till tex. sovrum ligga under 30 dB(A) för ljudnivå som brus, 25 dB(A) om det fins en tydlig ton (som 50/100/150 Hz) just där man sover...

Sådan kan vara jättebesvärligt att få till om man ersätter en redan designaad tyst fläktlösning med en annan fläktlösning så att det inte låter mer än innan...

Vad var det för något som satt där innan - förmodligen en tystare lösning än den ersättare du valt nu och förmodligen också var designad för att det inte skulle låta så mycket och kanske hade filter och annat som dämpade ljuden ytterligare

Själv har jag just kommit från hotellvistelse där den förbaskade kontaktorn för belysningen (den man stoppar ned hotellkortet i) har stört min sömn mer elle mindre omedvetet, så jag förstår precis hur iriterande det är om det är brum hörbart där man är.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.