Har precis fått en ny kamin besiktad o klar. Under besiktningen körde sotaren en rökpatron och täppte igen skorstenen med någon kudde. Det läckte då litegrann vid anslutningen mellan kamin o rökrör. Jag blev ju lite tveksam men sotaren menade att det inte var någon fara och att det brukade ordna till sig när man eldar några gånger.

Ligger det något i det han säger eller vad tror ni? Funderar på om jag ska acceptera detta. Har ju noll erfarenhet av kaminer den tidigare. Som sagt det var bara litegrann rök som sipprade ut, men det luktade ju lite i rummet sen. Det var tätt i övrigt hela vägen. Sotaren godkände installationen.
 
Så länge rökkanalen i skorstenen är öppen, så kommer rökgaserna att söka sig upp av värmen.
Det bli m a o ett undertryck i skorstenens nederdel, så fort du tänt en eld.
Lite luft kommer att sugas in där du beskriver. Inget kommer att pysa ut.
Så kommer det att bli så länge det finns lite värme i skorstenen.

Själv brukar jag tända upp vid nedkyld kamin genom att putta in ett tidningsblad i sotluckan och tända både där och i eldstaden.
Ryker aldrig in.
Detta moment behövs inte om kaminen är typ handvarm vid tändning.

Lite special med min kamin, som till vissa delar bygger på långa kanaler ungefär som i en kakelugn.
Därför måste jag få igång draget vid upptändning.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Du kan vara lugn, det är inget problem.
 
  • Gilla
Andreasa2 och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt och bra svar😉
 
Tack för svaren, då är det bara att invänta slutbesked från kommunen nu då!
 
Nu är vi igång med kaminen och det funkar fint överlag, men ett litet problem har vi. Eller jag vet inte om det är ett problem. När jag öppnar dörren (försiktigt) till kaminen för att fylla på ved så virvlar lite aska upp och det flyger runt i kaminen och sedan upp i skorstenen. Det är bara glöd kvar när jag gör detta. Jag känner att det blir ett ordentligt drag via dörren när jag öppnar.

Det är bara några som åker upp i skorstenen, men det blir ju varje gång jag fyller på. Är det ett problem?
 
Nej
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.