Hej!

Vi bor i ett hus byggt 1956 och vill byta källardörren då den är sliten och drar in mycket kalluft nu på vintern. Jag har gått loss med tätningslister och det har blivit bättre men det är fortfarande väldigt kallt vid dörren.

Dörröppningen har en betongtröskel som är ca 4 cm hög på sidan utåt och 6 cm hög på sidan inåt, dvs som en "trappa". Jag har mätt hålet i väggen där nuvarande karm sitter och det är 98,5 cm brett och 201 cm högt, om man mäter ovanför den högsta delen på tröskeln. Mäter man från marken och tar med tröskeln blir det 207 cm högt.

Eftersom hålet är precis för litet för modulmått 10x20 undrar jag om det skulle funka att köra på 9x20 istället och göra öppningen lite smalare med t.ex. reglar för att karmen ska passa. Tröskeln är ju bra att ha eftersom den skyddar mot vatten. Men jag antar att den skulle behöva planas ut genom att t.ex. gjuta?
 
J Jan Uari skrev:
Hej!

Vi bor i ett hus byggt 1956 och vill byta källardörren då den är sliten och drar in mycket kalluft nu på vintern. Jag har gått loss med tätningslister och det har blivit bättre men det är fortfarande väldigt kallt vid dörren.

Dörröppningen har en betongtröskel som är ca 4 cm hög på sidan utåt och 6 cm hög på sidan inåt, dvs som en "trappa". Jag har mätt hålet i väggen där nuvarande karm sitter och det är 98,5 cm brett och 201 cm högt, om man mäter ovanför den högsta delen på tröskeln. Mäter man från marken och tar med tröskeln blir det 207 cm högt.

Eftersom hålet är precis för litet för modulmått 10x20 undrar jag om det skulle funka att köra på 9x20 istället och göra öppningen lite smalare med t.ex. reglar för att karmen ska passa. Tröskeln är ju bra att ha eftersom den skyddar mot vatten. Men jag antar att den skulle behöva planas ut genom att t.ex. gjuta?
En bild skulle hjälpa mycket för att förstå hur det ser ut och tipsen du får blir också bättre.

Vad är det för stomme och fasad? Går det inte att göra hålet så mycket större så att du får in en 10 bred? Man kan förstås minska hålet men det är synd att göra passagen mindre och ser nog inte så snyggt ut heller.
 
Skulle gissa att man kan hyvla av nån millimeter på en 10x20 karm och på så sätt få in den i hålet
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Skulle gissa att det är mer utrymme bakom karmen och att det ligger puts mot karmen som döljer det. Man brukar bli tvungen att hacka bort lite sånt ändå när man ska in. Modulmått 10 innebär inte att den kommer vara 100cm bred, den kommer passa i 100cm och är i själva verket runt 98cm.

Visa nån bild så blir det lättare att hjälpa.
 
Tack ska ni ha för svaren! Här kommer svar på frågor och några bilder som visar hur det ser.

Huset har tegelfasad med trästomme och källargrund på betongplatta. Fasaden på källaren är puts (skulle jag tro, men det syns nog på bilderna).

Jag har mätt på insidan och där är hålet exakt 100 cm brett, men på utsidan är det alltså 98,5 cm. Så det är nog som @Jontha sa att det ligger puts mot karmen, alternativt att karmen sitter i nån slags försänkning i fasaden på sidorna?

Som ni ser ligger det en träbit ovanpå tröskeln som förra ägaren satte dit. Jag har lagt dit silikon för att täta då det var springor rakt ut innan. Höjden har jag mätt genom att mäta från överkant av betongtröskeln och alltså inte räknat med träbiten. Det blir då 201 cm.

Jag är lite osäker på om det är någon nivåskillnad på tröskeln nu när jag kollat en vända till. Golvet är lite lägre än marknivå så jag kan ha blivit lurad när jag mätte. :)

Brun husdörr inomhus med ett fönster högst upp, vita karmar och en träbit vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild som visar en brun ytterdörr, vitmålad vägg, silikon tätning och en träbit på tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörnet av en vitmålad källarvägg med träkarm och synlig sprickbildning samt tecken på tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tröskel i hem med träbit ovanpå betong och silikonfog för täthet mot mörka klinkerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en husgrund med tegel och synlig betongplatta, trätröskel och silikonförsegling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal träddörr med frostat glasfönster, tegel- och putsfasad, och synlig betongtröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädörr med horisontella plank och en spricka vid tröskeln, omgiven av putsad och tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jan Uari skrev:
Hej!

Vi bor i ett hus byggt 1956 och vill byta källardörren då den är sliten och drar in mycket kalluft nu på vintern. Jag har gått loss med tätningslister och det har blivit bättre men det är fortfarande väldigt kallt vid dörren.

Dörröppningen har en betongtröskel som är ca 4 cm hög på sidan utåt och 6 cm hög på sidan inåt, dvs som en "trappa". Jag har mätt hålet i väggen där nuvarande karm sitter och det är 98,5 cm brett och 201 cm högt, om man mäter ovanför den högsta delen på tröskeln. Mäter man från marken och tar med tröskeln blir det 207 cm högt.

Eftersom hålet är precis för litet för modulmått 10x20 undrar jag om det skulle funka att köra på 9x20 istället och göra öppningen lite smalare med t.ex. reglar för att karmen ska passa. Tröskeln är ju bra att ha eftersom den skyddar mot vatten. Men jag antar att den skulle behöva planas ut genom att t.ex. gjuta?
Det går att beställa specialmått så det passar givetvis lite dyrare men kolla med en mindre tillverkare. Mitt tips lurs dörrar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.