Hej på er!
Tänkte ge mig på att byta ca 60år gamla kablar i en lampa. Det sitter 6 armar på armaturen, på dessa sitter sedan lamphållare och lampor (max 40w, har jag för mig).
Vad bör jag använda för kabel? FK skall ju ligga skyddad så den hoppar vi tror jag
Har ca 8-10 mm diameter och dra kabeln in och den är inte enkel att dra. Formen på armen ser ut som ett liggande S.
Lampan ser ungefär ut som denna (lånad från Google)
Ett tillägg är att lampan idag är ojordad.
Tack på förhand!
Tänkte ge mig på att byta ca 60år gamla kablar i en lampa. Det sitter 6 armar på armaturen, på dessa sitter sedan lamphållare och lampor (max 40w, har jag för mig).
Vad bör jag använda för kabel? FK skall ju ligga skyddad så den hoppar vi tror jag
Har ca 8-10 mm diameter och dra kabeln in och den är inte enkel att dra. Formen på armen ser ut som ett liggande S.
Lampan ser ungefär ut som denna (lånad från Google)
Ett tillägg är att lampan idag är ojordad.
Tack på förhand!
Det finns risk att den behöver jordas eller så får det bara sitta ojordad stckpropp så att den inte går att användas i ett rum med jordade uttag.
Gällande sladd så bör du kunna använda den platta lampsladden SKX storlek 2*0,75.
Gällande sladd så bör du kunna använda den platta lampsladden SKX storlek 2*0,75.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tror att SKX blir svårt att dra genom rören. Kanske bättre med en textilisolerad kabel typ H03VV-F (SKK). Det är sådan typ av kabel i dessa armaturer från början.
Finns här t ex: http://www.elbutik.se/product.html/tygkabel?category_id=15063
När det gäller jordning av befintliga armaturer har detta avhandlats i ett flertal trådar här på forumet. Du kan söka efter dem och läsa mera där.
Finns här t ex: http://www.elbutik.se/product.html/tygkabel?category_id=15063
När det gäller jordning av befintliga armaturer har detta avhandlats i ett flertal trådar här på forumet. Du kan söka efter dem och läsa mera där.
Det är tajt som tusan i armarna. Fick inte ens i en Fk jag hade liggandes. Får åka upp till elfirman i byn och kika vad de har på lager.
Men det stämmer som du säger. Den befintliga kabeln är av textiltyp, så det får ju garanterat att få i en sån iaf. Även om det krävs lite jobb!
Ska kika på det där med jord på gammal lampa, vill ju inte skapa kaos ;-)
Men det stämmer som du säger. Den befintliga kabeln är av textiltyp, så det får ju garanterat att få i en sån iaf. Även om det krävs lite jobb!
Ska kika på det där med jord på gammal lampa, vill ju inte skapa kaos ;-)
Annars går det oftast bra med bronsfärgad SKK 3G0,75 från jordad lampstickpropp ner till delningspunkt i lampan där också jord ansluts på (minst) ett ställe. Vidare ut till respektiva lampsockel med SKK 2x0,75. Om det går trögt att dra i rören finns diverse olika specialkabler som klarar starkström och har låg dragfriktion. Titta t.ex. i Elfas sortiment eller som nämnts ovan textilisolerade. Glöm inte att göra isolationsmätning etc efter omdragningan.