Hej,
Jag behöver lägga in en ny elkabel ifrån mätarskåpet till min elcentral inne i huset då befintlig är för klen för mer än 16A.

Jag vet att man använde EKKJ förr, men är den nya man bör använda N1XV-R?

Finns det för och nackdelar? N1XV-R verkar vara flerledare = mer böjlig?

Behöver jag lägga i rör?
Har grävt 40cm ner i gräsmattan, räcker det? (snälla säg att det räcker)

Mvh

N1xv är lättare att jobba med. Du behöver inte lägga ett skyddsrör, även om det kan vara bra att ha nu eller i framtiden. Och 40 cm räcker normalt.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
N1xv är lättare att jobba med. Du behöver inte lägga ett skyddsrör, även om det kan vara bra att ha nu eller i framtiden. Och 40 cm räcker normalt.
Får n1xv verkligen ligga direkt i mark? Har för mig att de behöver vara typ exqj om de ska ligga direkt i mark då n1xv inte har någon jordfläta runt kabeln?

B Berrabus123 skrev:
Får n1xv verkligen ligga direkt i mark? Har för mig att de behöver vara typ exqj om de ska ligga direkt i mark då n1xv inte har någon jordfläta runt kabeln?
N1XV är godkänd för direkt förläggning i mark
Det enda som krävs är att den förläggs på rätt sätt och med en gul kabelmarkeringsremsa
Men det är ändå värt att lägga den i markrör eftersom det blir lättare att byta ut den om en förändring i framtiden krävs

U Uffe A skrev:
N1XV är godkänd för direkt förläggning i mark
Det enda som krävs är att den förläggs på rätt sätt och med en gul kabelmarkeringsremsa
Men det är ändå värt att lägga den i markrör eftersom det blir lättare att byta ut den om en förändring i framtiden krävs
Vad är rätt sätt?
Gul kabelmarkering har jag köpt en rulle av.

R
Att du t.ex kör med sand runtomkring kabeln.

Du vill inte och ska inte återfalla med massor med Sten och annat.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Sand är inte ett måste men för din egen skull se till att det inte ligger vassa stenar mot kabeln, eller kosta på en skyddsslang (kabelskyddsrör) det handlar inte om så mycket pengar och det blir bra.

• Gilla
JonasWe och 1 till
  • Laddar…
Ja lägg ett kabelskyddsrör, gult SRN 50mm med slät insida.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
JonasWe JonasWe skrev:
Funkar det med en sådan här?
[länk]
Ja det fungerar, ett tips är att byta ut dragsnöret till ett tunt rep innan du drar in kabeln. Och fyll diket innan du drar så att slangen blir stum.

• Gilla
JonasWe och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja det fungerar, ett tips är att byta ut dragsnöret till ett tunt rep innan du drar in kabeln. Och fyll diket innan du drar så att slangen blir stum.
Tack för tipsen! :)

En till fråga, vad ska jag använda att täta där jag borrar mig in i huset?
Grunden är putsade lecablock, kabeln är en 6mm2 + nätverkskabel.
Jag tänkte spruta in lite byggskum/fogskum för isolering, men finns det något bättre att ha på utsidan?

Uppgrävd jord framför en husvägg av putsade lecablock med ett markerat borrhål för kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har för mig att man inte får lägga nätverkskabel och elkabel i samma rör? Det kanske inte är förbjudet iofs men jag har för mig att jag läst att man inte ska göra det. Elkillarna här har säkert koll på det.

Jag tycker du skall ta in en behörig elinstallatör, du verkar inte ha hundra koll på vad du gör och vad man får göra. Dessutom är ju detta ett, som du säkert förstår, arbete som kräver behörighet.

M Maledictus skrev:
Jag har för mig att man inte får lägga nätverkskabel och elkabel i samma rör? Det kanske inte är förbjudet iofs men jag har för mig att jag läst att man inte ska göra det. Elkillarna här har säkert koll på det.
Skulle inte tro att det finns någon regel utan mer att man bör undvika pga. störningar, jag lägger en FTP kabel så det är ingen fara för störningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.