Mikael_L
Vi hade lite olika åsikt här ... :)

Där spisen ska stå är det nu en spisdosa, 20mm rör 5x2,5 FK.
(Fast än så länge är bara slangen dragen ... ;))
Nu i början blir det en "vanlig" spis med inbyggd ugn, kopplas med perilex - allt frid och fröjd.

Jag tyckte det borde vara smart att förbereda med en vanlig apparatdosa bredvid och ett 16-tomrör till centralen utifall vi i framtiden byter till häll + ugn i skåpet under hällen.

Min elektriker tyckte det var onödigt - den dagen den sorgen, då grenar man ut en fas från spismatningen var åsikten.

Jag ser det hela som en kostnad på 10 + 30 + 10kr =50kr, för en dosa, tomslang och ett doslock, och att det skulle vara snyggare så ifall det blir annat i framtiden.

Åsikter?
 
Jag håller med dig.
Grena av en fas från spisen gör man när väggarna är igenspikade.
 
En egen slang ska det vara om det är nyinstallation.
Och om inget annat, du betalar=du bestämmer , han drar o kopplar, utan protest.
 
Jag har för mig att jag behövde ett uttag till diskmaskin en gång och att vi grenade av från spisen. Inte så snyggt, så kan man undvika detta gör man det givetvis!
 
Inte behöver du dra från centralen till ugnen inte. Ta ett tomt rör mellan nuvarande spisuttag till apparatdosa där ugnen ska vara. Du kommer sen klara dig utmärkt med två faser på 16A till hällen och sen gå vidare med tredje fasen till ugnen. Då slipper du ochså greja i centralen.
 
Mikael_L
Glufsglufs, såg du att det gällde nyinstallation?
Dvs alla väggar öppna än och allt är kvar att göra i centralen.

Röret och dosan kan jag dra själv (inte lagligt. :)) och sen lämnas det i så fall antagligen tomt för framtida bruk.
 
Ja, dåså, då gör du ju på det viset så klart men som sagt, det behövs ju inte dras från centralen då du i spisdosan kommer att ha tre faser och hällen tar två samt ugnen en, bara en fråga om enkelhet.
 
Mikael_L
DjAlbert skrev:
En egen slang ska det vara om det är nyinstallation.
Och om inget annat, du betalar=du bestämmer , han drar o kopplar, utan protest.
Fast i detta fall betalar jag inget, förutom bjuder på lite middag och sängplats ... vilket han givetvis fått ändå även om han inte "jobbat" åt mig ...
Betyder det att hans ord är lag då? ... :D ;)

Vi har diskuterat flera olika saker (eg mina idéer), och i de flesta fall har mina egna idéer fått ge vika när jag insett de goda skälen. Men just detta med uttagen bakom spisen tyckte jag fortfarande att jag själv hade rätt ... :)
Och jag får ju ett rätt bra medhåll här. Så det får bli förberett med en apparatdosa + rör bort till centralen.
 
Mikael_L
Men bara en snabb fråga då.
Perilex-uttaget kommer på 300mm ög, men vilken höjd ska jag välja på dosan till ev schuko för att mata ev kommande inbyggnadsugn? Är 300 ög bra även här?
 
Sätt två parallellkopplade perilex-uttag jämte varandra så är du garanterat säker :) Så slipper du även fundera på valet av ugn.
 
Mikael_L
snaggletooth skrev:
Sätt två parallellkopplade perilex-uttag jämte varandra så är du garanterat säker :) Så slipper du även fundera på valet av ugn.
Ja det var ingen dum ide, faktiskt.
Men nu har jag inte beställt mer än en spisdosa här, så det får bli en vanlig apparatdosa den här gången, men nästa gång jag bygger hus så ... ;)

Om några sekunder är dosorna på plats, och nu blir båda på 300 ög, så skrik snabbt om ni tycker det är fel höjd. :O
 
Det går att få i ett perilexuttag i en kopplingsdosa oxå om man bara vill...
 
Mikael_L
Nu sitter dom där, det blev spisdosa + 70mm apparatdosa på 300 ög.

Over and out. :cool:

Tack för all input.
 
Är det lite jobb så gör det men ser inga större fördelar med det mer än att nån kanske får nytta av uttaget till nåt i framtiden. Du kommer ju aldrig ångra att det är förberett, vem vet i framtiden kanske spisen kräver nätverksuttag så då ligger du steget före.
 
Ska du ha ugnen lågt alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.