Helt plötsligt har glasen börjat bli grådisiga när vi diskat dem i en ca 7 månader gammal diskmaskin från IKEA. Kan det möjligen bero på saltet jag fyllde på för någon vecka sedan. Köpte diskmaskinsalt på Coop.

Tips någon?

Kör en omgång diskmaskinrengöringsmedel - finns bland spolglans- etc-hyllan på Coop. Beroende på vattenkvaliten kan en sådan rengöring behövas ngn/gång/året eller oftare.

yonna yonna skrev:
Kör en omgång diskmaskinrengöringsmedel - finns bland spolglans- etc-hyllan på Coop. Beroende på vattenkvaliten kan en sådan rengöring behövas ngn/gång/året eller oftare.
Ska testa!! Tack!

Har du spolglans i maskinen?
allt mitt diskade blir förskräckligt utan.

Om det inte redan är gjort så testa att ställa in hårdheten på vattnet i maskinen, om jag fattat rätt så portioneras det ut olika mängder salt beroende på hur hårt vatten du har. Och är då maskinen inställd på fel kan du få för mycket eller för lite salt. Ett tips som också nämns är spolglans. Vi hade samma fenomen och jag upplevde en förbättring med rätt hårdhetsinställning och spolglans.

O Oppitz skrev:
Om det inte redan är gjort så testa att ställa in hårdheten på vattnet i maskinen, om jag fattat rätt så portioneras det ut olika mängder salt beroende på hur hårt vatten du har. Och är då maskinen inställd på fel kan du få för mycket eller för lite salt. Ett tips som också nämns är spolglans. Vi hade samma fenomen och jag upplevde en förbättring med rätt hårdhetsinställning och spolglans.
Ska även kolla spolglanset, kan ju vara det som är slut!

• Gilla
Oppitz
  • Laddar…
A
använd ättika som spolglans

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
använd ättika som spolglans
Tack för tipset!! Ska prova!

Nu har jag kört rengöringstablett och fyllt på sköljfacket med ättika. Tycker ändå inte att glasen är så klara som de varit tidigare. Det måste ha varit något konstigt med saltet jag köpte på Coop. Ska undvika det i fortsättningen.

O Oppitz skrev:
Hårdheten/saltmängden är kontrollerad och rätt inställd!!

• Gilla
Oppitz
  • Laddar…
A
om du torkar glasen med ättika blir de klara då?

electroluxaren skrev:
Ska testa!! Men det borde inte behövas, eller hur?

A
nä det är bara för att ringa in orsaken

Då ska jag testa vid nästa disktillfälle!! :)

electroluxaren skrev:
Ja, om jag torkar med ättika efteråt blir de klara!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.