Hej,

VI håller på att bygga och har köpt två stycken Hans Grohe köksblandare som skulle installerats idag av vår VVS:are. Idag ringer han mig och säger att dessa blandare kräver en reduceringsventil då vilotrycket inte får överstiga 5 bar enl Grohes dokumentation. Det skulle vara en merkostnad på över 2300 kronor för ventilen + jobb ( han trodde 3500 :- ).

Vad jag kan se så har Grohe denna "begränsning" på alla sina blandare. Tycker det verkar jättemärkligt att bara Grohe skulle ha denna begränsning. Har inte FM-Mattsson, Mora etc samma förutsättningar ??

Behöver vi verkligen denna reduceringsventil eller pratar VVS:aren i nattmössan ?

Tekniska data från Grohe :

Tekniska data Flödestryck:
min. 0,5 bar – rekommenderat 1 – 5 bar
Driftstryck: max. 10 bar
Provtryck: 16 bar
Kapacitet vid 3 bar flödestryck: ca. 10 l/min
Temperatur varmvatteningång: Rekommenderat (energibesparing): 60 °C max. 80 °C
Klämlängd:max. 60mm
En reduceringsventil ska installeras om vilotrycket överstiger 5 bar.

Låter mysko. Det står ju Driftstryck max 10 Bar. Vilken blandare har du? Kollade lite på några Grohe-blandare och där står inget om nåt "max vilotryck"

Ok, läste på köksblandare innan...Kollade lite på dina blandare, och om man läser den tyska installationsanvisningen så står det ungefär såhär : För att klara kraven på bullernivå enligt DIN4109 (tysk standard), så ska en reduceringsventil installeras om vilotrycket överstiger 5 Bar. Dock kan man läsa att max arbetstryck är 10 Bar.

Läser man den svenska översättningen så står det bara att : Om vilotrycket överstiger 5 Bar skall en reduceringsventil monteras. Även här står att max arbetstryck är 10 Bar.
Alltså verkar översättningen lite skum. Jag är lite sugen på att kontakta Grohe på måndag och ställa en fråga om detta.

Alltså som jag tolkar det är det ok med tryck upp till 10 Bar, dock kan den låta mer än tillåtet enligt en viss standard.

Uppmärksamt ! Ja, jag slår nog också en signal till Grohe och kanske till någon annan VVS:are också för en second opinion på måndag..

Krilleman
Som så många andra gånger det har stått på forumet att Grohe är en kvalitetsblandare... Jag har mina åsikter om det... Köper man svenskt typ FMM har man aldrig dessa problem! Det enda Grohe är duktiga på är att ta betalt enligt mig!

Hemmakatten
Vi har 3 st Hans Grohe köksblandare. Allai nstallerade av rörmokare utan några som helst problem Har aldrig hört talas om det problem dsom trådskaparen beskriver. För övrigt är ALLA våra blandare (badrum, dusch, bastu mm) från Hans Grohe, totalt minst 10 stycken och vi har aldrig upplevt några fel. Om det på något sett kan ha betydelse så har vi egen borrad vattenbrunn.

Ja..som sagt, det blir till att kolla upp lite på måndag med andra VVS:are och Grohe själva för att komma till någon klarhet. Vi har kommunalt vatten och jag vet inte vad vilotrycket brukar vara då...

Det är bara två av våra blandare som är Grohe , resten är Gustavsberg..

Krilleman
Smaken är som baken....

Grohe hade sin storhetstid på -70 talet. Då stod dom i en klass för sig.

Det löste sig, vvs:aren hade rätt i att dessa Grohe blandare hade en rekommendation om begränsning vid högt vilotryck, antagligen beror det på att det är utdragbar dusch. Nu visar det sig när han mätte trycket på inkommande vatten låg det en bra bit under denna begränsning så det var inga problem. Slutet gott allting gott...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.