(la denna under Mark & Grund, men kom på att den mer hör hemma här...får gärna tas bort från Mark & Grund)

Hej, vi har ett ca 100 år gammalt uthus (16m2) som är gediget byggt med brädväggar, liggande panel, och som står på en grundmur/sockel som sticker upp ca 25 cm från marknivån på utsidan (se bild).

Sockeln är gjuten med kalkbruk och natursten i mindre dimension. Inne i huset är det i princip jordgolv. Det är alltså inte fråga om någon riktig torpargrund, finns ingen ventilering, inget golvbjälklag.

Vi vill renovera, lägga ett golv (trä eller kanske marktegel) och behöver då dränera, då syllen iofs verkar ha klarat sig, men vissa delar av väggarna nedtill är illa åtgångna av fukt, och även delar där man tidigare verkar ha försökt göra ett golv (ligger en linoleummatta på halvruttna reglar/spont i en del av husets "golv"...)

Jag ser två alternativ - i båda fallen vill jag gräva ut jord och frilägga berget som jag tror ligger några decimeter ner. Sen fyller jag på med grus/makadam.

Sen kan man väl i princip sätta ett golvbjälklag typ flytande eller fast mot syllen, liggande på det kapillärbrytande gruset, och trägolv på detta. Jag ska ju inte ha uppvärmt alls, och då behöver man väl knappast göra blindbotten etc i golvregelverket.

Andra varianten är att man gjuter en platta helt enkelt på gruset, och låter befintliga sockeln/muren agera kantbalk typ (observera att jag har noll koll på de här sakerna så jag kan vara helt fel ute :) ) Då skulle man kanske kunna borra i sockeln och sätta in armeringsjärn som går in i plattan för att liksom bygga ihop bättre och förstärka befintlig mur. På denna platta kan jag sen sätta golvtegel så det passar in med gamla stilen (skulle verka konstigt med betonggolv i det här 100-åriga uthuset).

Jag tror dock att trägolv skulle passa bäst, och vara enklaste lösningen förstås. Vill helst inte lägga det på en gjuten platta, känns som det kommer att bli fuktproblem med kondens i det utrymmet. Har ni några tips vad gäller att sätta in ett golv i ett sånt här utrymme, ska man skruva balkskor på syllen, och lämna ett utrymme mellan nya golvbjälkar ner till gruset? Eller gjuta plintar för bärlina som håller golvjälklaget?

Tacksam för svar!

• grundtilllillahuset.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.