Hej!

Står i valet och kvalet vilken såg jag skall köpa till det nyinförskaffade huset. De jag tittar på är följande:

Makita- LS1018N 260mm klinga.

Metabo- KGS 305 M 305mm klinga.

Det som talar för Metabons fördel är större kapacitet 105mm mot Makitans 92. Makitan har gering åt båda hållen och mjukstart. Har känt på båda maskinerna och tycker de verkar likvärdiga till känslan.

Några åsikter eller erfarenheter av ovanstående?

Tack på förhand!

Jag är inne på min tredje kap och gersåg. Det beror lite på vad man skall såga skulle jag säga.

Fördelar med makitan som jag tycker är bra:
  • snabbinställningar för vinklar
Trevligt att kunna vinkla åt båda hållen, men det är inget jag har saknar. Har haft det på en tidigare såg.

fördelar med metabo

• Sågdjup

Man skall inte underskatta ett bra sågbord som tillval. Inte bara ett stöd då, utan gärna lite justerbart så man kan ställa in ändstopp. På så vis kan kan ställa in ett mått och sedan ”mata” på 30 likadana snitt (samma längd på brädorna). Bra om man bygger plank, stommar, panel osv.

det finns också sågar som inte har skenor som sticker ut bakpå. Man flyttar sågen istället (dewalt bland annat). Detta är bra om det är trångt eller om man har sågen permanent uppställd mot en vägg.

andra funktioner jag skulle prioritera hade varit autobroms, eller vad det nu kan heta.

skulle jag välja på de du nämnt hade jag gått på metabo, med reservation för vad det finns för sågbord till den. Anledningen är sågdjupet som jag ser som en fördel som överväger snabbinställningarna på makitan.

återigen, kolla sågbord :)

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Hej!

Stort tack för utförligt svar. Efter att ha känt lite och provsågat några olika typer av bord kommer jag nog köra på Biltemas variant, dubbla styrskenor, ändstopp och (relativt) stabila ben. Varken Makitas eller Metabos bord upplevde jag som särskillt stadiga. Sett till priset är det oslagbart.

Hade gärna haft en Bosch med 12" klinga, dock över dubbla priset gentemot Metabon och tror inte den kan vara dubbelt så bra

Bosh GTA 3800 är väldigt bra, längden gör att man kan hantera hellånga plank utan problem. Men om det är 4 ggr bättre än Biltema vet jag inte.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Sågborden från både Bosch, dewalt och milwaukee ser typ likadana ut. Jag har en dewalt med liten klinga samt deras lilla sågbord. Det är överlägset den bästa ”byggsågen” jag haft, inkluderat bordet. Lite för stor för att släpa upp och ner för trappor med en hand, så inte jättesmidig om man skall kapa smålister etc.
Det är små skillnader, men som man snabbt uppskattar.

sen förstår jag att man kanske inte vill lägga lika mycket pengar på ett sågbord som på sågen :)

Har även testat en ”stor” makita, glömt beteckningen på den, och den var grym. Kostade dock som en nyservad besiktigad bil inklusive vinterdäck...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.