Hej

Jag har precis installerat ett Flexit k2.1 700w i köket efter att ha bytt våran 40 år gamla bahco och funderar om vi har gjort rätt eller om det finns inställningar vi bör ändra, framför allt om värme på tilluft är ok, men också om ni tror att jag får tillräckligt undertryck.

Lite bra att ha koll på:
Vi har fjärrvärme, huset byggt på 80-talet med 2 glass fönster (så allt annat än tät/passivhus), vi vill ogärna använda eftervärme med rådande elpriser, jag har gärna nån grad kallare för att spara pengar.

Har tittat runt lite och det verkar som om jag har relativ kall tilluft på 5 grader (enligt aggregatet).
Just nu är det -14 ute, -9 på friskluft, mellan 19-21 inne beroende på rum, 12 grader uppmätt i tilldon.
Det bör tilläggas att inomhusklimatet upplevs mycket bra med jämn temp och bra luft.

Att aggregatet räknar på 5 grader upplever jag själv som rimligt om man räknar så här: -9 i friskluft +( frånluft 17.5 grader * 80%verkgrad)= 5 grader. 17.5 i frånluft ger den (kanske?) rimliga förlusten på ca 3-5 grader genom väggar och fönster.

Så frågan lyder om det bör anses som ok att aggregatet tänker 5 grader med de rådande omständigheterna så som bra temp inne med 12 uppmätt i tilldon, eller om det är något fel någonstans?


Och så till undertrycket. Den är just nu inställd på 75% från och 69% till. Kan detta tänkas vara nog för att skapa ett bra undertryck?

hälsningar Ville
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.