Klart att Du som säljare har en annan syn på verkligheten än jag som användare som lever i den varje dag. Min förra flisanläggning fungerade i 31 år. Nu har jag skapat en ny anläggning som med små resurser ska fungera i 30 nya år under alla i dag tänkbara förhållanden och kombinationer.
 
_ap_
På vilket sätt har en "säljare" en annan syn än en "användare"?

Även jag värmer med flis..
 
Merparten av år har jag fällt efter midsommar och flisat i september.
visst är väl Maj den torraste månaden och bästa tiden på året o hugga småved o dessutom att hugga september samma år kan ju inte flisen bli torr. klart du får eftertorka då.
jag funderar på hur jag ska hugga o det lutar åt att som allra senast fälla i maj o kanske året därpå under sensommaren/hösten hugga det till flis. min plan är att ha det långveden i skogen sen flisa det i skogen o ta hem det med vagn.tippa in flisen i förrådet.
ska köpa flis nu i höst men ska hugga 2011 förbrukning nu i vår.
det jag kan känna är om det blir en riktigt torr sommar så kanske det går att flisa redan i höst om jag känner mej snål. men jag tror inte det är lite skeptisk mot fuktig flis.
 
imported_MaPe skrev:
Det hårda brukar bestå av sand som blir till glas, får oxå sån aska.

Mathias
Den flis som jag får mest slagg av brukar vara asp som stått i åkerkanter.Har en förmåga att suga upp fin sand med rötterna.Ju mindre diameter på veden desto mer slagg.(större barkandel).Samma problem både med förugn och brännaren.
 
Greybird skrev:Larmlampan har jag förlängt till en lampa utanpå väggen men det kan ju gå en hel dag mellan var gång jag ser pannrummet. Därför håller jag på att installera en sändare så att jag får ett SMS när larmet löst ut.

Vad har du hittat för sms larm??Funderar på samma sak.
 
Jag har fällt och flisat när jag har haft tid; före stormarna – före 2005 alltså, var alltid arbetsordningen vårbruk, höskörd sedan flis och då var vi inne i Juli. I Juli har de flesta fåglar också häckat färdigt så att man stör minst.

Efter stormarna har jag inte fällt något för flisning utan bara tagit hand om avfallet från upparbetningen av vindfällena. Jag ser fliseldningen som ett sätt att ta vara allt som inte går att använda till något annat. Därför blir det ofta dålig kvalitet på flisen med mycket bark till exempel och jag har valt utrustning och arbetsmetoder för att klara av det. Men vi tycker att det blir fint i markerna.

Det kan vara så som Pellas skriver att ”brännarkakan” beror på att jag har mycket bark i flisen. Kakan är dock inte så hård och ”mineraliserad” som den kan bli av sand och sten. Min fliskvalitet är inte den bästa.

SMS-larmet ska jag försöka lösa med Ontech 9030. Det finns flera modeller men efter att ha rådgjort med leverantören (Ondico www.ondico.se ) har jag har köpt Ontech GSM 9030. Den finns att köpa från både Claes Ohlsson och Kjell & Co. Du måste transformera ner spänningen till 12 volt. Som jag skrev tidigare har jag plintat upp alla intressanta signaler och låtit göra en box som transformerar ner alla signalerna till 12v. Återstår att se om jag klarar av att få igång det också. Utvändig antenn måst jag också ha.
 
plintat upp alla intressanta signaler och låtit göra en box som transformerar ner alla signalerna till 12v. Återstår att se om jag klarar av att få igång det också. Utvändig antenn måst jag också ha.
hur många signaler har du plintat upp? kommer det stå i smset typ kanal 4 larmande eller kommer det stå det du har på just plint 4 tex stopp i stokerskruv i smset? isåfall blir det på min önsklista. =)
 
Jag har plintat upp 10 signaler men jag ämnar bara skicka SMS på signalen som tänder larmlampan. Oavsett orsaken. I det här läget räcker det med att jag vet att det står still. Jag vill komma igång med SMS:et så fort som möjligt. Övriga signaler planerar jag att senare ta in i datorn för analys och loggning och det får ta sin tid.
 
Man kan blanda flis med andra biobränsle som har mer energivärde och ganske lagom pris typ mandelskal,palmskal då behover du inte till stor förråd och du får effektiv bränsle sammtidigt.
 
Salwan Zaynal skrev:
Man kan blanda flis med andra biobränsle som har mer energivärde och ganske lagom pris typ mandelskal,palmskal då behover du inte till stor förråd och du får effektiv bränsle sammtidigt.

Vart köper man palmskal och mandelskal???

:S
 
Min idé med fliseldningen är att bränslet ska vara restprodukter från egna marker och som är gratis så när som på eget arbete med upparbetning, hemtransport och flisning. Den dagen som jag behöver köpa energi stänger jag av fliseldningen och kör med jordvärmepumpen.
 
_ap_
Greybird skrev:
Den dagen som jag behöver köpa energi stänger jag av fliseldningen och kör med jordvärmepumpen.
Hur tänkte du nu?

Skulle det bli billigare att köra bergvärme än att köpa bränsle, flis?

Ställer mig tveksam till det då vi bara i vinter har ersatt flertalet underdimensionerade bergvärmeanläggningar med just flisanläggningar.
 
Tycker inte att jag påstått att bergvärme blir billigare än flis.

Jag har inte räknat på alternativen men av erfarenhet tror jag att egen flis är oslagbart. Om jag tar hem grov ved kan jag tänka mig att köpa flisning i stället för att själv kapa och klyva eftersom jag satsat på en anläggning som tar G50-flis. När jag inte orkar längre tror jag inte på att köpa varken flis, pellets, mandelskal eller palmskal. Då blir jordvärmepumpen enklast och bäst i den situation som då råder. Därmed inte sagt att det är det billigaste alternativet.

Av vad jag har förstått från forum som handlar om värmepumpar är det stora problemet att anläggningarna är underdimensionerade. Bergvärme har jag ingen erfarenhet av men min jordvärmepump är dimensionerad för vårt klimat och är testad den här kalla normala vintern. Om installatören och pumptillverkaren fått råda hade kanske min värmepump också varit underdimensionerad. Jag märker ingen skillnad på inomhusklimatet om det är fliseldningen eller jordvärmepumpen som är aktiv. Det är så det är tänkt.
 
Angående billiga bränsle typ palmskal,mandelskal och olivkros som kan blandas med pellets eller flis och får man 20% billigaste bränsle .De finns redan i marknaden.Bara googla .
 
Salwan Zaynal skrev:
Angående billiga bränsle typ palmskal,mandelskal och olivkros som kan blandas med pellets eller flis och får man 20% billigaste bränsle .De finns redan i marknaden.Bara googla .

Jag tycker du skall googla vad flis kostar att elda med...

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.