_ap_
"Fjädrarna" som sotar tuberna
 
  • IMG_1434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
En bild på flisen/spånet
 
  • IMG_1441.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för fina bilder. Kul att Du precis förstod hur jag har tänkt det i flisförrådet och tror att det kommer att fungera.

Att slussen är eliminerad låter bra för det är ju här som kvistarna fastnar och bygger valv.

När det gäller pannan är min erfarenhet att ju mer teknik och automatik en grej har desto mer kan gå sönder och krångla och då är det viktigt att det är enkelt att rätta till eller kringgå felen. Av någon anledning är det också så att värmesystemet allid krånglar under tiden sent fredag eftermiddag till måndag morgon och att det är kallt och ruskigt väder ute. Då är det bara Du själv som måste fixa det.

Är det lätt för Dig att manuellt tända pannan om tändningsmekanismen gått sönder? Är det lätt för Dig att manuellt manövrera rostret om det hänger sig? Det här med konvektorer och turbulatorer har jag, som jag skrivit ovan, inte förstått man ska googla och se om jag kan lära mig något. Kommer Du åt att manuellt raka ut askan när skruven inte går? I min panna räcker det inte att blåsa (TwinHeat) utan både sotaren och jag får ta till en skarp skrapa för att få rent inne i pannan. För att inte tala om hur det sett ut i pannan efter det att reläet har gått sönder och matat pannan full med flis som bara pyr och beckar igen hela pannan. Är det lätt för Dig att komma åt överallt inne i pannan? Är det samma fläktar och motorer som används på de olika ställen så att Du inte behöver ha många olika i reserv?

Viktiga egenskaper för ett nytt värmesystem som ska fungera länge. Borde komplettera tabellen med det här på något sätt.

http://rudorna.se//Forum/Flisanlaggning.pdf
 
Redigerat:
_ap_
Tända manuellt är inga problem även eldning med ved går bra om man lägger i ett ved roster(ingår inte).
Roster tippen går att frikoppla och köra manuellt.
Skrapa ur aska när askskruven är där blir svårt däremot suga ut den går fint.
Tror bara askskruvarna är samma resten av motorerna är olika.
När jag valde panna (för andra gången) så var det huvudsakliga att den krävde
så lite underhåll som möjligt, att inte välja modern teknik för att el grejer
"kanske" går sönder köper inte jag, till och med ett järnspett kan bli krokigt!:)
 
Jag skrev inte att det var fel med ny teknik. Jag försöker bara göra en riskanalys av projektets olika alternativ. I slutändan får jag väga de olika alternativen mot varandra. Det kan mycket väl vara så att automatiken uppväger risken genom att man vet hur man kan åtgärda feltillfällen eller kringgå dem. (mitt järnspett är krokigt!)

Är det någon som har erfarenhet av Eryl panna?

Tabellen uppdaterad
 
_ap_
Tror du ska satsa på en anläggning med brännare och panna från samma tillverkare, har Eryl några flis brännare?
 
Nej jag kan inte se på Eryls webbplats att de har någon flisbrännare. Det är en av installatörerna som säger att de installerar Veto tillsammans med Eryl. En av de få som svarat på min e-post. Det finns ingen ekonomisk kris i Sverige, ingen lågkonjunktur – det är bara en produkt av media. Här skriver jag till 10 leverantörer och flaggar för att jag kommer att investera ca 150 kr? i utrustning och knappt någon svarar. Alla är mätta och dästa och i undantagsfall svarar några: Ring mig! Därför hoppas jag få hjälp att komplettera tabellen här på forumet.
 
Klart att jag kan ta med Iwabo i tabellen. Iwabo var aktuell redan 78 när jag installerade min nuvarande utrustning. Om jag kommer ihåg rätt var resonemanget då: fuktig och rå flis Iwabo med förugn, torr flis Skogma.

Jag har aldrig fårstått varför man ska elda utanför pannan i en andra panna (förugn).

Vad innebär spaksotning?

Påminner om vilka egenskaper som är viktiga.
 
Greybird skrev:
1 Klart att jag kan ta med Iwabo i tabellen. Iwabo var aktuell redan 78 när jag installerade min nuvarande utrustning. Om jag kommer ihåg rätt var resonemanget då: fuktig och rå flis Iwabo med förugn, torr flis Skogma.
2 Jag har aldrig fårstått varför man ska elda utanför pannan i en andra panna (förugn).
3 Vad innebär spaksotning?
4 Påminner om vilka egenskaper som är viktiga.
1 Du minns nog flis/spånugnen "Kilaforsugnen". I X50 har dom eltändning och slussmatare etc. Den kräver också torrare flis i.o.m. detta.

2 Smaken är som baken.

3 Det är som _ap_:s bild på fjädrarna som sotar tuberna, du kan välja manuell eller automatisk sotning.

4 Jag har inte riktigt lyckats tolka vad du tycker egentligen är viktiga (-st), utan bara sett en lista med en massa egenskaper hos olika anläggningar.
 
Redigerat:
Det är jag som frågar! Vilka egenskaper tycker Du viktiga? Har Du förslag på några mer egenskaper som jag bör ha med i tabellen? Vilka egenskaper är oviktiga och bör tas bort från tabellen?
 
_ap_
Undrar vilken prisnivå du har tänkt dig, vars går smärtgränsen?
Ska du installera själv eller lämnar du bort det?
Det jag tycker är riktigt viktigt är att märket man har tänkt sig har minst 3 referens anläggningar man kan besöka för att i slutändan själv få lite känlsa över grejerna.
 
Helt rätt! Mycket kan man läsa sig till och mycket kan man säkert få svar på i detta forum. Men guld värt är att besöka några som har de anläggningar man är intresserad av och ställa frågor på plats då man får som du säger känsla över grejorna!
 
Jag vet inte vad en flisanläggning som den jag skisserat kostar i dag. Det är bara TwinHeat och Sonny som visar priser på nätet och i annonser, men så småningom blir jag väl varse vad saker och ting kostar.

”Min rörmokare” har inte installerat någon flisanläggning på 15 – 20 år. Jag utvärderar och bestämmer vad jag villa. Han installerar om det inte ingår i affären på annat sätt.

Urvalsprocessen: Just nu jobbar jag efter den här planen men händelser och kunskaper kan göra att punkter kan tillkomma eller utgå under resans gång. Till exempel kan fabrikat/leverantörer falla bort av den enkla anledningen att de inte bryr sig om affärsmöjligheten och inte svarar!

1) Marknadsöversikt. Vilka aktörer finns det. Hur har utvecklingen varit under 30 år.

2) Vilka systemlösningar är tilltalande och önskvärda.

3) Hur påverkar systemlösningarna byggnadsprojektet

4) Vilka fabrikat/leverantörer har produkter som kan tänkas uppfylla de tilltalande och önskvärda systemlösningarna.

5) Egenskaper för olika alternativ. Vilka är viktiga och måste vara uppfyllda. Vilka är bra att ha men kan undvaras. Vilka kostar mer än de smakar. Vilka går att komplettera vid senare behov. Osv.

6) Egenskaper i praktiken. Referensanläggningar.

7) Pris/prestanda. Allt har sitt pris. Vilka egenskaper känns värda sitt pris.

8) Eventuella omvärderingar

9) Anbudsunderlag till kvarvarande alternativ

10) Utvärdering av anbud

11) Beställning

12) Leverans och installation

13) Driftsättning hösten 2009 när nya huset är färdigt.
 
Egenskaper som jag själv uppskattar, eller saknar:

Eltändning, suveränt, underhållsfyr är inte min grej, se nästa rad.
Slussmatning, säkerheten främst. Har inte använt sprinklern än på flera år, peppar peppar.
Askurmatning, har jag inte just nu, men nästa panna kommer att ha det.
Kunna köra industriflis, det är ju inte helt fel att kunna köpa en skopa om det kniper.
Automatsotning, saknar det väl inte men skulle gilla det...om det funkar.
Lambdasond, har inte just nu, men skulle vilja ha det.
Stort förråd. Mitt förråd räcker en månad under kallaste vintern, det är helt OK.

Tja, det var vad jag kom på just nu.

Kom ihåg att i förråd med fjäderomrörare rekommenderas en maxhöjd på 2m, eller, Naturenergi rekommenderade det. Det sliter väl för hårt på skruven annars, antar jag.
Hur det är med hydraulskrapor vet jag inte, men jag inbillar mig att dom klarar detta bättre.
Jag har uppfällbart tak på förrådet, jag hissar upp taket och flisar direkt ner i förrådet.

I din lista ser ju Fröhling ut att ha det mesta man önskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.