Tja!
Vill utöka med en till elcentral i huset o dela upp så de är mer säkert utifall jfb löser ut. Är nyfiken av mig och vill lära mig, har kopplat lite el tidigare basic grejer som byta uttag och dragit lite nytt. Haft en del som strulat när vi flyttade in i huset från gamla ägaren så det här forumet har varit guld värt!
Har iaf köpt en central och den kom förkopplad som den befintliga i huset.
Jag har gjort en ritning som jag tänker att det ska kopplas. Men jag är inte helt på det torra med hur nollskenan resp jordskenan ska kopplas, vad skulle nedan koppling innebära om nollan dras enligt rött streck? Eller är det direkt till jordskenan den ska dras enligt rosa streck?
Eller är det helt jävla fel och jag ska bara inse att jag måste läsa på innan jag ens tänker tanken och ge mig isf gärna konstruktiv kritik.
/Joha
Vill utöka med en till elcentral i huset o dela upp så de är mer säkert utifall jfb löser ut. Är nyfiken av mig och vill lära mig, har kopplat lite el tidigare basic grejer som byta uttag och dragit lite nytt. Haft en del som strulat när vi flyttade in i huset från gamla ägaren så det här forumet har varit guld värt!
Har iaf köpt en central och den kom förkopplad som den befintliga i huset.
Jag har gjort en ritning som jag tänker att det ska kopplas. Men jag är inte helt på det torra med hur nollskenan resp jordskenan ska kopplas, vad skulle nedan koppling innebära om nollan dras enligt rött streck? Eller är det direkt till jordskenan den ska dras enligt rosa streck?
Eller är det helt jävla fel och jag ska bara inse att jag måste läsa på innan jag ens tänker tanken och ge mig isf gärna konstruktiv kritik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
/Joha
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 920 inlägg
Båda bilderna är relevanta, med mindre korrigering:
I den första bilden används en TN-C-ledning med en gemensam N- och PE-ledare. Denna PEN-ledare ska anslutas till PE-skenan i central 2. Ifrån PE-skenan drar man sedan neutralledare till ingången på JFBn.
I den andra bilden används TN-S, separata PE- och N-ledare. Om du tar bort neutralledaren mellan PE-skenan och JFBn i central 2 så är den bilden helt korrekt.
I den första bilden används en TN-C-ledning med en gemensam N- och PE-ledare. Denna PEN-ledare ska anslutas till PE-skenan i central 2. Ifrån PE-skenan drar man sedan neutralledare till ingången på JFBn.
I den andra bilden används TN-S, separata PE- och N-ledare. Om du tar bort neutralledaren mellan PE-skenan och JFBn i central 2 så är den bilden helt korrekt.
Medlem
· Södermanland
· 577 inlägg
Precis som Bo säger. Inte fel.
Men ska du verkligen ge dig på detta själv ?
Det finns en del som kan bli fel och om jag berättar om hur det är när en vanligt skolad elektriker ska börja arbeta praktiskt efter skolbänken så är en sådan här sak inget man normalt börjar med. Det kommer efterhand, man börjar med lättare jobb och om chefen och arbetskamrater är nöjd med vad de ser så kan man göra sådana här jobb efter ett tag . I all välmening så kanske du inte borde göra detta jobb.
Men ska du verkligen ge dig på detta själv ?
Det finns en del som kan bli fel och om jag berättar om hur det är när en vanligt skolad elektriker ska börja arbeta praktiskt efter skolbänken så är en sådan här sak inget man normalt börjar med. Det kommer efterhand, man börjar med lättare jobb och om chefen och arbetskamrater är nöjd med vad de ser så kan man göra sådana här jobb efter ett tag . I all välmening så kanske du inte borde göra detta jobb.
Vilket är att föredra? Om man har TN-C in bör man då fortsätta med det och skarva inkommande i en plint och göra både centralerna lika enligt 1a?Bo.Siltberg skrev:Båda bilderna är relevanta, med mindre korrigering:
1a)
Logga in
Skapa konto
Eller eftersom det redan är omformat till TN-S, bör man då fortsätta på det sättet enligt bild 1b?
1b)
Logga in
Skapa konto
Har förstått att det finns för och nackdelar med de olika systemen.
Vi bor i en äldre kåk och gubben som bodde här innan var en hemmapulare av rang som tyvärr inte visste vad han gjorde vilket vi har märkt av med strömförande tåtar som lämnats oskyddade samt glappande kontaktstift i centralen. Så det här är välbehövligt arbete.
Jag tar till mig era åsikter om att ge sig på detta själv, överväger att ta in en elektriker som får kolla. Tyvärr bor jag lite i obygden så det är svårt att få ut hantverkarfolk hit för småjobb..
Om du skall montera en ny central kan inte jag komma på några fördelar med att dra det som TN-C. Jag vet inte hur det är avsäkrat och vad du tänkt använda för kabel. Men en PEN-ledare måste vara minst 10 mm².
Det finns många fallgropar och detta är inget man ska "lära sig" på ett forum, resultatet av en felkoppling kan bli förödande. Jag råder dig starkt till att ta in professionell hjälp.
Jag hjälper gärna till med andra saker (utanför centralen) men vill inte att huset brinner ner eller nåt ännu värre händer för att du läst dig till kunskap om centralkopplingar på ett forum. Var försiktig.
Jag hjälper gärna till med andra saker (utanför centralen) men vill inte att huset brinner ner eller nåt ännu värre händer för att du läst dig till kunskap om centralkopplingar på ett forum. Var försiktig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 920 inlägg
Ja, man får som sagt anstränga sig för att hitta nackdelar med TN-S så det är det naturliga valet.
Det var det. Sedan finns mycket mer att orda om angående dina planer och vad som krävs för att göra detta. Att det är behörighetskrävande behöver inte nämnas. Mer viktigt är att man förstår vad man gör och har handlaget att dra åt en skruv. Men det får vi tar efterhand.
Hur ser den gamla centralen ut? Diazed? Har den en JFB? Kan du ansluta faserna, PE och N tillförlitligt? (Det finns sällan plats i en gammal diazedcentral).
Det var det. Sedan finns mycket mer att orda om angående dina planer och vad som krävs för att göra detta. Att det är behörighetskrävande behöver inte nämnas. Mer viktigt är att man förstår vad man gör och har handlaget att dra åt en skruv. Men det får vi tar efterhand.
Och då kan vi börja här. Avser du att placera denna central kloss i kloss med den gamla eller? Annars måste ett antal gruppledningar dras om till placeringen för den nya centralen.J johaekh skrev:
Hur ser den gamla centralen ut? Diazed? Har den en JFB? Kan du ansluta faserna, PE och N tillförlitligt? (Det finns sällan plats i en gammal diazedcentral).
Den befintliga är en normcentral på markplan. Vi har satt upp en ny likadan normcentral (märke Hager) på våningen över. Mellan där, kanske 2.5 m, har vi dragit en 5g6 kabel.Bo.Siltberg skrev:Ja, man får som sagt anstränga sig för att hitta nackdelar med TN-S så det är det naturliga valet.
Och då kan vi börja här. Avser du att placera denna central kloss i kloss med den gamla eller? Annars måste ett antal gruppledningar dras om till placeringen för den nya centralen.
Den befintliga centralen har inte plats för fler dvärgbrytare och det finns heller inte plats att dra mer kabel där den sitter. Däremot går det fint att dra om grupper till dit den nya centralen kommer sitta.
Båda centralerna har JFB.
Att dubbelkolla att anslutna ledare sitter korrekt fast och inte glappar är inarbetat. Har haft en nära vän, som tyvärr nu gått bort, som jobbat som elektriker hela sitt liv. Han har drillat mig hårt och sett till att de tidigare installationerna jag gjort har varit rätt innan de togs i bruk.
Vi hade planerat det här arbetet och därför har material varit införskaffat sen tidigare, men tyvärr hann vi inte innan han blev dålig. Så kabeldim. är från elektrikern.