i samband med installation av solceller kommer Elektrikern även byta ut den gamla diazedcentralen.
Men innan jag diskuterar upplägg med elektrikern så tänkte jag försöka komma fram till en ganska rak lösning som jag vill ha det så att det inte uppstår missförstånd, samtidigt som jag också har lite på fötterna kring vad det kan tänkas kosta (altrantivt beställa materialet själv)
Här vill jag försöka framtidssäkra och även tänka steget längre med vad för funktioner jag vill att centralen ska ha.
Vad som finns i dagsläget:
Diazedcentral, 3x8. Har varken Jordfelsbrytare eller huvudbrytare. (huvudbrytare i mätarskåpet)
Huvudsäkring: 16A, möjlighet upp till 25A.
Tunga förbrukare: Spis 3x16A, Bergvärme 3x16A, Tvätt/Tork 3x16A,
Min tanke hittils:
1st Schneider Resi9 Normkapsling 3x13mod
1st Schneider Resi9 Huvudbrytare 40A 3-pol med vred
3st 3-Pol 16A dvärgbrytare (spis, bergvärme, tvätt/Tork)
15st 1-pol dvärgbrytare (10 & 16A)
När det kommer till jordfelsbrytare så skulle jag vilja ha kyl/frys och bervärme på egna jordfelsbrytare (eller PSA?)
samtidigt som jag tänkte ha 1 jordfelsbrytare för varje grupp och här börjar jag kännas som det är overkill, eller är det rätt tänkt?
altså:
1 3-pol JFB/PSA Bergvärme
1 1-pol JFB/PSA kyl/frys
3st 3-pol JFB för varje grupp i centralen.
Så kortfattat:
Ska kyl/frys ha JFB eller PSA?
Ska bergvärme ha JFB eller PSA?
Tycker ni mängden JFB/PSA är rimligt?
Är det något mer som ni hade valt att lägga till i elcentralen? (ingen automation/KNX eller liknande)
Men innan jag diskuterar upplägg med elektrikern så tänkte jag försöka komma fram till en ganska rak lösning som jag vill ha det så att det inte uppstår missförstånd, samtidigt som jag också har lite på fötterna kring vad det kan tänkas kosta (altrantivt beställa materialet själv)
Här vill jag försöka framtidssäkra och även tänka steget längre med vad för funktioner jag vill att centralen ska ha.
Diazedcentral, 3x8. Har varken Jordfelsbrytare eller huvudbrytare. (huvudbrytare i mätarskåpet)
Min tanke hittils:
När det kommer till jordfelsbrytare så skulle jag vilja ha kyl/frys och bervärme på egna jordfelsbrytare (eller PSA?)
samtidigt som jag tänkte ha 1 jordfelsbrytare för varje grupp och här börjar jag kännas som det är overkill, eller är det rätt tänkt?
altså:
1 1-pol JFB/PSA kyl/frys
Så kortfattat:
Är det något mer som ni hade valt att lägga till i elcentralen? (ingen automation/KNX eller liknande)
Skall ha allt det där så får du titta dig om efter en större central, 3*13 platser kommer inte att räcka till. Du får räkna med att en jordfelsbrytare troligtvis behöver 4 platser (moduler), en huvudbrytare 2-3 och en trepoängare säkring 3-moduler.Tommty skrev:i samband med installation av solceller kommer Elektrikern även byta ut den gamla diazedcentralen.
Min tanke hittils:
altså:
1 1-pol JFB/PSA kyl/frys
Så kortfattat:
Jag tycker inte att kyl och frys behöver egen jordfelsbrytare. Har i den egna elcentralen endast 2 stycken JB. Men ångrar att ”ute elen” inte fick en egen. Det skall du försöka få till.
Min design på hur jag vill ha det
JFB1: Halva huset inklusive en av kyl/frys
JFB2: andra halvan
JFB3: utomhusel
Sen kan man sätta en 3 pol PSA för Panna/värmepump
Sen får man anpassa efter vad som är möjligt vid en renovering där man har befintliga rör osv att ta hänsyn till
JFB1: Halva huset inklusive en av kyl/frys
JFB2: andra halvan
JFB3: utomhusel
Sen kan man sätta en 3 pol PSA för Panna/värmepump
Sen får man anpassa efter vad som är möjligt vid en renovering där man har befintliga rör osv att ta hänsyn till
Yes, insåg det nu också att 3 raders kommer troligtvis bli för liten, även om jag minskar JFB, tar hellre en rad extra som eventuellt inte används direkt.R roli skrev:Skall ha allt det där så får du titta dig om efter en större central, 3*13 platser kommer inte att räcka till. Du får räkna med att en jordfelsbrytare troligtvis behöver 4 platser (moduler), en huvudbrytare 2-3 och en trepoängare säkring 3-moduler.
Jag tycker inte att kyl och frys behöver egen jordfelsbrytare. Har i den egna elcentralen endast 2 stycken JB. Men ångrar att ”ute elen” inte fick en egen. Det skall du försöka få till.
M Mats skrev:
Alright, JFB till kyl/frys onödigt? tänker att det hade varit jäkligt tråkigt om det skulle bli jordfel någon annanstans och resulterar i förstörd mat.
Bra tanke med uteelen. I dagsläget har jag inget (förutom en utomhuslampa vid entrén). Dock i garaget samtidigt som tanke är att få ut el i trädgården/altanen i framtiden.
Något annat som ni skulle vilja ha en elcentral?
Vad menar du med ordet grupp?Tommty skrev:
På elinstallationsspråk betyder grupp en säkring (i vissa fall två eller tre säkringar vid 2- eller 3-fasgrupper). Jag anar att du menar något annat, och det blir nog förvirrande om du använder ordet på ett ovanligt sätt när du pratar med elektrikern.
Kyl/frys ska ha JFB men om du bara har dem två på en jfb kan det ta tid innan du märker att den har löst ut.Tommty skrev:Yes, insåg det nu också att 3 raders kommer troligtvis bli för liten, även om jag minskar JFB, tar hellre en rad extra som eventuellt inte används direkt.
Alright, JFB till kyl/frys onödigt? tänker att det hade varit jäkligt tråkigt om det skulle bli jordfel någon annanstans och resulterar i förstörd mat.
Bra tanke med uteelen. I dagsläget har jag inget (förutom en utomhuslampa vid entrén). Dock i garaget samtidigt som tanke är att få ut el i trädgården/altanen i framtiden.
Något annat som ni skulle vilja ha en elcentral?
Löser däremot jfb ut halva huset + kylen eller frysen lär det märkas snabbt
Med grupp menar jag JFB på varje rad i Normkapslingen som går till valda säkringar (exempelvis bad,hall,sovrum som en grupp) Bra att du sa detK kabelkaparen skrev:
Ioförsig har du rätt i detta, inte något man ser lika lätt istället för att halva huset.M Mats skrev:
Dock om jfb löser på enbart kyl/frys (kan för övrigt nämnas att det är en kombinerad) så tänker jag att risken är ganska stor att kylskåpet då sjunger på sista versen då felorsakerna inte kan vara många fler än kyl/frys eller dåliga kablar/kontaker.
Men jag hör att jag verkar vara ensam om tanken. Det är inte så ofta (förhoppningsvis) en JFB ska lösa ut. Lutar åt som ni säger att slänga in kyl/frys på en av de andra JFB.
Vi kan jämföra. Jag hade en 3x7 diazed + extra box med JFB och ett par dvärgar + separat ringtrafo + box med överströmsrelä. 3 av säkringarna hade 2 grupper vardera. Huvudbrytare på mätartavlan som satt (och sitter kvar) bredvid. 3 st 3-fas till tvättmaskin, elpatroner och cirkulationspump. Centralen byttes inför installation av värmepump. Omräknat till moduler blir det 27 positioner förutom trafo och relä.
Det blev en 3x18 med 3 st JFB, huvudbrytare och en ny ringtrafo för normkapsling, dvs den rymmer 54 positioner och av dessa är idag 7 lediga varav 3 inte kan användas. Det är alltså redan trångt. Sett i backspegeln skulle jag tagit en 4x18.
Det gick till som följer:
HB + JFB1 + 3x16A + 3x10A + 3x16A. Störningstålig JFB 30mA, elpanna, värmepump och senare tillkommen växelriktare. 3 lediga men strömkännarna till elpannan sitter här under.
JFB2: 3x16A + 7 st 10A. Vanlig JFB 30mA typ A. Hela våningsplanet + kök. Även kylfrysarna. 4 lediga.
JFB3: 3x10A + 6 st 10A + 3x16A + ringtrafo. Vanlig JFB 30mA typ A. Källarplan samt senare tillkommen laddbox. Denna rad är helt full.
Hos mig har jag alltså värmepumpen och elpatronerna separerade på egna grupper.
Du har idag en 3x8 diazed, dvs motsvarande 24 moduler och då okänt om flera grupper delar samma säkring. 9 säkringar på 3 st 3-fas och gissningsvis 15 enfasgrupper. Mitt förslag:
HB + JFB1: Störningstålig JFB eller 100-300mA. Bergvärme + växelriktare. 12 moduler.
JFB2: En zon som inte innehåller utomhusgrupper. Kylfrys här. C:a 12 moduler.
JFB3: En zon med tvätt och utomhus samt några på bostadsplan så man ser om den brutit. C:a 14 moduler.
Alternativt JFB4 med utomhusgrupper.
En 3x13 blir alltså knökfull redan från början och det innan det är känt om flera grupper idag delar säkring. Det är till och med så att en 4x13 är i minsta laget. Finns det plats för en 18 moduler bred central?
Det blev en 3x18 med 3 st JFB, huvudbrytare och en ny ringtrafo för normkapsling, dvs den rymmer 54 positioner och av dessa är idag 7 lediga varav 3 inte kan användas. Det är alltså redan trångt. Sett i backspegeln skulle jag tagit en 4x18.
HB + JFB1 + 3x16A + 3x10A + 3x16A. Störningstålig JFB 30mA, elpanna, värmepump och senare tillkommen växelriktare. 3 lediga men strömkännarna till elpannan sitter här under.
JFB2: 3x16A + 7 st 10A. Vanlig JFB 30mA typ A. Hela våningsplanet + kök. Även kylfrysarna. 4 lediga.
JFB3: 3x10A + 6 st 10A + 3x16A + ringtrafo. Vanlig JFB 30mA typ A. Källarplan samt senare tillkommen laddbox. Denna rad är helt full.
Du har idag en 3x8 diazed, dvs motsvarande 24 moduler och då okänt om flera grupper delar samma säkring. 9 säkringar på 3 st 3-fas och gissningsvis 15 enfasgrupper. Mitt förslag:
HB + JFB1: Störningstålig JFB eller 100-300mA. Bergvärme + växelriktare. 12 moduler.
JFB3: En zon med tvätt och utomhus samt några på bostadsplan så man ser om den brutit. C:a 14 moduler.
En 3x13 blir alltså knökfull redan från början och det innan det är känt om flera grupper idag delar säkring. Det är till och med så att en 4x13 är i minsta laget. Finns det plats för en 18 moduler bred central?
Jag tittar på ny normcentral, men jag tänker mig att faktiskt ta två stycken kant i kant. Sedan har jag olika JFB för dessa. Den ena täcker då bara inomhus, inklusive köket, men exklusive tvättstuga, uppvärmning bastu och vattenpump. Den andra täcker utomhus och exkluderade saker ovan, samt billaddarna.
På detta sätt får jag bra uppdelning och riskfördelning.
På detta sätt får jag bra uppdelning och riskfördelning.
Redigerat:
Tack för jämförelsen!Logad skrev:Vi kan jämföra. Jag hade en 3x7 diazed + extra box med JFB och ett par dvärgar + separat ringtrafo + box med överströmsrelä. 3 av säkringarna hade 2 grupper vardera. Huvudbrytare på mätartavlan som satt (och sitter kvar) bredvid. 3 st 3-fas till tvättmaskin, elpatroner och cirkulationspump. Centralen byttes inför installation av värmepump. Omräknat till moduler blir det 27 positioner förutom trafo och relä.
Plats finns det gott om, så en 4x18 är inga problem.
det justerar jag om, som sagt. tar hellre än större än för liten.
Medlem
· Södermanland
· 573 inlägg
Varför inte slå till påen 4×25 moduler. Då får du plats med det mesta du kan tänka dig behöva. Nu ärjag visserligen elinstallatör men blir riktigt ledsen när jag ser tämligen nygjorda centralen som är proppfulla eller i det närmaste proppfulla. Nej jag slår ett slag för lite fri luft. Då går det även att ordna grejorna snyggt och logiskt i kapslingen.Tommty skrev:
För att Resi9 inte verkar ha 4x25 iallafall inte för privatpersoner. Och skulle det behövas i framtiden så får det blir en 4x18 brevid för plats finns, dock så tror jag inte att det kommer behövas för ungefär såhär kommer nya centralen se ut:E Elajomannen skrev:Varför inte slå till påen 4×25 moduler. Då får du plats med det mesta du kan tänka dig behöva. Nu ärjag visserligen elinstallatör men blir riktigt ledsen när jag ser tämligen nygjorda centralen som är proppfulla eller i det närmaste proppfulla. Nej jag slår ett slag för lite fri luft. Då går det även att ordna grejorna snyggt och logiskt i kapslingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blir 4st JFB fördelat på:
Utomhus/Garage
Entrévåning + Korridor Källare
Källare + Hall Entrévåning
Bergvärme (300mA)
Anledningen till att jag skiftar plats på korridor och hall på JFB är enkelheten, blir en tydlig indikation att något har hänt om vi inte kan tända i hallen. för det kan hända att vi inte är i källaren på en dag eller 3
Medlem
· Södermanland
· 573 inlägg
Fungerar utmärkt att sätta schneider komponenter i en Hager kapsling, eller vice versa. Nu för tiden så får man pussla lite eftersom leveranstiderna ibland är oaceptabla..Tommty skrev:För att Resi9 inte verkar ha 4x25 iallafall inte för privatpersoner. Och skulle det behövas i framtiden så får det blir en 4x18 brevid för plats finns, dock så tror jag inte att det kommer behövas för ungefär såhär kommer nya centralen se ut:
[bild]
blir 4st JFB fördelat på:
Utomhus/Garage
Entrévåning + Korridor Källare
Källare + Hall Entrévåning
Bergvärme (300mA)
Anledningen till att jag skiftar plats på korridor och hall på JFB är enkelheten, blir en tydlig indikation att något har hänt om vi inte kan tända i hallen. för det kan hända att vi inte är i källaren på en dag eller 3