Vi har en gammal ladugård som idag är matad med enfas 10A från huset. Jag planerar att bygga en verkstad där och kommer att vilja ha trefas draget, och en egen elcentral till maskiner, belysning, etc.

Idag ser det ut så här:

Inkommande el till huset går till mätarskåpet på utsidan. Sedan vidare till elcentralen på övervåningen, och därifrån vidare till elcentralen på nedervåningen. Ladugården är idag matad från den sistnämnda, dvs elcentralen sist i kedjan.

Nu funderar jag på hur jag ska gräva till våren då jag planerar att ringa elektrikern. Kan man göra en ny matning från mätarskåpet (som står utomhus) och helt enkelt gräva ett dike därifrån till lämplig plats i ladugården? Eller måste man gå via elcentralen som står inomhus?

Jag vet inte hur nuvarande kabel är dragen. Det är risk att den är omöjlig att komma åt, då huset är ombyggt i flera omgångar. Elcentralen är flera meter från ytterväggen och man lär ju behöva ta upp golvet för att kunna dra en ny kabel därifrån.

Dessutom planerar jag att installera jordfelsbrytare i huset och vill gärna att ladugården får en egen jordfelsbrytare så inte allt ligger på en och samma. Kanske vore det då en fördel att gå direkt från mätarskåpet?

Lite beroende på hur mätarskåpet ser ut ska det inte vara några problem. Vanligtvis brukar man göra på detta sätt. Alltså en huvudledning från mätarskåp till uthus. Mellan kabelgrav och fasadmätarskåp monterar du sedan ett kabelskydd i plåt för att förhindra åverkan på kabeln. Sedan monterar du en elcentral i uthuset med tillhörande JFB som försörjer dina olika förbrukare.

Kolla med ditt försäkringsbolag hur dom ser på saken, det finns många och hårda krav på elinstallationer i ladugårdar. Nu används din byggnad kanske inte längre som just ladugård, men jag skulle absolut ringa dem i alla fall.

Installationsregler för lantbruk finner du här, ladda ner Flik 5 via länken på sidan.

Det låter bra! Ska planera lite för grävningen och var elcentralen bör placeras, så får jag kontakta elektrikern när det börjar bli dags.

Ska kolla med försäkringsbolaget!

Tack för tipsen!

Tips: om den gamla ledningen är fräsch så behåll den för t.ex. styrning av gårdsbelysning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.