3 944 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Ny el i gammal lada
Sida 1 av 2
För att en gång för alla lösa problemet med för lite plats, något som alla fordonsentusiaster drabbas av, har jag köpt en fastighet där det finns några större ekonomibyggnader i varierande skick. Dessa kommer att användas till förvaring av fordon, maskiner och delar.
Hur fastigheten ska utvecklas i framtiden vet vi inte ännu. Ett första steg är att få till en liten men fungerande elinstallation.
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att bedöma vad som är en rimlig kostnad för detta.
Förutsättningar:
2 äldre f.d. lantbruksbyggnader som endast används till förvaring.
Befintliga centraler och övriga installationer i byggnaderna ska inte användas, dessa kommer jag själv montera bort.
Elen till fastigheten är avstängd.
Markkablar från mätarskåp till respektive byggnad är i bra skick.
I vardera byggnaden vill jag ha en ny elcentral monterad och i anslutning till den ett trefasuttag och ett 230V uttag samt några kopplingsdosor för framtida bruk.
Huvudsäkringen ändras till 16A och anmälan till nätägaren om att strömmen ska kopplas på ska göras.
Baserat på att en färdigbyggd elcentral kostar några tusen på nätet eller i byggvaruhusen och uttagen några hundra trodde jag inte att totalkostnaden för projektet skulle bli särskilt hög.
En elektriker som varit på plats och tittat uppskattar kostnaden till nästan 50000:-, fördelning arbete/material cirka 50/50. Han rekommenderade löpande räkning då det antagligen blir billigare. Han hade räknat med två man i två dagar. Den höga materialkostnaden berodde på att dom i den här typen av byggnader använder dyra centraler av plåt som byggs på plats.
Innan jag kontaktar någon annan elfirma tänkte jag höra med er kunniga här på forumet.
Vad säger ni? Är kostnaden rimlig?
Vilka krav ställs på en central i den här typen av byggnad?
Hur fastigheten ska utvecklas i framtiden vet vi inte ännu. Ett första steg är att få till en liten men fungerande elinstallation.
Jag skulle vilja ha lite hjälp med att bedöma vad som är en rimlig kostnad för detta.
Förutsättningar:
2 äldre f.d. lantbruksbyggnader som endast används till förvaring.
Befintliga centraler och övriga installationer i byggnaderna ska inte användas, dessa kommer jag själv montera bort.
Elen till fastigheten är avstängd.
Markkablar från mätarskåp till respektive byggnad är i bra skick.
I vardera byggnaden vill jag ha en ny elcentral monterad och i anslutning till den ett trefasuttag och ett 230V uttag samt några kopplingsdosor för framtida bruk.
Huvudsäkringen ändras till 16A och anmälan till nätägaren om att strömmen ska kopplas på ska göras.
Baserat på att en färdigbyggd elcentral kostar några tusen på nätet eller i byggvaruhusen och uttagen några hundra trodde jag inte att totalkostnaden för projektet skulle bli särskilt hög.
En elektriker som varit på plats och tittat uppskattar kostnaden till nästan 50000:-, fördelning arbete/material cirka 50/50. Han rekommenderade löpande räkning då det antagligen blir billigare. Han hade räknat med två man i två dagar. Den höga materialkostnaden berodde på att dom i den här typen av byggnader använder dyra centraler av plåt som byggs på plats.
Innan jag kontaktar någon annan elfirma tänkte jag höra med er kunniga här på forumet.
Vad säger ni? Är kostnaden rimlig?
Vilka krav ställs på en central i den här typen av byggnad?
Tycker också att det låter rejält i överkant för att bara montera en central och et uttag.
Men elektrikern är förmodligen rätt ute med att man bör följa reglerna för elinstallationer i lantbruk.
Se: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Man rekommenderar där bl.a. metallkapslade centraler.
Även om inte byggnaderna används för lantbruksdrift idag kan t.ex. försäkringsbolaget ha krav på att Brandskyddsföreningens regelverk följs. Att utrymmet inte är uppvärmt måste man också ta viss hänsyn till.
Men det är inget som motiverar 25 000 spänn material + lika mycket arbetskostnad för en enkel central + ett uttag.
Men elektrikern är förmodligen rätt ute med att man bör följa reglerna för elinstallationer i lantbruk.
Se: https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/flikar/flik-5.pdf
Även om inte byggnaderna används för lantbruksdrift idag kan t.ex. försäkringsbolaget ha krav på att Brandskyddsföreningens regelverk följs. Att utrymmet inte är uppvärmt måste man också ta viss hänsyn till.
Men det är inget som motiverar 25 000 spänn material + lika mycket arbetskostnad för en enkel central + ett uttag.
När jag slår allt material som går åt på Ahlsell med vanligt påslag så landar materialet på runt 10.000kr och då har jag räknat på
2x Plåtcentraler Garo IP5514mod
2x Huvudbrytare 40A
2x JFB 25A 30mA
2x3poliga dvärgbrytare 16A
4x 1p 10A dvärgbrytare
2x CEE 416
2x 2vägs IP44 utp vägguttag
+Lite kabel + 5% för övrigt material.
2x Huvudbrytare 40A
2x JFB 25A 30mA
4x 1p 10A dvärgbrytare
2x CEE 416
Om du inte har djur eller spannmål i byggnaden behöver man inte följa de kraven. Det är de kraven för att det i allmänhet blir en massa råttor och andra gnagare om det finns djurfoder eller spannmål. Kraven är kopplade till hur byggnaden används. Inte vad den är taxerad som.
Vad bra, då har jag ett riktmärke. Nog bör väl en elektriker hinna montera detta på en dag?B Berrabus123 skrev:När jag slår allt material som går åt på Ahlsell med vanligt påslag så landar materialet på runt 10.000kr och då har jag räknat på
2x Huvudbrytare 40A
2x JFB 25A 30mA
4x 1p 10A dvärgbrytare
2x CEE 416
Om jag skulle behöva ange ett pris så skulle jag knappast räkna mindre än 2 hela arbetsdagar.
Offerten/prisuppgiften binder mig ju, så det lätt blir förlust om jag är för optimistisk.
Då Berrabus har slagit på material på gross, så orkar jag inte göra någon egen sådan operation, det låter ganska vettigt det som Berra har fått fram.
Jag skulle lagt på några fler säkringar, troligen lite större centraler också, men det är inte så mycket pengar.
Så på ett ungefär;
10-12' arbete
11 ' material
16' elleverantörens pris för att slå på el igen.
= 38 papp.
Offerten/prisuppgiften binder mig ju, så det lätt blir förlust om jag är för optimistisk.
Då Berrabus har slagit på material på gross, så orkar jag inte göra någon egen sådan operation, det låter ganska vettigt det som Berra har fått fram.
Jag skulle lagt på några fler säkringar, troligen lite större centraler också, men det är inte så mycket pengar.
Så på ett ungefär;
10-12' arbete
11 ' material
16' elleverantörens pris för att slå på el igen.
= 38 papp.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 129 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 129 inlägg
men metall kapsling är väl om det är över 16 amp?C cpalm skrev:Tycker också att det låter rejält i överkant för att bara montera en central och et uttag.
Se: [länk]
Nu ska det säkras ned till 16 så borde väl fungera med godkänd plast kapsling?
> 16 A = metall, eller plast med klassning UL 945V, UL 746C17 eller IEC 606951120.H Hallerudsbo skrev:
Allmänt = I första hand bör metallkapslade elcentraler väljas
Så det är mer ett råd än ett krav. I praktiken ser man ofta plastkapslingar även i installationer > 16A.
Oavsett kostar en lämplig kapsling några kronor mer än en vanlig bostadscentral. Så långt påstår jag att elektrikern har rätt. Men några 25' skall det inte kosta enligt min mening.
Lite positiva nyheter, enligt Vattefall har elen varit avstängd mindre än tre år och då kostar det bara 3000kr att återansluta. Dessutom var det redan nedsäkrat till 16A.
Tack till alla för bra information.
Om någon har ett tips på en elektriker i Uppsala som kan tänkas vara intresserad av ett sånt här jobb
PM:a gärna.
Tack till alla för bra information.
Om någon har ett tips på en elektriker i Uppsala som kan tänkas vara intresserad av ett sånt här jobb
PM:a gärna.
det är bäst att följa kraven,jag har ett uthus som det inte varit djur eller annat på 20 år.D Daniel 109 skrev:
väldigt mycket möss fortfarande