Jag har köpt en gammal utomhuslampa som behöver ny el. Idag går det en inomhuskabel från från lampsockel till anslutningspunkten och detta skulle jag vilja byta ut.. men det är nog för trångt för att få in en gummikabel. Skulle det funka med EK med limmad krympslang och köra en dubbelisolerad lampsockel eller vad rekommenderar ni som kan detta?
Går det inte in en typ SKX-kabel? Tänk på att kopplingsutrymmet eller kopplingsplinten också behöver vara dubbelisolerat.
Ett alternativ är att jorda den. Borde inte vara så svårt då alla metalldelar ser ut att vara i kontakt med varandra.
Ett alternativ är att jorda den. Borde inte vara så svårt då alla metalldelar ser ut att vara i kontakt med varandra.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 744 inlägg
grattis, kommer hålla många år till. den är nog från sent 70 talet början 80 så så värst gammal är den inte..
vad vill du uppnå?.
Som jag ser det är kabeln som finns totalt skyddad från väder och vind och helt onödig att byta ut OM, det inte är så att den glappar när du strömsätter den, och då kan det lika gärna vara lampan som felar. och dessutom bör det räcka med att skruva av sockeln och klippa lite kabel och skruva tillbaka allt igen.
vad vill du uppnå?.
Som jag ser det är kabeln som finns totalt skyddad från väder och vind och helt onödig att byta ut OM, det inte är så att den glappar när du strömsätter den, och då kan det lika gärna vara lampan som felar. och dessutom bör det räcka med att skruva av sockeln och klippa lite kabel och skruva tillbaka allt igen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 518 inlägg
Fortsätt med inomhuskabel du (lampsladd), fast ny och fräsch.
Moderator
· Stockholm
· 52 548 inlägg
Jag har uppfattat att det normalt är kabel i stil med SKX (lampsladd) som används som internt kablage även i utomhusarmaturer. Visserligen är väl den kabeln inte godkänd för utomhusbruk. Men det handlar om att man riskerar att isoleringen spricker i kyla. Får kabeln ligga still inne i armaturen spricker den inte.