Har nyligen totalrenoverat badrummet, och en sak jag noterat är att duschen är lite annorlunda än tidigare. Med den gamla duschblandaren (engrepps) så höll sig temperaturen någorlunda stabil när man justerade vattenflödet. Men med den nya blandaren (två separata vred) så är det oftast (men inte alltid, vad jag tycker mig minnas) så att när man minskar vattenflödet så minskar temperaturen. Är detta vanligt på nya duschblandare? Är det en defekt som kan reklameras, eller något man får leva med?

Det handlar alltså inte om några små variationer av temperaturen, utan minskningen är verkligen ordentlig. Från att ha riktigt varmt vatten vid ett starkt flöde, så går temperaturen ner till i princip rent kallvatten när jag minskar flödet till säg en fjärdedel. Och för att få ljummet vatten måste jag vrida på temperaturvredet en ganska bra bit förbi den där värmespärren, och om jag har riktigt litet flöde så måste jag ha temperaturreglaget på max. Detta kan jämföras med när jag har normalt flöde, då kan jag omöjligt ha temperaturreglaget på max för då är vattnet så varmt att det gör ont (minst 55 grader enligt termometern, som maxade vid denna temperatur).

Jag har tänkt att kolla med tillverkaren (Inr) och byggfirman som utförde renoveringen. Men först tänkte jag få lite kött på benen, och få en uppfattning om vad som är rimligt att kräva av en modern duschblandare. Är det som jag beskriver ovan normalt? Ju mer stöd jag har för att min blandare är defekt, desto mer bestämd kan jag vara i min kommunikation med berörda parter.

Till saken hör som sagt att jag min förra duschblandare inte betedde sig såhär, och varken tvättställsblandaren (också Inr) eller köksblandaren har detta problem.

Min gamla blandare från slutet av 90-talet har inget problem att hålla rätt temperatur, naturligtvis skall en ny duschblandare klara detta utan problem. Kan ju vara fabrikationsfel t.ex. bara att reklamera den där du köpt den.

C
Denna fråga har varit uppe här några gånger och klassikern är att man kastat om varm- och kallvattenanslutningen.
Varmt skall vara på vänster sida.

NetNut skrev:
Min gamla blandare från slutet av 90-talet har inget problem att hålla rätt temperatur, naturligtvis skall en ny duschblandare klara detta utan problem. Kan ju vara fabrikationsfel t.ex. bara att reklamera den där du köpt den.
OK. Tack. Då får jag ta och prata med byggfirman.

cpalm skrev:
Denna fråga har varit uppe här några gånger och klassikern är att man kastat om varm- och kallvattenanslutningen.
Varmt skall vara på vänster sida.
Fast borde inte det leda till att temperaturvredet har motsatt effekt i förhållande till markeringarna?

Med vänster sida antar jag för övrigt att det är det vänstra röret ut från väggen du menar. Och det röret blir varmt nu när jag testade, och det högra blev kallt. Så då kan jag bara anta att det inte är detta som är problemet i mitt fall.

Redigerat:
Mest sannolikt är tillverkningsfel på just din blandare. Men just egenskapen att klara temp. hållningen vid tryckförändringar, eller flödesändringar. Är en egenskap som skiljer ut kvalitetsprodukter från enklare.

INR må vara en välkänd tillverkare av duschväggar osv. Men precis som diverse badrumsmöbeltillverkare så hör de inte till de välkända märkena på blandare och annan ren VVS utrustning. Utan det handlar ofta om "rebranded" no name brand produkter från Kina.

Generellt bör man hålla sig till välkända märken som FMM, Mora (svenska) Oras (Finland), Grohe eller Hans Grohe (två helt olika tyska fabrikat). Finns troligen något mer som kan uppfattas som välkända märken. När möbeltillverkarna ger sig in på VVS produkter så blir det ofta fel. Ex. sålde Svedbergs för några år sedan en svindyr "design toa", som luktade avlopp. Det var så mycket porer i keramiken att lukt passerade rakt igenom mellanväggen i vattenlåset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.