Hej folket!

Ny diskmaskin, glädjen är stor, men nu sket det sig något rejält.

Det är inget fel på vattenflödet till maskinen, men enligt manualen indikerar maskinen på att den inte får vatten. Nu är det så att vid installation så tillkopplades tillförselslangen innan benen blev utskruvade. Detta innebar att när vi lutade på maskinen så rann det ut en pöl med vatten på golvet, således misstänker jag att det är någon form av sensor som slagit ifrån.

Enligt Ikea får vi ingen hjälp med att lösa problemet då vi inte har fackliga behörigheter.

Finns det någon som vet hur vi ska gå tillväga, kan vi återställa eventuell sensor eller rensa det som verkar kallas nivåbrytaren?

Detta är en ren katastrof, all hjälp är fylld med karma!
 
Slog ni på maskinen innan den var satt på rätt ställe menar du, eller varför tog den in vatten?
Eller var det vatten från fabrikens provkörning kanske?

Jag antar att ni har testat att göra den strömlös..

Det krävs vad jag vet inga särskilda behörigheter för att installera en diskmaskin...
Står detta angivet i bruksanvisningen?
 
peternicklas
Bör sitta en sensor på bottenplåten. Torka den så bör det fungera sedan. Vi har ett litet flöte som går upp och aktiverar en brytare på vår maskin.
 
Göran.W
GoForIt skrev:
Det krävs vad jag vet inga särskilda behörigheter för att installera en diskmaskin...
Står detta angivet i bruksanvisningen?
Både jag och nä.
Är den inte installerad av fackman kan försäkrings ersättning utebli helt vid en vatten skada tex.
I hyreslägenheter och bostadsrättlägenheter kräver dom i nästan alla fall att den installeras av fackman.
Garanti ärende är det inte utifrån beskrivningen på vad som har hänt.
 
Göran.W skrev:
Både jag och nä.
Är den inte installerad av fackman kan försäkrings ersättning utebli helt vid en vatten skada tex.
I hyreslägenheter och bostadsrättlägenheter kräver dom i nästan alla fall att den installeras av fackman.
Garanti ärende är det inte utifrån beskrivningen på vad som har hänt.
Så du menar att om man ska installera en diskmaskin så ska man ringa en behörig elektriker för att stoppa i kontakten och en rörläggare för att koppla slangen ;)

Du måste nog skilja på "fackman" och "fackmannamässigt" vilket innebär att den skall vara lika bra installerad som om en fackman gjort arbetet. Det är det försäkringen går på och jag skulle vilja påstå att man sällan har ett specifikt krav på fackman.
 
Göran.W skrev:
Är den inte installerad av fackman kan försäkrings ersättning utebli helt vid en vatten skada tex.
Detta påstår jag är fel! Däremot har du rätt i att om den inte är fackmannamässigt installerad kan ersättning utebli.

Vem som installerat den har inte med saken att göra.
 
Redigerat:
Göran.W
Jag är och installerar massor med diskmaskiner i hyreslägenheter och bostadsrätter för att dom inte får göra det själv för fastighets ägaren.
Har varit med om ersättning uteblivit helt vid vattenskada trots det varit maskinens fel det läckt ut vatten för att dom inte kunde visa kvitto på installationen.
Försäkringsbolagen har blivit väldigt tuffa på sista tiden.
 
Göran.W skrev:
Jag är och installerar massor med diskmaskiner i hyreslägenheter och bostadsrätter för att dom inte får göra det själv för fastighets ägaren.
Ja att fastighetsägaren kan ställa vilka krav han vill är naturligtvis sant. Jag kommenterade enbart försäkringsfrågan.

Göran.W skrev:
Försäkringsbolagen har blivit väldigt tuffa på sista tiden.
Kan du hänvisa till några försäkringsvillkor som kräver "fackman"? Hur definieras i så fall "fackman"? Det finns ju ingen lagstadgad behörighet som exempelvis vid elarbeten.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Både jag och nä.
Är den inte installerad av fackman kan försäkrings ersättning utebli helt vid en vatten skada tex.
I hyreslägenheter och bostadsrättlägenheter kräver dom i nästan alla fall att den installeras av fackman.
Garanti ärende är det inte utifrån beskrivningen på vad som har hänt.
Har försäkringsbolaget dessa villkor -> BYT Försäkringsbolag!
Hyr ni hos fastighetsägare som kräver detta -> KRÄV att fastighetsägaren bekostar installationen!

Varför skulle det inte kunna vara ett garantiärende menar du?
 
Konstig tråd TS får ju ingen hjälp. bara , en forumgud o en gudfader som tjafsar mellan varandra , vad sägs om att göra upp i ett parti Schack eller så..
Annars är det ju som 2 skrev sensorn i bottenplattas, luta maskinen o låt torka nåt dygn, sedan rekommenderas RTFM, läs manualen.

//Goerana
 
goerana skrev:
Konstig tråd TS får ju ingen hjälp. bara , en forumgud o en gudfader som tjafsar mellan varandra , vad sägs om att göra upp i ett parti Schack
Ja för tusan, schack är skoj. Vi ska nog ta ett parti men det får bli i en annan tråd.

Mina kommentarer har dock relevans där TS skriver:

brolija skrev:
Enligt Ikea får vi ingen hjälp med att lösa problemet då vi inte har fackliga behörigheter.
Jag har kanske inte skrivit det uttryckligt så det är kanske dags nu. Jag hävdar att IKEAs uttalande är skitsnack. Om någon med "fackliga behörigheter" (vad det nu är) eller ej har installerat maskinen har inget som helst att göra med om garantin gäller. Om man har betett sig så felaktigt vid installationen att man skadat maskinen kan det naturligtvis vara svårt att kräva garanti. Vad man har för "behörigheter" har dock ingen relevans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.