Nu när det är dags att börja titta på Sommardäck så ser jag att det sedan November finns ett nytt EU direktiv som kräver att däcken skall märkas upp med "kylskåpssymboler" beträffande rullmotstånd, bromsförmåga i blött väglag samt bullernivå.
Är detta något man kan lita på eller finns det risk att mätmetoderna är för smala och att däckstillverkarna optimerar mot dessa tester och inte ser till däckets totala egenskaper.
Som jag förstår är märkningen i princip värdelös för vinterdäck då den inte beskriver egenskaper vid halt väglag.
här finns lite mer o läsa http://www.michelin.se/dack/dackskola/kopguide/dacketiketter
Är detta något man kan lita på eller finns det risk att mätmetoderna är för smala och att däckstillverkarna optimerar mot dessa tester och inte ser till däckets totala egenskaper.
Som jag förstår är märkningen i princip värdelös för vinterdäck då den inte beskriver egenskaper vid halt väglag.
här finns lite mer o läsa http://www.michelin.se/dack/dackskola/kopguide/dacketiketter
Köp Pirelli i det övre prisskiktet så är du "safe"Nimajneb skrev:Nu när det är dags att börja titta på Sommardäck så ser jag att det sedan November finns ett nytt EU direktiv som kräver att däcken skall märkas upp med "kylskåpssymboler" beträffande rullmotstånd, bromsförmåga i blött väglag samt bullernivå.
Är detta något man kan lita på eller finns det risk att mätmetoderna är för smala och att däckstillverkarna optimerar mot dessa tester och inte ser till däckets totala egenskaper.
Som jag förstår är märkningen i princip värdelös för vinterdäck då den inte beskriver egenskaper vid halt väglag.
här finns lite mer o läsa [länk]
Vad grundar du påståendet på?oobum skrev:
Däckbranschen har fortfarande att jobba på med den nya märkningen, många däck ligger på E och F samt över 75dB i vägljud. Svårt att tro att det fuskas med dessa siffror.
Jag kan rekommendera Continental 5, vi sätter dem på i stort sett alla nybilar vi säljer.
När jag köpte sommardäck så kollade jag extra noga på däckens treadwear index, alltså livslängden, och räknade ut kostnaden per mil. Det slutade med att jag köpte de dyraste sommardäcken, Michelin Energy Saver. De hade också fått toppresultat i däcktester. Hade jag t.ex. köpt Goodyears miljödäck istället som var lite billigare så hade jag fått nästan dubbelt så hög däckkostnad per mil eftersom goodyeardäcken hade mycket lägre tread wear index.
http://www.bythjul.com/ listar den nya klassningen på dom olika däcken för den som är intresserad
Sitter själv i valet och kvalet och har bland annat Michelin Energy Saver på min lista men såg ett par tester där den fick rätt dåliga resultat. Har även Goodyear Efficient Grip och Goodyear Excellence på listan.pelpet skrev:När jag köpte sommardäck så kollade jag extra noga på däckens treadwear index, alltså livslängden, och räknade ut kostnaden per mil. Det slutade med att jag köpte de dyraste sommardäcken, Michelin Energy Saver. De hade också fått toppresultat i däcktester. Hade jag t.ex. köpt Goodyears miljödäck istället som var lite billigare så hade jag fått nästan dubbelt så hög däckkostnad per mil eftersom goodyeardäcken hade mycket lägre tread wear index.
Var hittar man info om tread wear index?
här finns det mesta beskrivet om alla märkningar kors o tvärs
http://infosite.se/TyreBible
http://infosite.se/TyreBible
Tread Wear Index verkar inte användas särskilt mycket i sverige. Jag fick googla en massa för att hitta det då jag gjorde min research inför köpet.
2011 hade Continental Premium Contact 2 TWI 280, vilket är sådär. Goodyear Efficentgrip hade 240.
Michelindäcken har TWI 400 vilket är väldigt bra. Continentaldäcket har dock bäst vägegenskaper.
2011 hade Continental Premium Contact 2 TWI 280, vilket är sådär. Goodyear Efficentgrip hade 240.
Michelindäcken har TWI 400 vilket är väldigt bra. Continentaldäcket har dock bäst vägegenskaper.
Om man ska tro på sidan jag länkade till så kan man inte jämföra TWI mellan olika märken då det är ett relativt hållbarhetsindex inom ett visst däcksmärke.
Vidare så innebär tydligen ett högre TWI ett sämre däck när det kommer till bla bromsprestanda pga hårdheten i gummiblandningen.
Sedan verkar det klart att man inte kan bedöma ett enskilt däck bara från modell. Storleken, maxspeed mm samt tex kantskyddet påverkar egenskaperna. Det ser man både i tester och på den nya EU märkningen. Sicken djungel
Vidare så innebär tydligen ett högre TWI ett sämre däck när det kommer till bla bromsprestanda pga hårdheten i gummiblandningen.
Sedan verkar det klart att man inte kan bedöma ett enskilt däck bara från modell. Storleken, maxspeed mm samt tex kantskyddet påverkar egenskaperna. Det ser man både i tester och på den nya EU märkningen. Sicken djungel
Japp en riktig djungel. Jag gjorde det lätt för mig och gjorde vissa antaganden.Nimajneb skrev:
- Resultaten i däcktesterna är korrekta. Även om högre TWI bör innebära ett hårdare däck och därmed sämre bromsprestanda så kan ändå ett däck vara "bäst på allt" tack vare däcktillverkarnas trixande med gummiblandningar, kord, mönster etc.
- Prestandaförsämring över tid struntar jag i eftersom det inte förekommer långtidstester av däck.
- TWI är jämförbart mellan märken.
- Ett däck med treadwear 240 håller i 4000 mil. Dvs livslängden är treadwear * 16,6666667.
- Ett miljödäck minskar bränsleförbrukningen med 2%.
Den kostnad som jag sedan tittade på när jag tog fram ekonomi-parametern för däck är kostnaden per mil. Alltså först räkna ut däckkostnaden och sedan dra av den minskade bränslekostnaden. T.ex. kostade mina Michelindäck 4*1338 inkl. montering och räcker i 6667 mil. Det ger en däckkostnad på 0,80 kr /mil. Min bil drar normalt 0,7 l/mil och bränslet kostar 14 kr/l. Miljödäck ger därmed en besparing på 0,7*14*0,02 = 19,6 öre/mil. Jämförelsekostnaden för mina Michelindäck blir därmed 0,60 kr/mil.
Ett däck som jag jämförde med var Hankook K115 med TWI 200 a 700 kr/st. De skulle ha räckt i 3333 mil och kostar 0,84 kr/mil. Michelindäcket blir alltså ca 30% billigare att köra på per mil.
Sedan ska det sägas att ekonomi inte är mitt enda beslutskriterium utan jag ville ha ett däck som passar min körstil, vilket är övervägande del körning på motorväg med farthållaren inställd på laglig hastiget.