Vår cirkulationspump kommer förmodligen att ge upp när som helst.
Den jobbar ganska hårt på högsta hastigheten (3).

Vi har en CTC 1100 Ekonomi panna.
Någon som kan tipsa om en bra och framförallt billig pump som passar till vår panna?

Stort tack på förhand!

Krilleman
Lägg upp en bild på vilken pump du har idag så får du mer korrekta svar!

Och hur högt över pannan sitter den översta radiatorn?

Pumpen i pannan är för varmvattnet. Cirkulationspump för radiatorsystemet är inte integrerad.

D Daniel 109 skrev:
Pumpen i pannan är för varmvattnet. Cirkulationspump för radiatorsystemet är inte integrerad.
Ok? Så cirkulationspumpen som jag syftar på är endast för elementen, inte för varmvattnet?
(För vi har väldigt lite varmvatten sedan några dagar tillbaka.)

Jag vet inte vilken pump du syftar på.

D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte vilken pump du syftar på.
Jag syftade på pumpen som sitter ovanför pannan.
Den kämpar på som bara f*n.

Men vi har börjat få ont om varmvatten sedan några dagar tillbaka.
Vet inte vad som kan vara fel, (mer än att det är ganska växlande temperaturer ute).

Den har inget med varmvattet att göra. Den påverkas knappast av vad du har för panna heller. Så den information du har gett ger ingen ledråd till vad du behöver för pump. Varför tolkar du det som att den jobbar hårt?

D Daniel 109 skrev:
Den har inget med varmvattet att göra. Den påverkas knappast av vad du har för panna heller. Så den information du har gett ger ingen ledråd till vad du behöver för pump. Varför tolkar du det som att den jobbar hårt?
Man kan höra i elementen hur pumpen kämpar med att skicka ut vattnet. Missljud, typ.
Men jag har förstått nu att DEN pumpen inte har något med varmvattnet att göra.

Demmpa Demmpa skrev:
Bilder underlättar

Gjorde en liten sökning, fick träff på följande pump att den ska passa din panna,
[länk]
20190117-111710.jpg 20190117-111724.jpg

P.s. Hittade den pumpen själv innan, men jag hade hoppats på ett något lägre pris. :(

Angående varmvattnet:
Vad står det på märkplåten hur stor varmvattenberedare det är i pannan? Antingen är det en genomströmsberedare (spiralslinga i pannan) eller så är det en tank i pannan.
Bägge varianterna sitter inne i tanken för radiatorkretsen.

Om det är en beredartank så kan insticksröret gått av så att den blandar inkommande kallvatten med varma vattnet i toppen.

Demmpa Demmpa skrev:
Angående varmvattnet:
Vad står det på märkplåten hur stor varmvattenberedare det är i pannan? Antingen är det en genomströmsberedare (spiralslinga i pannan) eller så är det en tank i pannan.
Bägge varianterna sitter inne i tanken för radiatorkretsen.

Om det är en beredartank så kan insticksröret gått av så att den blandar inkommande kallvatten med varma vattnet i toppen.
Lite svårt att läsa, men tror att det står "Vattenvolym 133 L".

Det är en plattvärmeväxlare, därav pumpen...

D Daniel 109 skrev:
Det är en plattvärmeväxlare, därav pumpen...
Nu förstår jag inte, vad menar du nu?

Det finns ingen förådsberedare. Det är en plattvärmeväxlare till varmvattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.