Skal bytte ut en bryter med dobbel trappefunksjon. Den nye bryteren er fra Biltema og lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med hvordan den skal kobles?
Gammel bryter:
Ny bryter:
Gammel bryter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny bryter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
Hur var det kopplat på din gamla brytare?
Och du hade tydligen en enkel trappomkopplare, nu vill du byta till en dubbel. Då antar jag att du vill utöka med en lampa till eller?
Och du hade tydligen en enkel trappomkopplare, nu vill du byta till en dubbel. Då antar jag att du vill utöka med en lampa till eller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Den nya strömställaren på bild är en korsomkopplare, inte en dubbel trappströmställare, Frågan är vad du vill ha?
Det er ikke en dobbel bryter, men en enkel. Jeg har en taklampe med 2 brytere, en i hver side av rommet. Skal nå bytte ut den ene bryteren. Men det er mulig jeg har feil bryter. Jeg kjøpte den som hadde mulighet til å koble på 4 ledninger ettersom det er 4 ledninger som er koblet til den gamle bryteren. Har også en bryter til liggende, denne:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Strombryter-2000022359/
Varenr 46907 Trappevender
Men den bryteren har kun mulighet til å koble på 3 ledninger, hvor skal jeg da koble jordningsledningen?
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Strombryter-2000022359/
Men den bryteren har kun mulighet til å koble på 3 ledninger, hvor skal jeg da koble jordningsledningen?
Det går ju att köra en korskopplare som enkeltrapp, men inte som dubbel.
Jag är väldigt nyfiken på den där helt avskalade enkelledaren som sitter i nedre mittenplinten på gamla brytaren.... Den ser lite...... otrevlig..... ut.
EDIT: Aha.... jordledning.....
Detta är uppenbarligen i norge, så då avstår jag från att uttala mig om hur det ska vara kopplat. Däremot vill jag uppmuntra TS att tänka till lite i fortsättningen. Man väljer inte strömbrytare på basen av hur många ledningar det går att koppla till dem!
Jag är väldigt nyfiken på den där helt avskalade enkelledaren som sitter i nedre mittenplinten på gamla brytaren.... Den ser lite...... otrevlig..... ut.
EDIT: Aha.... jordledning.....
Detta är uppenbarligen i norge, så då avstår jag från att uttala mig om hur det ska vara kopplat. Däremot vill jag uppmuntra TS att tänka till lite i fortsättningen. Man väljer inte strömbrytare på basen av hur många ledningar det går att koppla till dem!
Ta en bild på baksidan av din trappevender så går det att beskriva hur du ska göra. Som sagt kan du även använda den du visar nu en korsomkopplare. Och blanktråden ska helst inte in någonstans på brytarna den får du skarva eller lägga undan i någon kopplingsklämma i dosan istället.Thomas Aasberg skrev:Det er ikke en dobbel bryter, men en enkel. Jeg har en taklampe med 2 brytere, en i hver side av rommet. Skal nå bytte ut den ene bryteren. Men det er mulig jeg har feil bryter. Jeg kjøpte den som hadde mulighet til å koble på 4 ledninger ettersom det er 4 ledninger som er koblet til den gamle bryteren. Har også en bryter til liggende, denne:
[länk]
Takk for hjelpen. Var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre med jordningsledningen, men da lar jeg være å koble den på bryteren.
Liknande trådar
-
Frågetråd om målning o allt som hör till/ nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera -
Nyfiken fråga, säkringar före huvudsäkringar
El -
Nybörjarfråga om väggfäste för nytt duschset
Badrum -
Hur göra ny trossbotten i sommarstuga underifrån?
Golv -
Hur bryter man snyggt färgen på väggen från under till övervåning?
Färg, Måla & Tapetsera