Min GSR 18V-EC dog döden häromdagen och måste ersättas. Har inte varit helt nöjd med den, dels så var avtryckaren lite okänslig och det var svårt att smyga igång och chucken var rapplig.

Är det någon vits att satsa på FC-modellerna? Har inte saknat andra chuckar hittills på 18V-aren. Däremot på den lilla 12V kan jag se anledningar.

Lutar åt antingen 60C eller 90C men det det är ju bara marginella skillnader i specarna vad jag kan se, eller misssr jag något?

@FredrikR brukar ju ha bra koll på Bosch-sortimentet 😀.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Är det någon vits att satsa på FC-modellerna? Har inte saknat andra chuckar hittills på 18V-aren. Däremot på den lilla 12V kan jag se anledningar.
FlexiClick är bland det bästa sedan färdigskivat bröd om du frågar mig. Men helt rätt att det gör sig bäst på de minsta modellerna. Men behöver du aldrig komma åt på udda ställen är det ju meningslöst, så det hänger ju på hur man använder maskinen. Har GSR 12V-35 FC som används nästan uteslutande till sånt, i övrigt är det blandade känslor kring själva maskinen där.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
På frågor som dessa underlättar det att ge tips om man anger vad det är för maskin, modell, gärna vad det för spec som önskas.

En kod GSR 18V-EC säger absolut ingenting alls. 60C, 90C... samma där säger precis noll att ge respons på. Riktar du frågan till en specifik medlem så ta detta via PM.
 
H Harald Blåtumme skrev:
På frågor som dessa underlättar det att ge tips om man anger vad det är för maskin, modell, gärna vad det för spec som önskas.

En kod GSR 18V-EC säger absolut ingenting alls. 60C, 90C... samma där säger precis noll att ge respons på. Riktar du frågan till en specifik medlem så ta detta via PM.
Eftersom TS frågar om Bosch-dragare så lär han fråga efter erfarenheter från Boschägare som redan har aktuella modeller. Så för oss som sitter fast i Boschträsket så är koderna väl kända
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Min GSR 18V-EC dog döden häromdagen och måste ersättas. Har inte varit helt nöjd med den, dels så var avtryckaren lite okänslig och det var svårt att smyga igång och chucken var rapplig.

Är det någon vits att satsa på FC-modellerna? Har inte saknat andra chuckar hittills på 18V-aren. Däremot på den lilla 12V kan jag se anledningar.

Lutar åt antingen 60C eller 90C men det det är ju bara marginella skillnader i specarna vad jag kan se, eller misssr jag något?

@FredrikR brukar ju ha bra koll på Bosch-sortimentet 😀.
Jag har en 60C (inte FC) och tycker att den är mycket hetsigare på avtryckaren än min 55:a. Det går att smyga igång den men "dragläget" ligger tidigare och den varvar upp snabbare. Den har också ett lite annat grepp, ingen stor skillnad men tillräckligt för att jag skall veta vilken maskin jag har plockat upp.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Instämmer i föregående talare, föredrar just därför att använda 55 nu för tiden.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MrJay
Har 90C och är jättenöjd med mitt köp. Jag använder den till allt där min GSR 12V-35 FC inte passar. Man får tänka på att stänga av kickback control emellanåt för den kan vara i vägen, beroende på vad man gör.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Min GSR 18V-EC dog döden häromdagen och måste ersättas. Har inte varit helt nöjd med den, dels så var avtryckaren lite okänslig och det var svårt att smyga igång och chucken var rapplig.

Är det någon vits att satsa på FC-modellerna? Har inte saknat andra chuckar hittills på 18V-aren. Däremot på den lilla 12V kan jag se anledningar.

Lutar åt antingen 60C eller 90C men det det är ju bara marginella skillnader i specarna vad jag kan se, eller misssr jag något?

@FredrikR brukar ju ha bra koll på Bosch-sortimentet 😀.
Inga erfarenheter av någon av dom och det ser ut att vara som du skriver, minimala skillnader mellan dom.
90C finns i paket med blåtandsmodulen och varvar 200rpm mer på 2ans växel, båda 13mm metallchuck.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det eländiga är att svågern lånat ut sin festool dragare i helgen. Det var iiiinte bra alls 😂.

Men frågan är vilken som har bäst feeling på avtryckaren.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Har en 18v60 FC och sedan förra året en 12v FC också. Använder alla chuckar till båda ink slagverket till den stora. Har svårt att se att jag någonsin köper en dragare utan många chuckar igen.

Skulle jag göra något annorlunda kanske jag skulle önska att 18V60 var lite kraftigare, men inte på bekostnad av vikten för då blir den för tung. Om 90-modellen är starkare men med samma vikt skulle jag nog ta den.

Å andra sidan har jag ju också en slagdragare till de tyngre jobben så för mig blir 60 bra.

Möjligheten att köra helt utan chuck med bit direkt i maskinen på FC är också perfekt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
hetsigare på avtryckaren än min 55:a.
Det där tror jag är en vanesak. Jag tyckte den var hetsig i början men nu är det tvärtom, kan inte använda den gamla långsamma maskinen utan att få stresspåslag…..
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
På frågor som dessa underlättar det att ge tips om man anger vad det är för maskin, modell, gärna vad det för spec som önskas.

En kod GSR 18V-EC säger absolut ingenting alls. 60C, 90C... samma där säger precis noll att ge respons på. Riktar du frågan till en specifik medlem så ta detta via PM.
En kod säger ALLT.

Antingen så vet man eller så vet man inte. Vet man inte kan man inte ge tips i denna tråd eftersom det frågas efter specifika modeller.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag kör huvudsakligen på 55c av samma anledningar som många andra i tråden. Den är ofta på erbjudande också! Men om det är större jobb eller borr/hålsåg så kör jag hellre en som inte bryter handleden av en om det hugger, ex gsb 150c
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En kod GSR 18V-EC säger absolut ingenting alls. …
Nu råkar GSR 18V-EC vara exakt modellbeteckning. Den säljs dessutom fortfarande.
 
  • Gilla
Kane och 3 till
  • Laddar…
En GSR-18V 90C är beställd 👍. Tack för goda råd och tips.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.