327 läst · 3 svar
327 läst
3 svar
Ny betongplatta för hög och ojämn
Hej! Bygger till huset och den nya plattan är ca 3mm för hög + att den måste jämnas ut. Flytspackel bygger ju ytterligare 2-3mm. Funderar på att hyr en betongslip för att dels få ner höjden någon millimeter och dessutom slippa flytspackel.
Är golvslipmaskinerna såpass effektiva att man kan slipa bort 2-3mm utan att lägga allt för mycket tid och pengar på slipskivor?
Vad tror ni?
Är golvslipmaskinerna såpass effektiva att man kan slipa bort 2-3mm utan att lägga allt för mycket tid och pengar på slipskivor?
Vad tror ni?
Det beror helt på hur stor plattan är och finns det ens något annat alternativ? Är det 3 mm+ över hela ytan eller där den är ojämn?E Elias Didoff skrev:Hej! Bygger till huset och den nya plattan är ca 3mm för hög + att den måste jämnas ut. Flytspackel bygger ju ytterligare 2-3mm. Funderar på att hyr en betongslip för att dels få ner höjden någon millimeter och dessutom slippa flytspackel.
Vad tror ni?
Att slipa en platta helt slät i den grad att man inte behöver flytspackla när den från början är ojämn är svårt, men inte omöjligt.
Jag rekommenderar att slipa ned plushöjden för att sedan flyta ytan för att verkligen få det slätt nu när den är ojämn från början, annars lär du lasra likt en gud för att få den milimeterjämn.
Mvh Kim
2-3 mm är jobbigt att slipa. Jag hyrde "von arx" betongfräs för att avverka 2-10 mm på en uteplats.
Jag slipade därefter med en betonggolvslipmaskin. Lade klinkers ovanpå.
Betongfräs + flytspackel är nog lösningen om det är 2-3mm.
Jag slipade därefter med en betonggolvslipmaskin. Lade klinkers ovanpå.
Betongfräs + flytspackel är nog lösningen om det är 2-3mm.
plattan är ca 20kvm och ganska jämn höjdmässigt men lite räfflad på ytan. Får bli betongfräs, flytspackel och ev jämna ut lite på gamla delen också. Tack för svar!K Kimpaann skrev:Det beror helt på hur stor plattan är och finns det ens något annat alternativ? Är det 3 mm+ över hela ytan eller där den är ojämn?
Att slipa en platta helt slät i den grad att man inte behöver flytspackla när den från början är ojämn är svårt, men inte omöjligt.
Jag rekommenderar att slipa ned plushöjden för att sedan flyta ytan för att verkligen få det slätt nu när den är ojämn från början, annars lär du lasra likt en gud för att få den milimeterjämn.
Mvh Kim
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Inspirationstråd för nya badrum
Badrum -
Högtalare för "compact living", outnyttjad resurs i köket!
Övrigt Off Topic -
Kan man lägga golv på ny slipat betongplatta eller måste man behandla först ?
Kök -
Nyttja äldre betongplatta för garagebygge
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Gjuta ny betongplatta innanför gammal källarvägg, hur nära väggen ska alla rör dras upp?
Grund & Markarbeten