2 243 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Ny anslutningspunkt för kommunalt VA?
Hej
Jag har idag en VA-anläggning som går över grannens tomt, och även anslutningspunkten till kommunalt VA ligger på grannens tomt. Det finns idag inget servitut på anläggningen, men förutom det uppenbara i att försöka skaffa ett servitut så vill jag utreda alternativen.
Är möjligt att begära en ny anslutningspunkt som ligger vid min egen tomtgräns snarare än på grannens tomt? Får jag isåfall betala en ny anslutningsavgift?
Ett annat alternativ skulle vara att dra om VA-ledningarna en bit på min egen tomt och sedan till anslutningspunkten (för att den inte ska gå "rakt över" grannens tomt). Tippar att det är max 50m. Vad kan det kosta att gräva och dra om ledningarna 50m ?
Jag har idag en VA-anläggning som går över grannens tomt, och även anslutningspunkten till kommunalt VA ligger på grannens tomt. Det finns idag inget servitut på anläggningen, men förutom det uppenbara i att försöka skaffa ett servitut så vill jag utreda alternativen.
Är möjligt att begära en ny anslutningspunkt som ligger vid min egen tomtgräns snarare än på grannens tomt? Får jag isåfall betala en ny anslutningsavgift?
Ett annat alternativ skulle vara att dra om VA-ledningarna en bit på min egen tomt och sedan till anslutningspunkten (för att den inte ska gå "rakt över" grannens tomt). Tippar att det är max 50m. Vad kan det kosta att gräva och dra om ledningarna 50m ?
Det kan säkert variera från kommun till kommun, slå en signal till din kommuns VA-avdelning och hör dig för. Här där vi bor kan man ansökan om flytt av anslutningspunkt, det är inte säkert det beviljas och man får betala den faktiska kostnaden för flytten vill jag minnas.Dallastower skrev:
Förutsatt att det inte är berg eller andra hinder så skulle jag gissa på runt 35-50 tkr för att gräva och grovåterställa 50 meter. Begära flera offerter.
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Kommunen kommer sannolikt påtvinga grannen ett servitut om ni inte kommer överens.
Jo jag är medveten om att detta är en möjlighet, men det är inte heller helt gratis om jag har förstått saken rätt, har läst att det kan kosta upp mot 40000 kr. Därför intressant att veta vad alternativen är.Karlsson på taket skrev:
Faktum är att det är väldigt märkligt att det inte redan finns ett servitut, om det inte varit så att din tomt och den tomt som din anslutningspunkt på varit samma tomt från början eller möjligen haft samma ägare en gång i tiden.
Kommunerna brukar undvika den typen av arrangemang om möjligt för att slippa framtida problem.
Kommunerna brukar undvika den typen av arrangemang om möjligt för att slippa framtida problem.
Så är det, min tomt är stamfastigheten, och anslutningspunkten finns på den avstyckade tomten. Jag tycker ändå det är märkligt att det inte upprättades något servitut när avstyckningen gjordes, men det kanske man inte gör i vanliga fall.mexitegel skrev:Faktum är att det är väldigt märkligt att det inte redan finns ett servitut, om det inte varit så att din tomt och den tomt som din anslutningspunkt på varit samma tomt från början eller möjligen haft samma ägare en gång i tiden.
Jo, det vill jag minnas är sådant som Lantmäteriet ska kontrollera vid fastighetsdelningar, Du kan KU ringa LM och höra dig för. 40 tkr tycker jag låter orimligt mycket förutsatt att markägarna är överens.
Jo 40tkr stämmer nog inte om man är överens, men det Karlson på taket ovan pratade om verkade vara någon form av LM-förättning, och då kan det nog bli något sådant.mexitegel skrev: