Vi ska bygga ett trädäck ganska snart och behöver lite råd av mer erfarna altanbyggare.

Har gjort en skiss som visar hur vi tänkt det hela. Eftersom huset står på plintar kan vi inte inte sätta bärlinor i huset. Hur långt ifrån hus och bod kan de yttre bärlinorna gå utan att det bli svajigt.

Är det max två meter mellan plintarna som gäller, både på bredd och längd?

Om man bygga 7 meter istället för 6 meter. Behöver vi öka på plintantalet då?

Tack på förhand. :)

• altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte plintar 60 cm från min grund och har även ett överhäng utåt på 60 cm från bärlinan. Samma dimensioner som dig i bärlina/bjälklag/trall.

Jag satte plintraderna med 2,4 m avstånd mellan varandra, plintarna 2 meter varandra.

Egentligen så var nog 2,4 m mellan plintraderna i längsta laget, men jag tycker inte att det svajar något nämvärt.

mer info om avstånd för bjälklag/bärlinor finns här http://hem.passagen.se/peegee4/spannviddstabell.xls

Se länk för en del bilder från mitt altanbygge.

http://www.styleroom.se/album/9707

mvh
Andreas

kör bärlina 2"9" sen bjälklaget med 2"7".

mvh
snickar estwing

Andreaz skrev:
Jag satte plintar 60 cm från min grund och har även ett överhäng utåt på 60 cm från bärlinan. Samma dimensioner som dig i bärlina/bjälklag/trall."

Jag har satt plintar för längsgående bärlina längs huset 60 cm från väggen (altanbörjan),
och har tänkt mig 60 cm överhäng från yttre bärlinan till ytterkant altan.
Jag ska ha golvreglar 45*145.
Andreaz, har du kännt svaj med 60 cm överhäng?

Matz Johan skrev:
Andreaz, har du kännt svaj med 60 cm överhäng?
Nej, det gjorde jag inte.
Dock var det bara så någon vecka, sedan byggde jag ett trappsteg nedanför hela altanens långsida (11,5 meter). Bakdelen av steget hängde jag i ytterst på bjälklaget samt stagade upp framdelen av trappsteget mot underlaget. Så den anordningen stadgade upp överhänget en del.

Tack för svaren. Jag har nu byggt reglar och håller på med trallen. Kan konstatera att det inte blir svajigt. Tror vi landade på 55-60 cm överhäng. Kan posta bilder senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.