Går nu i köptankar på en NunnaUuni. Vill kombinera beredskap vid strömavbrott, spara el/uppvärmning, ha en mysig brasa och även kunna laga mat.

Har idag direktverkande el till golvvärme som jag knappt använder. Installerade en Mitsubishi Hero 2.0 för 2 år sedan som värmer. Bor i Rimbo, Roslagen. Medeltemp runt -5 till -10 på vintern. Har ett modernt, friköpt radhus från 2017 på 76kvm och 4,5meter i max takhöjd (sluttande).

Skulle kosta ca 170 000kr + installation.

- Någon med erfarenhet av denna eller liknande modeller?
- Tänker jag för stort? Eller är den modellen bra för mina ändamål?

Vikt2895 kg
Höjd1824 mm
Bredd984 mm
Djup844 mm

NunnaUuni Aino Duo-1 eldstad i täljsten med glaslucka och synlig brasa, pris 168.278 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Om du bor i radhus kanske du också bor i detaljplanerat område? Om målet är att elda för uppvärmning när det blir som kallast finns det en risk att din detaljplan kanske inte tillåter det. Det borde du kunna läsa dig till på kommunens hemsida, annars får du mejla.

LoweW LoweW skrev:
Om du bor i radhus kanske du också bor i detaljplanerat område? Om målet är att elda för uppvärmning när det blir som kallast finns det en risk att din detaljplan kanske inte tillåter det. Det borde du kunna läsa dig till på kommunens hemsida, annars får du mejla.
Bor utanför detaljplanerat område. Radhusområde på landet.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Är lite en livsstil fråga.

Jag tittade på liknande alternativ. Men det blev en gjutjärnskamin istället. Med en vanlig braskamin får du snabb effekt, vill säga du få up värmen snabbt.

Med en täljstensugn fungerar det bättre för en jämn och över tid utspridda värme. Du laddar ugnens massa med en till två eldingar per dag. Man laddar den till ex med 59,7kwh av värme i ditt fall. Sen avger den värme under en lång tid. Du kan se på tillverkarens hemsida, hur mycket värme den alstra över tid. Nominellt värme effekt i det fallet 1kw.

Vi är inte hemma hela dagen. Så vi föredrar att låta tempen i huset sjunka lite under den tiden vi är borta, och sen få värmen snabbt upp med en braskamin.

Tror inte, att det fungerar på det viset med en stor täljstensugn. Den är bättre för grundvärmen, eller om man är hemma under dagen.

Jag har dessutom inte riktigt förstått, hur folk lyckas värme hela bostaden med en pjäs, som har så liten värme effekt. (Fast under längre tid). Vilken värmeeffekt behöver ditt hus?

Vi i alla fall håller grundvärmen med LLVP under dagarna när vi är på jobbet och barnen är på skolan, sen drar vi igång kaminen när vi kommer hem och får värmen upp snabbt.

Livsstilsfråga tycke jag. Hur du en gör, brasvärme är den bästa värmen.

Vi har två eldstäder för ved och en pelletskamin.

Redigerat:
H he-peter skrev:
Är lite en livsstil fråga.

Jag tittade på liknande alternativ. Men det blev en gjutjärnskamin istället. Med en vanlig braskamin får du snabb effekt, vill säga du få up värmen snabbt.

Med en täljstensugn fungerar det bättre för en jämn och över tid utspridda värme. Du laddar ugnens massa med en till två eldingar per dag. Man laddar den till ex med 59,7kwh av värme i ditt fall. Sen avger den värme under en lång tid. Du kan se på tillverkarens hemsida, hur mycket värme den alstra över tid. Nominellt värme effekt i det fallet 1kw.

Vi är inte hemma hela dagen. Så vi föredrar att låta tempen i huset sjunka lite under den tiden vi är borta, och sen få värmen snabbt upp med en braskamin.

Tror inte, att det fungerar på det viset med en stor täljstensugn. Den är bättre för grundvärmen, eller om man är hemma under dagen.

Jag har dessutom inte riktigt förstått, hur folk lyckas värme hela bostaden med en pjäs, som har så liten värme effekt. (Fast under längre tid). Vilken värmeeffekt behöver ditt hus?

Vi i alla fall håller grundvärmen med LLVP under dagarna när vi är på jobbet och barnen är på skolan, sen drar vi igång kaminen när vi kommer hem och får värmen upp snabbt.

Livsstilsfråga tycke jag. Hur du en gör, brasvärme är den bästa värmen.

Vi har två eldstäder för ved och en pelletskamin.
Vi är hemma hela dagarna. Så det känns som ett bra alternativ för oss. Kommer också ha grundvärme med LLVP. Men förmodligen betydligt mindre om vi installerar en sådan brasa. Men blir nog ändå inte mer än 1 brasa per dag.

• Gilla
he-peter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.