Sitter med ett sommarhus byggt på sjuttiotalet med liggande dubbelfaspanel i furu på vägg och dubbelfas med spår i tak. Jag räknar med att kvistlacka innan målning, men frågan är hur jag gör sen och vilken/vilka färger jag skall använda. Jag skulle helst spruta, men skall jag h aspeciell grundfärg, eller kan jag gå på slutfärgen direkt? Takfärg/snickerifärg - för/nackdelar? Olika färg i tak/på vägg?

Alla tips mottages tacksamt!

Jag skulle svänga på med en alkydhäftgrund. Både för att slippa kvistgenomslag och häftgrunden för att få färdigfärgen att fästa ordentligt. Efter det skulle jag dra på en vattenburen snickerifärg eller panellack, eftersom den inte gulnar som en alkyd gör.

Mja, jag vågar nog inte utesluta kvistlacken - även om grundfärgen är oljebaserad. Har haft problem tidigare med genomslag och vågar knappast chansa. Går det att spruta snickerifärgerna och "efterdra" med pensel för att få struktur?

Haha... Ja, jag antog att du redan hade valt att använda kvistlack och att frågan inte gällde det...

Du kan spruta de flesta snickerifärger. Vissa måste du dock tunna. Om du vill efterdra med pensel så går det alldeles utmärkt. Du vill bara spruta för att det ska gå fort...eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.