10 505 läst · 9 svar
11k läst
9 svar
Nu jävlar ska jag byta blandare i köket... trodde jag..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Jag gick in i det hela med inställningen att "hur svårt kan det vara" men jag inser att jag inte har en aning om vad jag har gett mig in på. Jag skickar med lite bilder:
Nya blandaren med slangarna som ska anslutas, fattar inte hur man ansluter en slät hylsa?
Diskmaskinsanslutningen på nya blandaren:
Bild på hur nuvarande blandare är ansluten, vad tyder det gröna på? Kondens eller läckage?
Bild på hur det ser ut där rören kommer in i skåpet, även på hur diskmaskin är ansluten.
Nu till mina frågor:
Klarar jag detta själv? Är nog händigare än genomsnittet då jag jobbar som hantverkare (elektriker) , men just vatten är jag helt lost på.
Ska jag ta bort allt befintligt till skarvarna som är närmast botten på skåpet?
Eller vafan, jag skippar mina frågor, jag skulle behöva en komplett beskrivning över vad jag bör byta, hur jag ska ansluta och vad jag köper för material?
Jag vill ju gärna ha diskmaskinen ansluten till blandaren så att vattnet går lätt att stänga av.
Nya blandaren med slangarna som ska anslutas, fattar inte hur man ansluter en slät hylsa?
Diskmaskinsanslutningen på nya blandaren:
Bild på hur nuvarande blandare är ansluten, vad tyder det gröna på? Kondens eller läckage?
Bild på hur det ser ut där rören kommer in i skåpet, även på hur diskmaskin är ansluten.
Nu till mina frågor:
Klarar jag detta själv? Är nog händigare än genomsnittet då jag jobbar som hantverkare (elektriker) , men just vatten är jag helt lost på.
Ska jag ta bort allt befintligt till skarvarna som är närmast botten på skåpet?
Eller vafan, jag skippar mina frågor, jag skulle behöva en komplett beskrivning över vad jag bör byta, hur jag ska ansluta och vad jag köper för material?
Jag vill ju gärna ha diskmaskinen ansluten till blandaren så att vattnet går lätt att stänga av.
IP20/21 helt ok. Ska man vara petig kanske inte placeringen är enligt rekommendation, syns dock inte på bild.
Min. 300 ög. och 150mm från sidan är, åter igen, rekommendation.
Vad gäller anslutning av VS-prylar är jag novis och kan inte hjälpa till. Dock tänker jag att det gröna Suecia anmärker på är antingen någon gängtätning eller ärgning av kopparröret?
Min. 300 ög. och 150mm från sidan är, åter igen, rekommendation.
Vad gäller anslutning av VS-prylar är jag novis och kan inte hjälpa till. Dock tänker jag att det gröna Suecia anmärker på är antingen någon gängtätning eller ärgning av kopparröret?
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
För övrigt skulle jag nog haft samma inställning som dig. Jag skulle nog också ha kliat mig lika mycket i huvudet när jag fått se det där... så detta ska bli intressant
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Ipklassen är klockren och montaget är åtminstone inte dåligt, det kan helt klart vara bättre, jag bytte bara uttaget mot ett nytt uttag på samma plats när jag flyttade in då rörutloppet kommer just där.Jonatan79 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Nåt sånt här av lämplig dimension kanske? Nån VVSare får gärna rätta dock
https://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/tillvatten-tillbehor/koppling-p31602
Klämringskoppling funkar bra ivarjefall, men det finns alldeles för många varianter att välja på
https://www.byggmax.se/badrum/avlopp-inomhus/tillvatten-tillbehor/koppling-p31602
Klämringskoppling funkar bra ivarjefall, men det finns alldeles för många varianter att välja på
Den släta hylsan behandlas som ett vanligt kopparrör, ska alltså gå att montera i klämringskopplingar, halvkopplingar osv. Din befintliga inkoppling verkar vara gjord med halvkopplingar, mot får man hoppas, en slät ansats (svårt att se utan att demontera halvkopplingen, det kan vara en fullösning mot en klämringsskarv också). Enklast så tar du bort halvkopplingarna (alltså "muttern" överst i din bild där du frågar om det gröna) och ersätter med nya halvkopplingar för rätt gänga och rätt diameter på rör, alltså diametern på den släta hylsan. Det förutsätter dock att ändan på gängan som sitter där idag är slät. Är det en kona så är det en klämringskoppling använd på fel vis. Då får du byta lite mer rör, och lite längre ner förslagsvis sätta en klämringsskarv med ena ändan i dimension med dina inkommande rör och andra ändan som den släta hylsan. Men med tanke på hur krokiga dina inkommande rör är så kan det vara lurigt att få en ny klämring tät. Det bör vara rakt för att de ska täta bra.
Angående diskmaskinen - jag antar att bild 2 visar utloppet till diskmaskinen från blandaren, som innehåller diskmaskinsavstängning? Då ska givetvis diskmaskinen kopplas in där om allt ska göras som det ska, för att du ska kunna stänga av vattnet till den var gång den ej används. Sedan kan man ju fråga sig hur många som faktiskt använder denna avstängning. Om man inte tänker stänga av jämt så är det ju ingen praktisk skillnad mot att låta det vara som det är nu... Men det är säkert inte rätt mot dagens regler...
Angående diskmaskinen - jag antar att bild 2 visar utloppet till diskmaskinen från blandaren, som innehåller diskmaskinsavstängning? Då ska givetvis diskmaskinen kopplas in där om allt ska göras som det ska, för att du ska kunna stänga av vattnet till den var gång den ej används. Sedan kan man ju fråga sig hur många som faktiskt använder denna avstängning. Om man inte tänker stänga av jämt så är det ju ingen praktisk skillnad mot att låta det vara som det är nu... Men det är säkert inte rätt mot dagens regler...
Räcker de flexibla slangarna på den nya blandaren ner och förbi kopplingarna på den gamla blandaren?
Kapa i så fall röret precis under kopplingarna och ersätt kopplingarna med Ballofixventiler. Köp den storlek som krävs för den grövsta dimensionen och sätt förminskningar i den ända där du behöver förminska diametern.
Gissar att rören som kommer upp ur botten på skåpet är mjuka och då måste du också ha stödhylsor i dessa innan du kopplar dit Ballofixventilerna.
För att ansluta diskmaskinen behöver du köpa en nippel med passande dimension i bägge ändarna.
Det verkar sitta någon form av magnetventil på DM anslutningen denna kan du sätta direkt på nippeln som du monterar i röret från blandaren till DM.
Kapa i så fall röret precis under kopplingarna och ersätt kopplingarna med Ballofixventiler. Köp den storlek som krävs för den grövsta dimensionen och sätt förminskningar i den ända där du behöver förminska diametern.
Gissar att rören som kommer upp ur botten på skåpet är mjuka och då måste du också ha stödhylsor i dessa innan du kopplar dit Ballofixventilerna.
För att ansluta diskmaskinen behöver du köpa en nippel med passande dimension i bägge ändarna.
Det verkar sitta någon form av magnetventil på DM anslutningen denna kan du sätta direkt på nippeln som du monterar i röret från blandaren till DM.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta fjärrvärmecentral nu eller vänta?
Fjärrvärme & Gas -
Byta vattenutkastare
Vatten & Avlopp -
Nu är det dags att byta fjärrvärmecentral
Fjärrvärme & Gas -
Byta fönster putsad fasad och putsa in fönster nu (minusgrader)
Fasad -
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt