Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, tack. Men jag har inte stängt av mina radiatorer, däremot sänkt dem ganska rejält. Min luft/vatten pump går alltså i alla fall, det är oxo den som förser med varmvatten. Sedan jag fick installerat min nya LV pump (luft/luft) går även denna och driver två takmonterade innedelar. Just nu känns det som en OK balans ur värmesynpunkt. Sen är det möjligt att det blir skitdyrt.L lordi skrev:
Även en kraftig strypning av radiatorerna påverkar värmepumpen negativt. Den går som mest ekonomiskt om man har stort vattenflöde och så låg framledningstemperatur som möjligt.S sepani skrev:OK, tack. Men jag har inte stängt av mina radiatorer, däremot sänkt dem ganska rejält. Min luft/vatten pump går alltså i alla fall, det är oxo den som förser med varmvatten. Sedan jag fick installerat min nya LV pump (luft/luft) går även denna och driver två takmonterade innedelar. Just nu känns det som en OK balans ur värmesynpunkt. Sen är det möjligt att det blir skitdyrt.
Om du hellre vill köra med takaggregaten så skulle jag sänka värmekurvan kraftigt på luft/vatten-pumpen istället för att strypa radiatorerna.
Vad menar du med sänkt rejält, på elementet då ska du sänka generellt så är det kurvan som ska sänkas och raddarna helt öppna , något som ska vara svalare sätts ner på radden. Full flöde genom VP och låg temp är att vinna på lotteri , billigare
jag menar att jag sänkt termostaterna på radiatorerna? från t ex nivå 7 till 3. Om jag sätter dem på nivå 7 upplever jag att det blir mycket varmt? jag tänker att anledningen att de nu endast behöver gå på nivå 3 är att jag har mina tak vp på 18 c.J jonaserik skrev:
Som flera skriver, en vp mår bra av flöde. Du ska försöka ha radiatorerna ställda så högt som möjligt på termostaterna, och ställa ner utgående temperatur från värmepumpen istället (justera börvärdeskurvan). Det ger samma inomhustemp, men till en lägre elförbrukning.
Prestandan på värmepumpar brukar vara bra på dellast, men inte på allra lägsta lasten. Blir även en del start och stopp som sliter på kompressorn, och kan ge kortare livslängd.
Beroende på hur det är designat, kan det vara bra om takkassetterna är avstängda under I alla fall delar av vår och höst, för att skapa bättre värmeunderlag till värmepumpen, för att minska på start och stopp. (Svårt att säga utan att känna till hur ofta den avarter och stoppar idag).
Prestandan på värmepumpar brukar vara bra på dellast, men inte på allra lägsta lasten. Blir även en del start och stopp som sliter på kompressorn, och kan ge kortare livslängd.
Beroende på hur det är designat, kan det vara bra om takkassetterna är avstängda under I alla fall delar av vår och höst, för att skapa bättre värmeunderlag till värmepumpen, för att minska på start och stopp. (Svårt att säga utan att känna till hur ofta den avarter och stoppar idag).
OK tack jag får läsa in mig lite på min värmepump hur jag justerar kurvan. takkasetterna trodde jag inte (heller) mådde bra av att vara avstängda, men det kan de kanske vara. Egentligen har jag mest tänkt dem som AC på sommaren.
Liknande trådar
-
Vad är det för del jag saknar till min vattenutkastare?
Vatten & Avlopp -
Vad är det för storlek på säkerhetsventiler på Thermia Atec Luft/vatten pumpen , behöver byta dem men med större Bar. Har just nu 1,5 bar
Värme allmänt -
Vad kostar det att bygga nuförtiden?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Köpt ett nyckelfärdigt hus där det nu visar sig att marken är högrisk område för radon
Grund & Markarbeten -
Grenuttag med separata brytare, för utomhusbruk, finns det? Eller annan lösning?
El