Takmonterad AC-enhet i ett hus för optimering av inomhustemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nyligen gjort en del olika åtgärder för att förbättra värmen i huset. Problemet är att det nu har blivit för (!) varmt....Huset är ett enplans med källare 140 m2 x 2 byggt 1974. Vi använder hela ytan. Huset har vattenburen golvärme ikällaren samt radiatorer uppe. Luft vatten och förbrukade tidigare ca 19 000 kwh/år. Jag har nu bytt ca 14 cm stenull mot 40 cm lösull samt satt in ventilation med FTX. Dessutom har jag satt in takmonterade AC (2 st) som främst är tänkta att köras som AC på sommaren men såklart även kan köra värme. Just nu kör ajag dem parallellt med det andra värmesystemet och har satt dem på 18 grader. Har satt ned alla element. Men känns fortfarande väldigt varmt. Borde jag stänga av de takmonterade värmefläktarna helt? eller kanske det andra systemet? eller bättre öra båda...?

Om allt fungerar nu men lite för varmt, sätt ner kurvan, lägre temp bättre värde för VP att jobba med

OK så bäst att låta allt gå? Tänker att det nog inte är bra att bara köra ACn på sommaren utan att den behöver gå hela året...men vill inte göra av med dubbel värme....helst inte med nuvarande elpriser...

Din luft/vatten-värmepump mår inte bra av att gå mot stängda radiatorer. Jag skulle stängt av de takmonterade aggregaten, och öppnat radiatorerna istället.

L lordi skrev:
Din luft/vatten-värmepump mår inte bra av att gå mot stängda radiatorer. Jag skulle stängt av de takmonterade aggregaten, och öppnat radiatorerna istället.
OK, tack. Men jag har inte stängt av mina radiatorer, däremot sänkt dem ganska rejält. Min luft/vatten pump går alltså i alla fall, det är oxo den som förser med varmvatten. Sedan jag fick installerat min nya LV pump (luft/luft) går även denna och driver två takmonterade innedelar. Just nu känns det som en OK balans ur värmesynpunkt. Sen är det möjligt att det blir skitdyrt.

S sepani skrev:
OK, tack. Men jag har inte stängt av mina radiatorer, däremot sänkt dem ganska rejält. Min luft/vatten pump går alltså i alla fall, det är oxo den som förser med varmvatten. Sedan jag fick installerat min nya LV pump (luft/luft) går även denna och driver två takmonterade innedelar. Just nu känns det som en OK balans ur värmesynpunkt. Sen är det möjligt att det blir skitdyrt.
Även en kraftig strypning av radiatorerna påverkar värmepumpen negativt. Den går som mest ekonomiskt om man har stort vattenflöde och så låg framledningstemperatur som möjligt.
Om du hellre vill köra med takaggregaten så skulle jag sänka värmekurvan kraftigt på luft/vatten-pumpen istället för att strypa radiatorerna.

Vad menar du med sänkt rejält, på elementet då ska du sänka generellt så är det kurvan som ska sänkas och raddarna helt öppna , något som ska vara svalare sätts ner på radden. Full flöde genom VP och låg temp är att vinna på lotteri , billigare

J jonaserik skrev:
Vad menar du med sänkt rejält, på elementet då ska du sänka generellt så är det kurvan som ska sänkas och raddarna helt öppna , något som ska vara svalare sätts ner på radden. Full flöde genom VP och låg temp är att vinna på lotteri , billigare
jag menar att jag sänkt termostaterna på radiatorerna? från t ex nivå 7 till 3. Om jag sätter dem på nivå 7 upplever jag att det blir mycket varmt? jag tänker att anledningen att de nu endast behöver gå på nivå 3 är att jag har mina tak vp på 18 c.

B
Som flera skriver, en vp mår bra av flöde. Du ska försöka ha radiatorerna ställda så högt som möjligt på termostaterna, och ställa ner utgående temperatur från värmepumpen istället (justera börvärdeskurvan). Det ger samma inomhustemp, men till en lägre elförbrukning.

Prestandan på värmepumpar brukar vara bra på dellast, men inte på allra lägsta lasten. Blir även en del start och stopp som sliter på kompressorn, och kan ge kortare livslängd.

Beroende på hur det är designat, kan det vara bra om takkassetterna är avstängda under I alla fall delar av vår och höst, för att skapa bättre värmeunderlag till värmepumpen, för att minska på start och stopp. (Svårt att säga utan att känna till hur ofta den avarter och stoppar idag).

OK tack jag får läsa in mig lite på min värmepump hur jag justerar kurvan. takkasetterna trodde jag inte (heller) mådde bra av att vara avstängda, men det kan de kanske vara. Egentligen har jag mest tänkt dem som AC på sommaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.