Hej. Är det nån som har koll på skillnaderna mellan NSC och NCS S? Det gjordes en färgdokumentation av vårat hus i början av 90-talet och vi har NCS-färgkoderna man kom fram till då. Men jämför jag med samma koder i dag som har 'S' före så tycker jag dom stämmer lite dåligt med verkligheten. Är det nån som känner till nåt sätt att omvandla mellan gamla och nya koder, eller nåt ställe man kan se färgprover med gamla koder? Även online borde funka bara för att jämföra med motsvarande ny kod...

BirgitS
Målarfärg ändrar sig med tiden, bleks eller förändras på andra sätt när det blir utsatt för ljus så det kan mycket väl så att färgerna hos er numera inte är samma som på 90-talet.

Själva färgsystemet har väl inte ändrats utan alltid varit uppbyggt på samma sätt, däremot finns det ju en färgatlas med prover av vissa färger och S används för just de färger som finns i färgatlasen, se t.ex vad Wikipedia och NCS Colour skriver.

Är du ute efter att köpa färg eller bara nyfiken på koderna? Det jag far efter är att det kan om möjligt vara bättre att få med något från huset att använda som förlaga hellre än att försöka hitta matchande NCS-kod och mata in i en maskin. I alla fall om färghandlaren är duktig.

Ja, jag kan kanske beskriva 'problemet' lite bättre... Länsmuseets konservator gjorde en analys inför en renovering/ommålning 1992 då man tog ett antal prover och kom fram till färgkoderna för de olika byggnadsdelarna. Sen målade man huset med dom kulörerna (utgår jag ifrån...).
Jag har letat rätt på färgprover med dessa koder (Samma kod, men med 'S' före) men tycker inte att dom stämmer riktigt överens med de kulörer huset har idag - Även om man tar hänsyn till blekning och annan ålderspåverkan.
Därför tänkte jag att det kanske är skillnad på kulörerna och/eller sättet att få fram dom mellan det gamla och nya systemet.

Eftersom husets exteriör är kulturminnesskyddat så måste vi använda rätt kulörer, men vi vill ju också att det ska se bra ut...

BirgitS
1992, jag undrar om systemen för att bryta färg på den tiden var så bra. Det kanske inte blev exakt de färger som det var tänkt.

HP Färg (numera Flügger) började med NCS-brytning redan på 80-talet och det var riktigt bra redan då.
Det bör inte skilja så mycket mellan det gamla och det nya systemet som du beskriver. Jag jämförde de gamla proverna med de nya runt 1993 och det var i princip bara de allra ljusaste kulörerna som avvek något. Jobbade i grafisk produktion på den tiden och juridisk färgbedöming var vardagsmat.
Det bästa du kan göra är att låta någon mäta upp nuvarande fasad i L*a*b*-värden för dessa värden är bärare för recepten även för NCS-referens.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.