Hej
Får ev. köpa en tomt, :) problemet är att, om man ser från gatan och med normal placering av huset, så blir baksidan/vardagsrum/uterum i norrläge...
Alltså, har ni något förslag på hus/planlösning där man går in från söder och har vardagsrum åt väster?:S 4 sovrum och kök med plats för bord ett krav...
Jättetacksam för svar.
 
Mikael_L
Jag tycker det är kanonbra med tomter som vetter med sina umgängesytor mot norr (eller väst, nord-väst och norr är väl alla bra riktingar). Överdriven värme pga fönsterytor blir inget problem.

Sen måste man bara se till att få in sovrummen i rätt riktning också, map värme då.

Du söker ett hus med v-rum riktat åt väst - > norr.
Och sovrum norr - > öst.

Det skulle bli perfekt.

Detta eksjöhus, som har en fantastiskt fin planlösning (enligt mig) för att vara ett kataloghus, skulle spegelvänt kanske passa.
http://www.eksjohus.se/Vara-husmodeller/Kataloghus/1-plan/Havsvik.aspx

Men det vore en fördel ifall entréfasaden tiltade något åt öst istället för rakt åt syd.

Men huset är nog inte helt idealt, jag tycker några sovrum delvis kommer åt lite dåliga väderstreck.
 
Jag älskar sol men visst kan det blir för mycket. Dock tror jag inte jag hade velat ha uteplats i norr. (OBS detta är alltså mina personliga preferenser). Varför inte ha vardagsrum och kök mot entrén, alltså i söder och så skärma av insyn med häck eller annat insynsskydd, spalje osv? Då kan du ha sovrummen på norrsidan.

Jag antar att detta gäller när bredsidan av huset ligger mot gatan? Varför inte lägga gaveln mot gatan och så vardagsrum mot väster och sovrum mot öster. Kan du beskriva lite mer och kanske bifoga en skiss, jag känner mig osäker på hur tomten ligger, tittar man mot norr om man står på gatan och tittar rakt in på tomten?

/Anders
 
Tack för svaren.

Mikael_L - Fint hus, bra planlösning - stort.

Anders_Nilsson, Ja, om man står på gatan och tittar in på tomten, så tittar man mot norr. Tomten är ca: 1000kvm, i princip fyrkantig... Ja man skulle kunna lägga huset "på tvären" och sedan avskärma från insyn.
 
Mikael_L
roger2011 skrev:
Tack för svaren.

Mikael_L - Fint hus, bra planlösning - stort.
Jodå, minst 4 sovrum brukar betyda ganska stort hus. ;)


Ja gavelställda hus är underskattade. Tyvärr så underskattade att kataloghustillverkarna brukar ha få eller inga sådana modeller. :S
I alla fall om man vill ha entrén på gaveln.
Men tänkt inte bort möjligheten att ha ett gavelställt hus med entrén på långsidan. Det brukar bli en fin uppfart längs med huset på den sidan om man gavelställer ett sådant hus. Eller så gör man en skyddad innergård med garage - liten lucka - huset. Och att man "går in" i luckan då.

Det här huset skulle kanske också passa ganska bra, inte gavelställt då.
http://bjorklidenhus.se/favorit/villa_rymlig/

Själv skulle jag nog rita något eget lite påminnande om Myresjöhus Avanti
http://www.myresjohus.se/MyresjoTemplates/ModelPageFull.aspx?id=1459
Men byta plats mellan sovrummet framme vid entrén och tvättstugan.
Och minska ner eller modifiera det där rätt onödiga allrummet högst uppe i bild.


Jag har hela tiden tänkt att ni ni vill ha ett enplanshus, men det är kanske inte så?
 
Redigerat:
Mikael_L
Avanti är för belastat med onödiga vinklar och steg i väggar och sånt, som inte tillför några värde. Men fixar man till det lite lätt blir det ett jättefint hus.
Jag tycker inte heller deras dubbla (vadå dubbla, 4st kan man väl räkna till :O) pulpettak är optimalt.
Det blir kanske bättre med sadeltak i vinkel.

Det gäller också att dra fram taket rejält över fönstren i köket, för att begränsa solljuset in där under sommaren. Sen får man en fin takskyddad uteplats rakt i söder också då.
 
Hej igen Mikael_L

Jo, ett enplans är det som gäller.
Avanti är ju väldigt fint - modernt.
Björkliden inte heller dåligt - och dessutom "billigt" iallafall i grundutförandet ;)
 
Jag hade samma problem som Roger2011 när jag köpte min fritidshustomt. Den är på 1900 kvm och triangelformad. Man tittar iofs mot öster när man står på gatan och tittar in på tomten men söder ligger alltså "åt höger" och norr åt vänster. Jag ritade ett hus med gaveln mot gatan och entre på denna gavel, sedan kök och vardagsrum mot söder och sovrum mot norr.

Jag tittade länge på skisser med entre på norrsidan men detta gick bort pga att jag måste lägga huset rätt nära tomtgränsen (åt norr) eftersom snedsidan på triangeln (som ligger i sydost) annars kommer för nära vardagsrummet. I alla fall, jag blev nöjd (återstår att se om byggnadsnämnden är lika nöjda och beviljar bygglov men jag får hålla tummarna) och huset fick en synnerligen enkel uppbyggnad.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.