Ska bygga en elcentral med rätt mycket prylar i, konstaterar att Hager är rätt mycket dyrare än Malmbergs eller andra no-nameprylar jag hittar på tex Hornbach eller nätbutikerna.
Förutom att Hagerprylarna är lite mindre sladdriga, vad får jag med Hager som gör det värt att betala extra?
Det handlar om jfb, motorskydd, säkringar, tidur etc.
Förutom att Hagerprylarna är lite mindre sladdriga, vad får jag med Hager som gör det värt att betala extra?
Det handlar om jfb, motorskydd, säkringar, tidur etc.
Hager är lite som BMW....dvs du betalar för varumärket också.....
men även att dom är ledande i Europa på privat marknaden....Malmbergs/noname prylar skulle jag inte välja på billigare matrl, tveksam kvalité, mindre utbud......
Håll dej till det som finns hos elgrossen.....tex Hager, ABB, Schnieder, Garo...
men även att dom är ledande i Europa på privat marknaden....Malmbergs/noname prylar skulle jag inte välja på billigare matrl, tveksam kvalité, mindre utbud......
Håll dej till det som finns hos elgrossen.....tex Hager, ABB, Schnieder, Garo...
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Om du tittar på elbutik.se som säljer både Hager och Malmberg, det gör även Hornbach. Så är Malmberg 40 - 50% billigare. Visst det är skillnad, men ändå inte "Rolls Royce priser".
Det fanns en annan tråd för ett par år sedan där olika fabrikat disekerades, det är stor skillnad på utformning mellan fabrikaten, hur väsentligt det sedan är för driftsäkerheten kan bara bli gissningar. Men det är alltså inte identiska produkter med olika branding.
Jag satsar gärna på kvalitet i centralen, efterssom en trasig automatsäkring skulle kunna vara väldigt frustrerade, säkring löser alltid ut när man inte har tid att fundera på felsökning, spaken vägrar stanna uppe, beror det på en kortslutning någonstans, eller är det fel på säkringen?
Då kan jag hellre tänka mig att snåla på fabrikat på uttag om de skall sitta undanskymda på en plats där man sällan eller aldrig sätter i kontakter, kanske för en vägglampa där man sätter i kontakten och sedan får den sitta där i 20 år. Devisen "inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban för kontaktisättning" är väldigt träffande, jag kan tänka mig att leta fram klubban var 20e år. Tyvärr hjälper inte klubban för att slå upp en trilskande spak på automatsäkringen.
Det fanns en annan tråd för ett par år sedan där olika fabrikat disekerades, det är stor skillnad på utformning mellan fabrikaten, hur väsentligt det sedan är för driftsäkerheten kan bara bli gissningar. Men det är alltså inte identiska produkter med olika branding.
Jag satsar gärna på kvalitet i centralen, efterssom en trasig automatsäkring skulle kunna vara väldigt frustrerade, säkring löser alltid ut när man inte har tid att fundera på felsökning, spaken vägrar stanna uppe, beror det på en kortslutning någonstans, eller är det fel på säkringen?
Då kan jag hellre tänka mig att snåla på fabrikat på uttag om de skall sitta undanskymda på en plats där man sällan eller aldrig sätter i kontakter, kanske för en vägglampa där man sätter i kontakten och sedan får den sitta där i 20 år. Devisen "inget fel på Malmbergs uttag så länge man inte slarvar bort den medföljande klubban för kontaktisättning" är väldigt träffande, jag kan tänka mig att leta fram klubban var 20e år. Tyvärr hjälper inte klubban för att slå upp en trilskande spak på automatsäkringen.
Jag resonerar så att det dels handlar om rätt viktiga säkerhetsaspekter, och dels att det är ganska viktigt med hög allmän driftsäkerhet. Jag vill att en jfb ska ge ett skydd även efter 30 år och jag vill att en dvärgbrytare inte ska felutlösa. Sen tänker jag att kostnaden utslaget över anläggningens livslängd är försumbart högre om man väljer erkända kvalitetsmärken.
Nu kastar jag in en brandfackla här, men det vore intressant att höra hur vanligt det är att (ni) elektriker åker på att byta ut jfb:er, dvärgar etc från malmbergs eller noname på grund av felfunktion jämfört med "kvalitetsmärken".
Haha...det vill man inte berätta....dessutom är det massa extrajobb pga att det inte passar rakt av.....mexitegel skrev:
Min erfarenhet av Malmbergs säkringar är mycket bra, inga andra "problem" än nått annat fabrikat. Däremot vissa bekymmer med deras JFB, inte funktionsmässigt men vissa svårigheter att få bra kontakt på anslutningarna. Kontaktorer/motorskydd betydligt lägre livslängd än motsvarande högprisarticklar. Kapslingar bra utan att utmärka sig..
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag har monterat en del Malmbergs genom åren och kan konstatera att de gör helt OK materiel till mycket bra priser. För ett par år sedan var nog deras JFB tveksamma men jag upplever att de bättrat sig.
Däremot föredrar jag andra fabrikat om jag får välja och har själv Hager hemma.
Jag skulle inte avråda dig från att välja Malmbergs om priset spelar stor roll. Till skillnad från många andra som snackar skit om Malmbergs har jag verkligen testat deras grejer.
Däremot föredrar jag andra fabrikat om jag får välja och har själv Hager hemma.
Jag skulle inte avråda dig från att välja Malmbergs om priset spelar stor roll. Till skillnad från många andra som snackar skit om Malmbergs har jag verkligen testat deras grejer.
Dyrare är oftast bättre och trevligare att installer.
En Hagersäkring klarar garanterat fler kortslutningar innan den blir dålig etc.
Sen har ju Hager sina underbara QuickConnect säkringar, dvs säkringar där man slipper skruva, varken fasskenan eller tråden på ovansidan. Allt med fjäderbelastning. Aldrig några glappande skruvar.
Kanske inte noga för någon som installerar en central var 15e år. Men för folk som gör det tre gånger i veckan är det guld värt.
När du köper central får man ju räkna med att den sitter i 25-30 år kanske.
Då är 2000 kr extra för bra grejjer inte så mycket pengar.
Det är ännu mindre pengar om man slipper byta en trasig dvärgsäkring klockan kvart i Kalle Anka på julafton.
En Hagersäkring klarar garanterat fler kortslutningar innan den blir dålig etc.
Sen har ju Hager sina underbara QuickConnect säkringar, dvs säkringar där man slipper skruva, varken fasskenan eller tråden på ovansidan. Allt med fjäderbelastning. Aldrig några glappande skruvar.
Kanske inte noga för någon som installerar en central var 15e år. Men för folk som gör det tre gånger i veckan är det guld värt.
När du köper central får man ju räkna med att den sitter i 25-30 år kanske.
Då är 2000 kr extra för bra grejjer inte så mycket pengar.
Det är ännu mindre pengar om man slipper byta en trasig dvärgsäkring klockan kvart i Kalle Anka på julafton.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Har bytt en central idag där min chef hade fått äran att beställa grejer. GE grejer och när man är van med Hager och Quick connect så var det ju inte särskilt jättekul. Fick Hager Gamma plåt åtminstone.
//Patrik
//Patrik
Nja Hager i all ära
http://www.byggahus.se/forum/el/136127-jordfelsbrytare.html
Men lite resonemang runt elmateriel.
Om man ska hempula, så tycker jag att det är viktigt att det inte syns. Ett effektivt sätt är att köpa samma material som finns hos grossisterna.
Ang Quick-connect. Om jag kommer ihåg rätt ska anslutningsskruvar i centralen efterdras efter en tid, vilket i princip aldrig görs. Det behöver man inte göra med Quick-connect.
Dessutom, tror jag att quick-connect blir rätt anslutna varje gång, medan jag tror det är lättare att göra fel med skruv, speciellt för någon som inte skruvar med sånt här hela dagarna (=hempulare)
http://www.byggahus.se/forum/el/136127-jordfelsbrytare.html
Men lite resonemang runt elmateriel.
Om man ska hempula, så tycker jag att det är viktigt att det inte syns. Ett effektivt sätt är att köpa samma material som finns hos grossisterna.
Ang Quick-connect. Om jag kommer ihåg rätt ska anslutningsskruvar i centralen efterdras efter en tid, vilket i princip aldrig görs. Det behöver man inte göra med Quick-connect.
Dessutom, tror jag att quick-connect blir rätt anslutna varje gång, medan jag tror det är lättare att göra fel med skruv, speciellt för någon som inte skruvar med sånt här hela dagarna (=hempulare)
Tack för alla synpunkter, det är som vanligt inte självklart vad man väljer. I mitt fall är knappast installationsbesvär något att ta hänsyn till eftersom det görs en gång och inte tio gånger på en vecka. Ej heller behöver jag oroa mig för att bli utan kalleanka eller störa finmiddagsplanerna med ett avbrott för elcentralen ska betjäna en pool med kringliggande utrustning - inget tidskritiskt mao.
En reflektion jag själv gjort är att centralen kommer sitta utomhus men torrt (ej heller kondens pga god ventilation). Jag tycker det ser ut som att Hager har lite annan ytbehandling på skruvplintarna än vad noname har? Det vore ju trist om centralen rostade efter ett par år.
En reflektion jag själv gjort är att centralen kommer sitta utomhus men torrt (ej heller kondens pga god ventilation). Jag tycker det ser ut som att Hager har lite annan ytbehandling på skruvplintarna än vad noname har? Det vore ju trist om centralen rostade efter ett par år.
Nja....utomhus så kommer den att rosta om några år.....RF eller plast är det som gäller.....
Tex
http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/kapslingar/vector-foer-utomhus/6513.htm
http://www.garo.se/produkter/pnormcentraler/kapsling-i-plaat.html#c895
Tex
http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/kapslingar/vector-foer-utomhus/6513.htm
http://www.garo.se/produkter/pnormcentraler/kapsling-i-plaat.html#c895