I veckan fick jag borrat ett bergvärmehål i trädgården för bergvärme och nu rinner det vatten ur hålet konstant.
Det är 10m till berg och 160m borrdjup på borrhålet.
Är lite fundersam på om detta är ett problem eller normalt?
Hålet är ca 6m från huset och ligger någon meter över marknivån runt huset (har dock källare också).
Upptäckte detta igår kväll så jag har inte hunnit kontakta borrfirman ännu.

Bergvärmehål fyllt med vatten i en trädgård, omgivet av grävda jordhögar och med synlig plasttätning i öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt, nu kan du vattna när det är bevattningsförbud!!! Grannen borrade för en massa år sedan och första hålet kunde de inte använda för det var så högt flöde i det. Nu har han en jetpump kopplad till det hålet och bergvärmen i ett annat.
 
Tack för era svar.
Är detta vanligt och kommer det fortsätta eller avta tro?
 
Ovanligt men det händer någon gång emellanåt. Går att täta energibrunnen med en manschett.
 
  • Gilla
vikfri och 1 till
  • Laddar…
Har mätt lite idag och det handlar inte om några mängder som kommer, ca 7l/tim.
Dock blir ju detta en hel med tiden...

Mättunna med vatten och en ansluten orange slang mot en grå betongplatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten som rinner från en orange slang in i en blå hink som del av ett flödestest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigarn och 1 till
  • Laddar…
Får svara på min fråga själv efter samtal med borrare och installatörer idag och det är fullt normalt med lite vatten ur borrhålet och när det inte handlar om större mängder så löser man det lätt med sk. borrtopp som tätar borrhålet.
Installatörer erbjöd sig åka extra för att montera denna men jag tyckte det inte behövdes när jag ände kunde leda bort vattnet i dagvattnledningen till själva i stallationen MEN när jag nu kom hem var det fixat.
Bra service!

Borrtopp som tätar ett borrhål med rör som leder bort vatten, installerad i jord med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Bra service, du ska vara glad åt vattnet för en sådan brunn ger mer energi än en utan.

När mina föräldrar borrade fick de avbryta för de kom upp så mycket vatten, man brukar då försöka borra djupare för att komma åt ytterligare vattenåder som kan neutralisera trycket men det lyckades inte. Ur ett kvadratcentimeter stort hål i det tillfälliga plastlocket var det en meterhög fontän… :D
 
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bra service, du ska vara glad åt vattnet för en sådan brunn ger mer energi än en utan.

När mina föräldrar borrade fick de avbryta för de kom upp så mycket vatten, man brukar då försöka borra djupare för att komma åt ytterligare vattenåder som kan neutralisera trycket men det lyckades inte. Ur ett kvadratcentimeter stort hål i det tillfälliga plastlocket var det en meterhög fontän… :D
Har bara bra saker att säga om alla inblandade än så länge och det låter bra att det är positivt med vatten i borrhålet när det gäller energin. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.