Finns här någon som har anlitat Nordpolen Energi för solcellinstallation? Och i så fall hur var upplevelsen? Var det länga väntetider? Var det svårt att kontakta dem efter betalning/leverans? Jag undrar eftersom jag har ingått i ett solcellavtal med dem och har fått solcellerna levererade och 70 % av kostnaden är betalt men nu står pallen med solcellerna här och ingen från Norpolen Energi hör av sig och det går inte att kontakta dem.
 
Berghjort Berghjort skrev:
Finns här någon som har anlitat Nordpolen Energi för solcellinstallation? Och i så fall hur var upplevelsen? Var det länga väntetider? Var det svårt att kontakta dem efter betalning/leverans? Jag undrar eftersom jag har ingått i ett solcellavtal med dem och har fått solcellerna levererade och 70 % av kostnaden är betalt men nu står pallen med solcellerna här och ingen från Norpolen Energi hör av sig och det går inte att kontakta dem.
Grattis men Ajabaja att förskottsbetala.

https://www.allabolag.se/5591733653/nordpolen-energi-ab

Vad säger ditt avtal kring installationstid efter leverans av material ?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Grattis men Ajabaja att förskottsbetala.

[länk]

Vad säger ditt avtal kring installationstid efter leverans av material ?
Står inget om installationstid i avtalet men de kräver 70 % av hela kostnaden efter leverans av solcellerna så den biten får man ta. Nu idag hörde de av sig och installationen kommer att ske i nästa vecka om montagematerialet har kommit till dess. Så det kanske löser sig.
 
Berghjort Berghjort skrev:
Står inget om installationstid i avtalet men de kräver 70 % av hela kostnaden efter leverans av solcellerna så den biten får man ta. Nu idag hörde de av sig och installationen kommer att ske i nästa vecka om montagematerialet har kommit till dess. Så det kanske löser sig.
Vilken växelriktare har du fått ?
 
Berghjort Berghjort skrev:
Finns här någon som har anlitat Nordpolen Energi för solcellinstallation? Och i så fall hur var upplevelsen? Var det länga väntetider? Var det svårt att kontakta dem efter betalning/leverans? Jag undrar eftersom jag har ingått i ett solcellavtal med dem och har fått solcellerna levererade och 70 % av kostnaden är betalt men nu står pallen med solcellerna här och ingen från Norpolen Energi hör av sig och det går inte att kontakta dem.
Jag ingick avtal med Nordpolen Energi i februari i år. Projekteringen gjordes vi satellitfoton vilket skulle vara fullt tillräckligt enligt säljaren. 18st i syd och 16st i öst vilket lät bra. Väl på plats inför installationen i juni konstaterads att det inte fungerade. Så för att få plats med 34 paneler fick man lägga 16 i syd, 12 i öst och 6 i väst.
Dom ringde och sa att dom var klara den 2 juni när jag var på resande fot. Väl hemma gick jag upp på taket för att kolla hur det såg ut. Ett antal av panelerna glappade (inte åtskruvade), skenorna som panelerna sitter fast i var alldeles för korta vilket gjorde att jag hade tre paneler där fästpunkterna i taket satt 65-75cm (ska vara max 45cm) från panelkanten, flertalet paneler inte i våg, en panel i fel vädersträck. Vidare låg kablaget oskyddat och inte i väderbeständiga plaströr.
Jag klagade och efter en vecka kom det två nya killar som rättade till alla fel.
När allt väl var på plats och man drog igång anläggningen hade jag ett par veckor där alla dagar hade en max daglig yield på 5kwh. När det väl fungerade som det skulle fågade jag vad problemet varit men fick aldrig något svar.
Jag väntar fortfarande på smartmeter som ingår i köpet men får inget svar när jag frågar om när jag får den installerad.

Det är min erfarenhet av Nordpolen Energi, hoppas det går smidigare för dig :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
MasterP och 2 till
  • Laddar…
P Per-Åke S skrev:
Jag ingick avtal med Nordpolen Energi i februari i år. Projekteringen gjordes vi satellitfoton vilket skulle vara fullt tillräckligt enligt säljaren. 18st i syd och 16st i öst vilket lät bra. Väl på plats inför installationen i juni konstaterads att det inte fungerade. Så för att få plats med 34 paneler fick man lägga 16 i syd, 12 i öst och 6 i väst.
Dom ringde och sa att dom var klara den 2 juni när jag var på resande fot. Väl hemma gick jag upp på taket för att kolla hur det såg ut. Ett antal av panelerna glappade (inte åtskruvade), skenorna som panelerna sitter fast i var alldeles för korta vilket gjorde att jag hade tre paneler där fästpunkterna i taket satt 65-75cm (ska vara max 45cm) från panelkanten, flertalet paneler inte i våg, en panel i fel vädersträck. Vidare låg kablaget oskyddat och inte i väderbeständiga plaströr.
Jag klagade och efter en vecka kom det två nya killar som rättade till alla fel.
När allt väl var på plats och man drog igång anläggningen hade jag ett par veckor där alla dagar hade en max daglig yield på 5kwh. När det väl fungerade som det skulle fågade jag vad problemet varit men fick aldrig något svar.
Jag väntar fortfarande på smartmeter som ingår i köpet men får inget svar när jag frågar om när jag får den installerad.

Det är min erfarenhet av Nordpolen Energi, hoppas det går smidigare för dig :)
Tur att du inte betalat något ännu då.

Med den layouten så har du en växelriktare med tre oberoende MPPT ingångar ? Annars blir det inget bra.
 
M mortimer skrev:
Tur att du inte betalat något ännu då.

Med den layouten så har du en växelriktare med tre oberoende MPPT ingångar ? Annars blir det inget bra.
Jo jag har betalt!
Efter strulet så har det fungerat nästan utan problem. Har varit ett par gånger som anläggningen inte startat upp på morgonen, men en omstart så var det uppe igen. Har prodcerat totalt 5,3 Mwh sedan i juli vilket jag nog tycker är OK. Nej jag har bara 2st MPPT ingångar (syd på en och öst & väst på en), men vet inte om mitt platta tak (12grader) gör att det fungerar bra ändå.
 
P Per-Åke S skrev:
Jag ingick avtal med Nordpolen Energi i februari i år. Projekteringen gjordes vi satellitfoton vilket skulle vara fullt tillräckligt enligt säljaren. 18st i syd och 16st i öst vilket lät bra. Väl på plats inför installationen i juni konstaterads att det inte fungerade. Så för att få plats med 34 paneler fick man lägga 16 i syd, 12 i öst och 6 i väst.
Dom ringde och sa att dom var klara den 2 juni när jag var på resande fot. Väl hemma gick jag upp på taket för att kolla hur det såg ut. Ett antal av panelerna glappade (inte åtskruvade), skenorna som panelerna sitter fast i var alldeles för korta vilket gjorde att jag hade tre paneler där fästpunkterna i taket satt 65-75cm (ska vara max 45cm) från panelkanten, flertalet paneler inte i våg, en panel i fel vädersträck. Vidare låg kablaget oskyddat och inte i väderbeständiga plaströr.
Jag klagade och efter en vecka kom det två nya killar som rättade till alla fel.
När allt väl var på plats och man drog igång anläggningen hade jag ett par veckor där alla dagar hade en max daglig yield på 5kwh. När det väl fungerade som det skulle fågade jag vad problemet varit men fick aldrig något svar.
Jag väntar fortfarande på smartmeter som ingår i köpet men får inget svar när jag frågar om när jag får den installerad.

Det är min erfarenhet av Nordpolen Energi, hoppas det går smidigare för dig :)
Tack för ditt svar.
Tråkigt att du hade så många problem. Tydligen är det skillnad på montörer och montörer för installationen hos mig gick hur smidigt som helst och jag är nöjd med resultatet. Jag lät Nordpolen Energi genomföra min installation i mitten på november och den tog 2 dagar. En vecka senare kom elektriker och kopplade in växleriktaren och körde igång anläggningen och allt har fungerat sedan dess. Nordpolen Energi hade anmält till nätleverantören som godkände anläggningen och helt automatiskt fick jag godkänt från elleverantören att sälja el. Så allt har hittils fungerat perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.