6 056 läst · 16 svar
6k läst
16 svar
Nordan, Velfac eller Morups
Sida 1 av 2
Dats att byta fönster och väljer mellan Nordan Ntech, Velfac 200 Energy och Morups. Offerterna ligger runt samma pris för alla 3. Kommer vara en blandning av fasta och öppningsbara fönster.
Huset har tegelfasad och kommer troligen välja antracitgrå aluminium utvändigt.
Gillar att Velfacs fasta och öppningsbara fönster ser likadana ut men verkar som att det är problem med färg som lossnar och kondens?
Någon som nyligen bytt fönster och har rekommendationer?
Gillar att Velfacs fasta och öppningsbara fönster ser likadana ut men verkar som att det är problem med färg som lossnar och kondens?
Vi har NorDan, 3 st vridfönster trä/alu,2 st fasta och 1 st altandörr i trä mot uterummet. Mycket nöjd med dom.
-----------P perka99 skrev:Dats att byta fönster och väljer mellan Nordan Ntech, Velfac 200 Energy och Morups. Offerterna ligger runt samma pris för alla 3. Kommer vara en blandning av fasta och öppningsbara fönster.
Sitter i samma sits som du och kommer även vi köpa en mix av fasta och öppningsbara fönster.
Vi tittar än så länge bara på Velfac 200 och Morups. Grannen har velfac och har ett stort problem med kondens på fönstren på ena sidan av huset har jag sett. Brukar dock försvinna under dagen. Han har själv nämnt att han borde gjort något åt ventilationen när han renoverade så vet inte om det är ett följdproblem på det eller inte.
Prismässigt så är Velfac's offert något billigare för stunden för vår del. Jämför jag de 2 leverantörerna så är min bild följande:
* inbrottsskydd - båda tycks ta området på allvar men använder 2 olika klassningar så går inte att jämföra dem rakt av
* u-värde: här har Morups bättre prestanda för de fönster vi valt
* anti-fog: erbjuder endast Morups
* små konstruktionsmått: här leder Velfac
* lätthet upphandling: här leder Morups stort för vår del då de ansvar för måttning och leverans medan Velfac bara säljer via annat företag. Något som gjort kommunikationen långsam samt att jag själv måste ta ansvar för mått och hitta en entreprenör för själva fönsterbytet. I vårt fall är det arkitekten som förordnar Velfac vilket jag förstått är ett populärt val bland arkitekter
Skulle vara intressant att titta även på Elite Vision men skulle önska att det fanns en kunnig hantverkare som kunde ta ett helhetsansvar här för att måttningen blir rätt och även sedan gör själva fönsterbytet. Någon som vet en bra och pålitlig partner för det i Stockholms-området?
Tar även jag gärna input på om det finns någon annan fönstertillverkare av klass som jag bör titta in på!
Vi hade https://www.elitfonsterpaplats.se/ som mätte och gav oss offert på Elit Vision. Vi har 29 fönster som ska bytas och de är ca 60tkr dyrare än Velfac med installation
Kondensen på din grannes Velfac, är den invändig?
Kondensen på din grannes Velfac, är den invändig?
Tack för info kring Elite fönster - skall kolla in på det!P perka99 skrev:
Förstår jag dig rätt att Velfac var billigare om du bara tittar på fönsterkostnaden och tar bort montagekostnaderna?
Vet tyvärr inte vart på fönsterpartiet som kondensen satt sig. Vi har bara sett att det på kalla dagar på morgonen varit mkt kondens underifrån och uppåt när vi sett fönstret utifrån. Något som sedan försvann under dagen.
Hittade även tyska Schueco - en leverantör som verkar rikta in sig på små konstruktionsmått liksom Velfac.
Vi har inte valt ännu, det logiska vore att välja Morups då de är billigare, har bättre u-värde samt antifog men just nu lutar det åt Velfac Edge då de passar bättre designmässigt. Tyvärr går de bara att få i 2-glas med ett betydligt sämre u-värde. Dock är ju risken för utvändig kondens mindre dåD dator skrev:
Hej!D dator skrev:-----------
Sitter i samma sits som du och kommer även vi köpa en mix av fasta och öppningsbara fönster.
Vi tittar än så länge bara på Velfac 200 och Morups. Grannen har velfac och har ett stort problem med kondens på fönstren på ena sidan av huset har jag sett. Brukar dock försvinna under dagen. Han har själv nämnt att han borde gjort något åt ventilationen när han renoverade så vet inte om det är ett följdproblem på det eller inte.
Prismässigt så är Velfac's offert något billigare för stunden för vår del. Jämför jag de 2 leverantörerna så är min bild följande:
* inbrottsskydd - båda tycks ta området på allvar men använder 2 olika klassningar så går inte att jämföra dem rakt av
* u-värde: här har Morups bättre prestanda för de fönster vi valt
* anti-fog: erbjuder endast Morups
* små konstruktionsmått: här leder Velfac
* lätthet upphandling: här leder Morups stort för vår del då de ansvar för måttning och leverans medan Velfac bara säljer via annat företag. Något som gjort kommunikationen långsam samt att jag själv måste ta ansvar för mått och hitta en entreprenör för själva fönsterbytet. I vårt fall är det arkitekten som förordnar Velfac vilket jag förstått är ett populärt val bland arkitekter
Skulle vara intressant att titta även på Elite Vision men skulle önska att det fanns en kunnig hantverkare som kunde ta ett helhetsansvar här för att måttningen blir rätt och även sedan gör själva fönsterbytet. Någon som vet en bra och pålitlig partner för det i Stockholms-området?
Tar även jag gärna input på om det finns någon annan fönstertillverkare av klass som jag bör titta in på!
Vi tittade på Ekstrand och Velfac som var tips från arkitekten. Vår husleverantör har sett problem med Velfac gällande stora fönster som kan skeva så vi tittar nu på Elite Vision som ska ha mindre karmyta i slutänden (har inte sett exakt mått ännu) jmf med Velfac som tydligen har en plåt som monteras på samt om man har färgad ytterbåge ett vitt parti som lyser igenom utifrån så ta gärna en titt på det. Elite Vision har däremot inte runda fönster i sin serie så här får vi ta Elite orginal alt ngt annat. Det var inte bara att välja fönster helt enkelt. Vi har också förstått att Elite är 20-30% dyrare, men vill att de ska hålla och inte ge oss några problem framöver.
Den stora nackdelen med Elit är att beslagen är synliga på deras vridfönsterS sofia.bertling skrev:Hej!
Vi tittade på Ekstrand och Velfac som var tips från arkitekten. Vår husleverantör har sett problem med Velfac gällande stora fönster som kan skeva så vi tittar nu på Elite Vision som ska ha mindre karmyta i slutänden (har inte sett exakt mått ännu) jmf med Velfac som tydligen har en plåt som monteras på samt om man har färgad ytterbåge ett vitt parti som lyser igenom utifrån så ta gärna en titt på det. Elite Vision har däremot inte runda fönster i sin serie så här får vi ta Elite orginal alt ngt annat. Det var inte bara att välja fönster helt enkelt. Vi har också förstått att Elite är 20-30% dyrare, men vill att de ska hålla och inte ge oss några problem framöver.
Tack för bra input!S sofia.bertling skrev:Hej!
Lite oklart vad du menade med "Velfac som tydligen har en plåt som monteras på samt om man har färgad ytterbåge ett vitt parti som lyser igenom utifrån". Du får jättegärna skriva en rad till om detta så jag inte missförstår
Enligt min snickare så har en av hans kunder fått problem med velfacs öppningsbara fönster då han skulle installera persienner inifrån. Dessa gick inte att fälla ned då det halvvägs upp på bågen stack ut något som gjorde att persiennerna inte går att fälla ned utan fastnar. En annan aspekt han tog upp var att han tyckte målningen på bågarna (inifrån) var mkt känsliga. Kunden behövde förbättringsmåla på väggarna efter fönsterjobbet och det sattes då målartejp på karmen för att skydda dem - när dessa togs bort följde bitar av färgen med. Velfac ville inte ersätta detta utan det blev istället ett försäkringsärende.