24 788 läst · 10 svar
25k läst
10 svar
Non Woven-klister funkar inte på "vanlig" tapet?
Har fått problem när jag tapetserar ett litet sovrum.
Färgen på tapeten försvinner på olika ställen.....mest vid kanterna.
Först misstänkte jag att nån semestervikarie slarvat vid tillverkningen, men....
Då tittade jag ( sent som vanligt ) på burken med tapetklister jag fick med; Non Woven står det på den.
Kan detta vara problemet?
Har någon här råkat ut för liknande problem?
Färgen på tapeten försvinner på olika ställen.....mest vid kanterna.
Först misstänkte jag att nån semestervikarie slarvat vid tillverkningen, men....
Då tittade jag ( sent som vanligt ) på burken med tapetklister jag fick med; Non Woven står det på den.
Kan detta vara problemet?
Har någon här råkat ut för liknande problem?
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Det ska vad jag vet inte vara något problem, rollar man limmet på tapeten och låter dom svälla som vanligt....
Vad är det för tapet? Har någon gång testat att tapetser med billiga "skittapeter" och dom tålde knappt att man torkade av
dom med en lätt fuktad trasa....färgen följde nästan med.
Vad är det för tapet? Har någon gång testat att tapetser med billiga "skittapeter" och dom tålde knappt att man torkade av
dom med en lätt fuktad trasa....färgen följde nästan med.
Det är Boråstapeters Borosan inköpt från en lokal fackhandel.
Klistret heter Home 360.
Jag fick det i näven av säljaren när jag bad honom om färdigblandat klister.
Konstigt nog står det "Special-lim för tapeter med Non Woven baksida" på hinken....
Jag har aldrig gett speciellt mycket för ordet "fack" (på svenska ), och det här höjer ju inte dess anseende i mina ögon....
Klistret heter Home 360.
Jag fick det i näven av säljaren när jag bad honom om färdigblandat klister.
Konstigt nog står det "Special-lim för tapeter med Non Woven baksida" på hinken....
Jag har aldrig gett speciellt mycket för ordet "fack" (på svenska ), och det här höjer ju inte dess anseende i mina ögon....
Medlem
· Västerbotten
· 169 inlägg
Borosan är väl den mest sålda papperstapeten som finns, används av många fastighetsägare där det tapetseras. Ta kt med färghandeln där du handlade och påtala problemet. Kan ju vara något problem med tapeten och så länge du inte känner dig nöjd har du ju rätt att klaga. Be dom gärna komma förbi och kolla hur det ser ut.
Tvättade du bort limmet i skarvarna på en gång eller? Blir ju alltid lite söl...
Tvättade du bort limmet i skarvarna på en gång eller? Blir ju alltid lite söl...
Bortsett från limmet.............. När man torkar en våd med svamp gör många felet att de torkar uppifrån och rakt ner. Det kan fungera på mönstrade och flerfärgade tapeter men INTE på en enfärgad kulört tapet. Resultatet man får är en ljusare rand från tak till golv mellan varje våd. När det gäller limmet till Borosanen så ska det vara motsvarande Hernia T20 (Pulvervarianten) elle ett färdigblandat tapetlim med en svart fyrkant som lim kodning. Titta alltid på tapetrullarna där ska stå vilket lim och vilken limkod som krävs till din tapet.DEt finns Fyrkant. trekant, Två trekanter , Tre trekanter och ringar (Våtrumslim och div metylcellulosaklister). Så än en gång kolla så att tapetlimskodning och limkodning överensstämmer
Tack för ett bra och informativt svar, Anders_S.
Limmet jag fick har 3 trekanter...jag har faktiskt inte tänkt på denna märkning tidigare.
Rullarna har ingen märkning alls...
Att man ska vara väldigt försiktig med svampen har jag lärt mig av erfarenhet.
Använd mycket vatten och gnugga inte, men de ljusare partierna syntes redan innan jag torkade av kanterna.
Min egen teori är att det slabb man kan få på framsidan av tapeten hinner fästa när våden sväller med detta lim.
Limmet jag fick har 3 trekanter...jag har faktiskt inte tänkt på denna märkning tidigare.
Rullarna har ingen märkning alls...
Att man ska vara väldigt försiktig med svampen har jag lärt mig av erfarenhet.
Använd mycket vatten och gnugga inte, men de ljusare partierna syntes redan innan jag torkade av kanterna.
Min egen teori är att det slabb man kan få på framsidan av tapeten hinner fästa när våden sväller med detta lim.
Man skall ha vanligt hederligt tapetlim för pappers tapeter till Borosan och man bör inte "gnugga" för brinnande livet med svampen för då kan pigmenten förstöras..
Hej, ja men det är ju en easy up tapet du använt och det limmet ska ju passa för plastbaserade tapeter som det stod på förpackningen också, dvs för non woven (easy up). Kanske bättre att använda riktiga papperstapeter som man har gjort i åratal och som har funkat perfekt. Då använder man istället rent cellulosabaserat klister.
Boråstapeter rekommenderar Bostik Hernia for non woven.
Innehållsförteckningen för Bostik Hernia non woven :
"KOMPLETTERANDE RISKINFORMATION (EU)
EUH208 Innehåller blandning av:5klor2metyl2Hisotiazol3on och 2metyl2H isotiazol3on(3:1).
Kan orsaka en allergisk reaktion. EUH210 Säkerhetsdatablad finns att rekvirera."
Det innehåller också Polyvinylacetat som bindemedel.
Denna typ av lim som är till för easy up innehåller ju mer kemikalier än vanligt cellulosa limpulver eller flingor baserade på potatiststärkelse.
Det jobbiga med lim som inte redan är blandat är att man måste röra ihop det själv. Så jobbigt är det kanske inte egentligen men många tycker det är mer praktiskt med färdigblandat. Men då ska man vara medveten om att nackdelen med det är att det innehåller biocider, ofta en blandning av sådana så inte limmet härsknar. Vill man ha giftfria väggar är det bättre att blanda ihop det själv, och då kan man inte ha easy up antar jag, så det beror helt på vilken medvetenhet eller mål man har.
Boråstapeter rekommenderar Bostik Hernia for non woven.
Innehållsförteckningen för Bostik Hernia non woven :
"KOMPLETTERANDE RISKINFORMATION (EU)
EUH208 Innehåller blandning av:5klor2metyl2Hisotiazol3on och 2metyl2H isotiazol3on(3:1).
Kan orsaka en allergisk reaktion. EUH210 Säkerhetsdatablad finns att rekvirera."
Det innehåller också Polyvinylacetat som bindemedel.
Denna typ av lim som är till för easy up innehåller ju mer kemikalier än vanligt cellulosa limpulver eller flingor baserade på potatiststärkelse.
Det jobbiga med lim som inte redan är blandat är att man måste röra ihop det själv. Så jobbigt är det kanske inte egentligen men många tycker det är mer praktiskt med färdigblandat. Men då ska man vara medveten om att nackdelen med det är att det innehåller biocider, ofta en blandning av sådana så inte limmet härsknar. Vill man ha giftfria väggar är det bättre att blanda ihop det själv, och då kan man inte ha easy up antar jag, så det beror helt på vilken medvetenhet eller mål man har.
Redigerat:
Personligen kan jag med lätthet avstå från att kunna torka av tapeter i ett vanligt rum, sovrum, vardagsrum etc, jag menar det är ju inget kök eller badrum vi talar om.. ja inget våtrum. Vill du kunna spola av väggarna också?
Jag själv har hellre riktiga papperstapeter, för då slipper man den här lite plastiga ytan som easy up tapeterna faktiskt har om man jämför. Personligen gillar jag inte det materialet alls. Det finns massa fina tapetmönster som har gjorts som easy up, men jag skulle mycket hellre vilja ha dem som riktiga papperstapeter.
Jag själv har hellre riktiga papperstapeter, för då slipper man den här lite plastiga ytan som easy up tapeterna faktiskt har om man jämför. Personligen gillar jag inte det materialet alls. Det finns massa fina tapetmönster som har gjorts som easy up, men jag skulle mycket hellre vilja ha dem som riktiga papperstapeter.