1 673 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Nokia N85 - GPS gratis?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Jag köpte för en dryg månad sen en Nokia N85 och har inte testat GPS:en nämnvärt ännu. Men min fråga är om det är helt gratis att använda GPS:en eller om det kostar pengar? (Vet att det finns någon a-GPS-funktion, eller vad det nu kallades, som vid uppstart skickade iväg några kb som kostade lite).
Så helt enkelt, kostar det att använda GPS:en?
//Patrik
Så helt enkelt, kostar det att använda GPS:en?
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Okej, då vet jag.
Jag vet att, i jämförelse med Sony Ericsson, så kan man ladda ner kartor gratis från Nokias hemsida.
//Patrik
Jag vet att, i jämförelse med Sony Ericsson, så kan man ladda ner kartor gratis från Nokias hemsida.
//Patrik
När du köper mobilen så ingår det ett visst antal dagars navigering i priset, och när de är slut så får du köpa nya dagar (fick betala 120 kr för 90 dagar, eller ett år för ca 1000 kr). Detta för att använda navigeringsfunktionen, "Kör eller Gå till en viss plats från din postition".
Om du bara vill se var du befinner dig så kostar det "ingenting", du betalar bara för den datatrafik som krävs för att ladda ner kartan över det område där du befinner dig.
Har faktiskt en N85 själv och använder GPS:en med navigering ganska ofta. Fungerar sådär, men helt OK. Kanske inte de mest aktuella kartorna när det gäller nya motorvägar etc, men jag har inget att jämföra med heller.
Jag har bara Nokias egen programvara som följer med mobilen, Nokia Maps, men jag tror att man kan ladda ner applikationer från externa tillverkare, tex tomtom mfl, men jag har inte undersökt det mer. Kolla gärna på tex Pris-jakts for-um för din mobilmodell, där finns det fler glada användare av N85.
Om du bara vill se var du befinner dig så kostar det "ingenting", du betalar bara för den datatrafik som krävs för att ladda ner kartan över det område där du befinner dig.
Har faktiskt en N85 själv och använder GPS:en med navigering ganska ofta. Fungerar sådär, men helt OK. Kanske inte de mest aktuella kartorna när det gäller nya motorvägar etc, men jag har inget att jämföra med heller.
Jag har bara Nokias egen programvara som följer med mobilen, Nokia Maps, men jag tror att man kan ladda ner applikationer från externa tillverkare, tex tomtom mfl, men jag har inte undersökt det mer. Kolla gärna på tex Pris-jakts for-um för din mobilmodell, där finns det fler glada användare av N85.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Men priset gäller det allt typ av navigering eller gäller det röststyrd navigering bara?Jeepmannen skrev:När du köper mobilen så ingår det ett visst antal dagars navigering i priset, och när de är slut så får du köpa nya dagar (fick betala 120 kr för 90 dagar, eller ett år för ca 1000 kr). Detta för att använda navigeringsfunktionen, "Kör eller Gå till en viss plats från din postition".
//Patrik
Du får inga väganvisningar om du inte har betalt licensen (eller har gratisdagar kvar sen inköpet). Sen om man vill ha röst eller inte spelar ingen roll.
Däremot så kan du alltid se VAR du är någonstans, men inte hur långt det är dit du ska (på något annat sätt än fågelvägen...).
Navigering i form av positionsbestämning "-var är jag?" är "gratis" (se tidigare inlägg).
Hoppas det klarnar lite...
Däremot så kan du alltid se VAR du är någonstans, men inte hur långt det är dit du ska (på något annat sätt än fågelvägen...).
Navigering i form av positionsbestämning "-var är jag?" är "gratis" (se tidigare inlägg).
Hoppas det klarnar lite...
Var observant på att kartorna är rätt stora så det kan bli betydande datamängder om du låter Nokia Maps ladda ner kartor vid behov. Nokia har ett program till Windows, Nokia MapLoader, som gör att du kan ladda ner till din PC och föra över dem till telefonen via USB-kabeln.