1 497 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Nödvändigt med luftspallt?
Har funderat lite kring detta med luftspalt när man öppnar upp till taknock. Vilken nytta gör det? Har öppnat ett till nock i ett rum på ovanvåningen i ett gammalt knuttimmrat husi Småland. Om jag inte sätter upp en skiva för luftspallt så ser det ut som följer sett utifrån och in. Betongpanna,strö och bärläkt,papp,råspont,isolering,panel. I denna konstruktion möts kallt och varmt på insidan av råsponten. Om jag sätter upp skiva för ventilering ser det ut som följande; Betongpanna, strö och bärläkt, papp, råspont, luftspallt, masonite, isolering,panel.Då möts den varma och kalla luften på undersidan av masoniten?Har jag ett tankefel i mitt resonemang? Vilken nytta gör då luftspalten?Det är ett åretrunt boende så inne tempen ligger runt 22-23 grader, något högre i taket eftersom värmen smiter dit.
Tacksam för alla rättelser och synpunkter.
S Snabba svar som möjligt för det börjar bli kallt ute och arbetet är i gång....
Taklagsfest
Tacksam för alla rättelser och synpunkter.
S Snabba svar som möjligt för det börjar bli kallt ute och arbetet är i gång....
Taklagsfest
Redigerat:
Din råspont lär inte må så bra om du skippar luftspalten.
Fukt måste få en chans att ventileras ut!
Glöm inte att luften måste komma ut nånstans med, i nock eller med mögelstoppers.
Jag hade försökt skippa masoniten den sista biten uppe vid nock för att ge varm fuktig luft en lättare väg ut, men det förutsätter att isoleringen _INTE_ kan gå emot råsponten.
/Kent
Fukt måste få en chans att ventileras ut!
Glöm inte att luften måste komma ut nånstans med, i nock eller med mögelstoppers.
Jag hade försökt skippa masoniten den sista biten uppe vid nock för att ge varm fuktig luft en lättare väg ut, men det förutsätter att isoleringen _INTE_ kan gå emot råsponten.
/Kent
Då kan man alltså skippa skivan om man kan garantera att isolering inte ligger mot råspont, annars krävs en ventilationsspallt. Bildas det inte fukt på insidan av masoniten då????
Visst kan det hända, men den är tunn och inte en vital del av huset såsom råsponten är.
Dessutom behövs masoniten även för att förhindra att det blåser in i isoleringen.
/Kent
Dessutom behövs masoniten även för att förhindra att det blåser in i isoleringen.
/Kent
Stort tack för hjälpen!!
Deta är ett forum som är i särklass det bästa som jag varit inne på....
Nu är det bara att hugga i med massoniten....lite högt är det också =)
Än en gång
Tack.
Deta är ett forum som är i särklass det bästa som jag varit inne på....
Nu är det bara att hugga i med massoniten....lite högt är det också =)
Än en gång
Tack.
Jo, så mycket har jag förstått genom att läsa lite i tidigare tråda men allt är ju inte själklart här i världen....Låter masoniten mötas i nocken så att det blir "tvärdrag" under/mellan takhalvorna dvs från takfot till takfot ....förstod jag själv vad jag skrev där??
Nej, du bör ha ventilation uppåt med, dvs öppet i nock eller använda mögelstoppers.
/Kent
/Kent
Liknande trådar
-
Nödvändigt att ha golvbrunn på toalett
Badrum -
Linoljelack på platsbyggd bokhylla - nödvändigt eller fult?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är det nödvändigt att säkra upp från 10A för ett ångstrykjärn på 3000W?
El -
Tömma vatten i Fjällstuga, nödvändigt?
Vatten & Avlopp -
Nödvändigt med U-block i översta laget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus