Jag har på befintligt 110-rör kopplat på en 75 mm förgrening som ska gå till tvättställ/diskbänk. Det befintliga 110-röret ligger nergrävt under garagegolvet och är av plast (bytt 2001). Jag har knackat upp en bit av golvet där jag vill göra förgreningen och grävt tillräckligt för att kunna kapa av det befintliga 110-röret en bit (ca 50 cm).

Nu till min fråga: Efter att ha monterat förgreningen så går inte 110-rören i "botten" på avloppsdelarna, eftersom rörbiten jag kapad bort är ca 6 cm kortare än biten som ska på plats igen, om någon förstår vad jag menar (muffen på röret i golvet "tar" 6 cm extra). Har hållt på och trixat lite och efter mycket möda har jag lyckats få delarna att passera gummitätningen i alla fall. Så min fråga är om det är tillräckligt eller om jag måste göra på något annat sätt för att få avloppsdelarna att "gå i botten"? Rördelarna ska gjutas igen så det finns ju ingen riskt att de lossnar i framtiden, men det känns lite konstigt att inte montera dem som det är tänkt.

En lösning är ju att gräva upp golvet några meter till för att på så sätt frigöra avloppsröret och få mer spelrum. Vill helst undvika detta extra jobb.

Synpunkter, tips och ideer mottages tacksamt.
 
Är det inte möjligt att kapa typ 10-15 cm till på det ursprungliga 110-röret så att du kan få dit en ny bit rakrör som är ca 15-20 cm och som går in fullt i din nya förgrening, och sen fixa den sista skarven med en skjutmuff som täcker?
 
Tack för tipset. Nackdelen är att jag får ta upp golvet en bit till för att komma åt.

Har även kollat på en lösning med en förgrening med tre muffar. Skjuter då in de raka bitarna fullt i förgreningen och skjuter dem sedan ut halvvägs till den befintliga 110-röret (som båda har muffar). Får inte heller då in bitarna fullt, men åtminstone halvvägs, vilket är bättre än nuvarnade lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.