1 060 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Nockbräda saknas
Hej Alla kunniga,
jag och sambon har köpt ett hus som byggdes om totalt för 6 år sedan.
När jag gick igenom besiktningsprotokollet så hade besiktningsmannen anmärkt på att nockbrädan saknas i taket.
Frågade säljaren om varför ingen nockbräda monterats vid takläggningen och han svarade att dom ansåg att det inte nödvändigt och dom aldrig märkt att nockpannorna rört sig.
Huset är beläget uppe på en höjd så det kan blåsa rätt häftigt.
Nu till frågan, ska man ta itu med att smälla dit en nockbräda för att säkerställa att pannorna inte kommer röra sig? Eller göra en liten fuling och limma ihop nockpannorna?
Finns det några mer risker man borde överväga då brädan saknas?
Är inte jättekunnig inom snickeri men klarar mig.
Trevlig helg!
jag och sambon har köpt ett hus som byggdes om totalt för 6 år sedan.
När jag gick igenom besiktningsprotokollet så hade besiktningsmannen anmärkt på att nockbrädan saknas i taket.
Frågade säljaren om varför ingen nockbräda monterats vid takläggningen och han svarade att dom ansåg att det inte nödvändigt och dom aldrig märkt att nockpannorna rört sig.
Huset är beläget uppe på en höjd så det kan blåsa rätt häftigt.
Nu till frågan, ska man ta itu med att smälla dit en nockbräda för att säkerställa att pannorna inte kommer röra sig? Eller göra en liten fuling och limma ihop nockpannorna?
Finns det några mer risker man borde överväga då brädan saknas?
Är inte jättekunnig inom snickeri men klarar mig.
Trevlig helg!
Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Glömde nämna skriva i texten, men vi har inte fått tillgång till huset ännu.
Undrar bara om det finns mer risker än att nockpannorna kan röra sig då nockbrädan saknas
Det kan nog vara förståndigt att säkra upp med nockbräda samt pannraderna kring nocken med skruv -innan olyckan är framme. Ju högre upp och brantare lutning dess viktigare är det med randzoner avseende säkring av pannor. Att säljaren säger en sak innebär inte att det gäller framöver.
Tack för svar blir nog att smälla dit en nockbräda så man kan sova gott om natten när det blåser uteNoramasen skrev: