badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Jag har en fråga om byggreglerna för badrum. Jag var på besiktning på ett hus igår där man byggt ut badrummet svart och helt felaktigt år 2008. Nu funderar jag på hur stor prutning jag ska göra, d v s vad det kostar att göra om det ordentligt. Jag vet redan att det bara är att göra om allting från början p g a felaktiga golvbrunnar, frågan är om det ens räcker enligt branschreglerna?

Det ser ut som på bilden, den svartinramade rutan är det gamla badrummet som nu är genomgång till det nya (rödmarkerade) och tvätthörna. Det gamla är ca 2 m2 och det nya ca 4-5 m2.
Bilden under ska föreställa ett tvärsnitt från sidan (har inget CAD-program hemma tyvärr).

Som synes ligger den nya delen 15 cm över den gamla p g a att det kommer en bjälke (blå i bilden) mellan gamla delen och tillbyggnaden där. Man har slutat med tätskikt och klinkers någon centimeter före ytterkanten på bjälken på den nya delen och sidan på bjälken ligger helt oskyddad. Rören till WC går längs bjälken, där har man satt över en bräda för att inte trampa på rören när man går förbi.

Nu undrar jag, det räcker väl inte med att bara göra om underarbete, tätskikt, ytskikt etc från grunden för att få det godkänt, hela utrymmets utformning är väl felaktigt med tanke på nivåskillnaden på golvet? En läcka från nya delen om inte golvbrunnen hinner med riskerar ju att snart rinna ned på den gamla (med den oskyddade bjälken) och om inte golvbrunnen hinner med där kommer det ju snart ut i hallen. Det vore ju konstigt om det får vara så?

Och i så fall, vad finns det för godkända lösningar?

- Bygga upp en tillräckligt hög kant mellan rummen och sätta ett trappsteg? (Inte snyggt)
- Fuktskydda bjälken och ha en tillräcklig kant mellan hallen och gamla delen? (Inte snyggt)
- Vägga in nya delen och sätta en dörr med godkänt hög tröskel emellan och bygga den gamla delen enligt kraven för tvättutrymmen istället? (skulle man nog föredra)



Vad säger ni med lite mer erfarenhet?
 
Det är nog bara att riva upp hela och göra om så det blir samma nivå överallt, för det blir inte lätt att skarva ihop tätskiktet(tror inte ens att man får det).
 
  • Gilla
TLZ
  • Laddar…
Tack för svar!

Det är även min tolkning så långt jag kommit. De forna två rummen ingår numera i samma våtutrymme och ska ha ett sammanhängande tätskikt. Nu har jag tackat nej till kåken, så diskussionen är mest akademisk, men intressant. Göras om måste det ändå, eftersom golvbrunnarna är felaktigt installerade, den gamla är inte ens utbytt. Frågan är om man får göra om badrummen med samma lösning i olika plan? Branschreglerna säger ingenting om planskillnader i badrum specifikt, men tätskiktet blir ju svårt att lösa rent praktiskt, samt lutningen mot golvbrunn.
 
Får och får, och måste och ska...

Du får väl bygga ett badrum med spånskivor som ytskikt och spannar med ett hål i botten som brunnar om du vill.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Herr Lovart skrev:
Får och får, och måste och ska...

Du får väl bygga ett badrum med spånskivor som ytskikt och spannar med ett hål i botten som brunnar om du vill.
Man behöver ju inte ens ha ett våtutrymme :)

Frågan var om det är kompatibelt med Säkra Våtrum eller BBV att bygga med denna planlösning överhuvudtaget.

Eftersom alla besiktningsmän förhoppningsvis varnar för ett badrum som inte överensstämmer med någon av dessa blir ju en kåk med badrum med nedslag osäljbar utan rejäl prutning. Vilket inte är kul som säljare om man missade det när man köpte huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.