Jag har en fundering angående att sätta en nivålist mellan två parkettgolv där listen skall täcka en övergång på 2,8 m med en höjdskillnad som varierar mellan ca 2 och 7 mm.

Om man sätter en självhäftande nivålist hur blir det då med att golvet rör sig? Eller samma sak om man skruvar fast en nivålist i t.ex. mässing i parketten?

Har ni något tips på en bra lösning?

Mats-S
johanssor johanssor skrev:
nivålist mellan två parkettgolv
Skruva i mellanrummet mellan dom bägge ytorna. Tror inte självhäftande funkar i längden, bättre att skruva eftersom du har varierande höjdskillnad.
Välj en metallist som kan svälja varierande höjdskillnader. Ska nog vara en lite bredare modell här så syns det mindre att det är olika nivåer.

Mats-S Mats-S skrev:
Skruva i mellanrummet mellan dom bägge ytorna. Tror inte självhäftande funkar i längden, bättre att skruva eftersom du har varierande höjdskillnad.
Välj en metallist som kan svälja varierande höjdskillnader.
Jag borde klargjort det men mellan golven är det porös betong (det har stått en vägg där förut) så vet inte om det håller om man pluggar och skruvar direkt i undergolvet. Jag har kollat på olika lösningar med en underkanal som man limmar fast och kan trycka ner listen i, men hittar inga bra lister för detta ändamål.

Mats-S
Kanske du kan skruva i parkettgolvet som har den lägre nivån, så att listen klämmer mot den högre sidan. Borde funka om mellanrummet mellan golven inte är för stort. Förborra i parketten innan du skruvar.

Mats-S Mats-S skrev:
Kanske du kan skruva i parkettgolvet som har den lägre nivån, så att listen klämmer mot den högre sidan. Borde funka om mellanrummet mellan golven inte är för stort. Förborra i parketten innan du skruvar.
Mellanrummet är ca 2,5 cm så på så vis borde det vara lugnt. Kan dock golvet röra sig normalt om man skruvar fast en list i det?

Mats-S
johanssor johanssor skrev:
Mellanrummet är ca 2,5 cm så på så vis borde det vara lugnt. Kan dock golvet röra sig normalt om man skruvar fast en list i det?
Ingen fara med rörelser om det är normala omständigheter, uppvärmt året runt. Skruvarna har viss rörlighet dessutom.

Jag har nyligen totalrenoverat vår undervåning, men innan dess hade jag ett parkettgolv som jag "tvingades" skruva ner mot underlaget på en sträcka av ca 3 meter. Och det var mitt på ytan, det höll i 40 år utan några problem, inte en spricka i parketten :)

Du kan använda båda skruv och klisterbar list, båda kommer funka. Listerna kommer inte hålla golvet för att kunna röra sig med årstiderna, golvet rör sig ändå.
En universal klister kan bli bra om undergolvet är poröst. Den kan du ”skruva” till så den ligger plant innan du klistrar.
Finns nog inte 3 meters klister i alla modeller men kolla vad Duri har.
Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.