Hej!

Jag har ett 1,5 planshus på 129 kvadrat i södra Sverige som värms av ett FTX system. Den ena delen som tar hand om ventilationen är relativt ny från Systemair med en roterande värmeväxlare. När inte värmeväxlaren räcker för uppvärmning (vilket är ofta) så har jag i tvättstugan ett åldrande Bahco ACJ 16 kW aggregat som värmer luften med ett doppelement dvs ren eluppvärmning. Jag har kollat på några lösningar för att kunna uppgradera till ett mer energieffektivt sätt att värma upp huset och tappvattnet.

Jag är inte intresserad av en LLVP i hallen som enbart värmer där med dålig spridning av värmen utan jag vill ha en värmepumps effektiva värmeproduktion in i mitt befintliga system som leder luften in i varje rum dvs utnyttja mitt redan dragna rörsystem. För att vara tydlig jag har kikat på denna lösning tillsammans med en värmepumpsberedare (Indol PV300) men den lösningen passar inte oss.

Jag har i stället tittat på två system som ger integrerad varmluft in i befintliga FTX-systemet tillsammans med en integrerad värmepumpsberedare:
Nu till det som jag vill ha hjälp med, är det någon som har erfarenhet av att använda någon av dessa eller likvärdigt system för att värma hela huset och tappvarmvattnet? Jag är lite osäker efter att ha läst på deras respektive sidor om de verkligen klarar att både värma hela huset och producera VV på vintern.

Jag tar gärna emot all input ni har då det är en stor investering och saker som upplevd ljudnivå, kvalitet, lätthet av underhållsarbete, filter etc är också viktiga.

H HenksTillman skrev:
Hej!

Jag har ett 1,5 planshus på 129 kvadrat i södra Sverige som värms av ett FTX system. Den ena delen som tar hand om ventilationen är relativt ny från Systemair med en roterande värmeväxlare. När inte värmeväxlaren räcker för uppvärmning (vilket är ofta) så har jag i tvättstugan ett åldrande Bahco ACJ 16 kW aggregat som värmer luften med ett doppelement dvs ren eluppvärmning. Jag har kollat på några lösningar för att kunna uppgradera till ett mer energieffektivt sätt att värma upp huset och tappvattnet.

Jag är inte intresserad av en LLVP i hallen som enbart värmer där med dålig spridning av värmen utan jag vill ha en värmepumps effektiva värmeproduktion in i mitt befintliga system som leder luften in i varje rum dvs utnyttja mitt redan dragna rörsystem. För att vara tydlig jag har kikat på denna lösning tillsammans med en värmepumpsberedare (Indol PV300) men den lösningen passar inte oss.

Jag har i stället tittat på två system som ger integrerad varmluft in i befintliga FTX-systemet tillsammans med en integrerad värmepumpsberedare:
  • Nilan
    ([länk])
  • rec-indovent.se
    ([länk])
Nu till det som jag vill ha hjälp med, är det någon som har erfarenhet av att använda någon av dessa eller likvärdigt system för att värma hela huset och tappvarmvattnet? Jag är lite osäker efter att ha läst på deras respektive sidor om de verkligen klarar att både värma hela huset och producera VV på vintern.

Jag tar gärna emot all input ni har då det är en stor investering och saker som upplevd ljudnivå, kvalitet, lätthet av underhållsarbete, filter etc är också viktiga.
Men är inte nilan aggregatet enbart varmvatten och ventilation? Men rec är varmvatten och ventilationsvärme? Kanske läst fel i all hast.

H HenksTillman skrev:
Den kan kombineras med en VP: [länk]
Ok då hänger det ihop. Har du fått nått pris på rec? Lösningen låter bra att utnyttja din befintliga installation. Vet att värma hus med varmluft inte är det bästa gällande verkningsgrad men i detta fall med både återvinning av din avluft och värma tilluft och värma ditt varmvatten via värmepump måste minska din energikostnad rejält.

Hittar dock ingen siffra på effekten på varmvattenbatteriet på den där rec. Bör åtminstone vara på 6kw eller mer om den skall göra nån nytta.

Går ju enkelt att plocka ihop ett motsvarande paket från andra leverantörer också, t.ex. NIBE. Tänk på att luftvärmeaggregat oftast vil jobba med en ganska hög framledningstemperatur så det gäller att välja en värmepump som klarar det.

En annan tråd där alternativ till ersättning för Bahco ACF/ACJ diskuteras: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82830.0

H Håbbe01 skrev:
Ok då hänger det ihop. Har du fått nått pris på rec? Lösningen låter bra att utnyttja din befintliga installation. Vet att värma hus med varmluft inte är det bästa gällande verkningsgrad men i detta fall med både återvinning av din avluft och värma tilluft och värma ditt varmvatten via värmepump måste minska din energikostnad rejält.
Nej tyvärr inget direkt pris mer än "det verkar dyrt". :)

J Josth skrev:
Går ju enkelt att plocka ihop ett motsvarande paket från andra leverantörer också, t.ex. NIBE. Tänk på att luftvärmeaggregat oftast vil jobba med en ganska hög framledningstemperatur så det gäller att välja en värmepump som klarar det.

En annan tråd där alternativ till ersättning för Bahco ACF/ACJ diskuteras: [länk]
Tack för länken.

Det är just det, jag har pratat med flera vent-firmor och uppfattningen är att det inte alls verkar "enkelt" att plocka ihop ett system som använder de redan dragna rören. Lösningen är i samtliga fall en LLVP i hallen (ibland kombinerad med en på övervåningen) och en värmepumpsberedare på det. Detta verkar vara den enkla lösningen tyvärr.

Jag har läst och läst på tillverkarnas hemsidor och hört av mig till dem men egentligen vill jag komma i kontakt med någon som har använt ett av dessa system, eller något annat kombinerat system, för att få höra hur det fungerar i verkligheten - hands on. (Exempelvis så sa Comfortzone att deras system inte klarar att värma huset som ACJ tidigare gjorde).

Det kan vara svårt att hitta någon bra firma som jobbar både med ventilation och värmesystem samtidigt och mot konsumenter har jag märkt. Det här med luftvärmesystem med kanaler i vanliga bostäder blev också bara en parentes i historien under ett antal år främst på 80- och 90-talen. Efter det är det golvvärme respektive radiatorer som har gällt för värmen. Ganska många som haft t.ex. elradiatorer konverterar till vattenburen golvvärme eller dito radiatorer när de skaffar värmepump men det kostar mycket så det är också många som nöjer sig med luftluftvärmepumpar.

• Gilla
HenksTillman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.