459 läst · 29 svar
459 läst
29 svar
Nibe735 + el patron / bergvärme
Sida 1 av 2
Vi ska bygga nytt i jönköpingstrakten och har fått lite olika råd från entreprenörer.
Huset kommer bli 245m2 ( 160 plan 1 / 85 plan 2).
ventilation genom fönsterventiler . Golvvärme.
alternativ 1. Frånluftsvärme (nibe 735s) + eventuell en elpatron om detta inte räcker till det kallaste dagarna
Alternativ två: bergvärme
Alla grannarna har bergvärme och borrdjup 180m, äldre hus (innan 2000-talet).
Någon som har erfarenhet av att köra på alternativ 1, är det stor risk att det blir väldigt dyra vintrar ?
Man vill kunna ha 20 grader hemma under vintern åtminstone.
Tacksam för alla kloka råd.
Huset kommer bli 245m2 ( 160 plan 1 / 85 plan 2).
ventilation genom fönsterventiler . Golvvärme.
alternativ 1. Frånluftsvärme (nibe 735s) + eventuell en elpatron om detta inte räcker till det kallaste dagarna
Alternativ två: bergvärme
Alla grannarna har bergvärme och borrdjup 180m, äldre hus (innan 2000-talet).
Någon som har erfarenhet av att köra på alternativ 1, är det stor risk att det blir väldigt dyra vintrar ?
Man vill kunna ha 20 grader hemma under vintern åtminstone.
Tacksam för alla kloka råd.
Be att få energiberäkningar gjorda i NIBE's dimensioneringsprogram. Då framgår det hur mycket ni kan tjäna på bergvärme och om det är värt det. Eftersom bergvärme är så mycket dyrare och förbrukningen låg i ett nytt välisolerat hus så brukar det ta väldigt många år att tjäna igen pengarna till bergvärme.
Tack!J Josth skrev:Be att få energiberäkningar gjorda i NIBE's dimensioneringsprogram. Då framgår det hur mycket ni kan tjäna på bergvärme och om det är värt det. Eftersom bergvärme är så mycket dyrare och förbrukningen låg i ett nytt välisolerat hus så brukar det ta väldigt många år att tjäna igen pengarna till bergvärme.
Den kraftiga S735 skulle säkerligen fungera bra större delen av året men personligen skulle jag inte tveka på att välja bergvärme. Merkostnaden för bergvärme skojar man inte bort men det är inget du kommer att ångra. Det är många val som kostar mycket pengar i ett husbygge och värmesystemet är något som jag hade prioriterat.
Golv och tapeter är enkelt att byta om det skulle kännas fel men värmesystemet får hänga med över lång tid.
Jag är ingen miljöpartist men det känns ändå bra att göra det man kan och som är hållbart över tid.
Golv och tapeter är enkelt att byta om det skulle kännas fel men värmesystemet får hänga med över lång tid.
Jag är ingen miljöpartist men det känns ändå bra att göra det man kan och som är hållbart över tid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 413 inlägg
Har du tomt som räcker till jodvärme blir det lite billigare än att borra.
Jag hade tagit berg/jordvärme och FTX bara för att hålla nere förbrukningen vintertid även om det tar lång tid att tjäna igen. Sen också frikyla
Jag hade tagit berg/jordvärme och FTX bara för att hålla nere förbrukningen vintertid även om det tar lång tid att tjäna igen. Sen också frikyla
Är inte sugen på någon FTX lösning
Inte särskilt sugna på FTX, personligen inte så imponerad även om många hyllar lösningen.
Jordvärme har jag inte kikat på tack för tipset! Kanske är möjligt (nästan 2000m2 tom) .Rabbithole skrev:
Inte särskilt sugna på FTX, personligen inte så imponerad även om många hyllar lösningen.
Tack för input! Lutar mer åt bergvärme nu, vi planerar trots allt att bo i huset i många år..(från 30 års åldern till ålderdomshemmet).
Har man otur så fruser det runt slangen å då trycker det bort jorden å när våren kommer så fäller jord ner runt slangen. Så efter ett antal år har du ett dike där slangen går. https://www.byggahus.se/forum/threads/kall-och-ojaemn-graesmatta-jordvaerme.193988/
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 413 inlägg
Väääldigt osannolikt och enkelt åtgärdat.
FTX är väl en no-brainer. Ett separat system som sköter ventilationen utan kallras och med låga förluster. Nackdelar är kostnad och att byta filter. Enkelt och inget magiskt på något vis.
FTX är väl en no-brainer. Ett separat system som sköter ventilationen utan kallras och med låga förluster. Nackdelar är kostnad och att byta filter. Enkelt och inget magiskt på något vis.